Sivu 1/1

Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 07 Tammi 2019, 19:01
Kirjoittaja Kulakki
Moro. Kahtelin kaubamajasta kk alapään laakereita. Mitähän nuo N1, N2, R1, R2 ja R3 merkkaa? Yli/alikokoja varmaan mutta millä logiikalla?

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 17:52
Kirjoittaja b6790012
tämä on ihan arvausta. n tai r on valmistaja. 1-2-3 on ali koko.52 belarus kirjassa on vakiokoon a lisäksi neljä alikokoa p1 p2 p3 p4

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 18:47
Kirjoittaja Kulakki
Onko siis kyrillinen p elikkä meikäläinen r? Voisi äkkiseltään ajatella että N olisi vakikoko, mutta ei kai niitä kahta olisi. Onko kyseessä tehtaan varaosakirja vai mikä?

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 08 Tammi 2019, 22:43
Kirjoittaja diesel
Mene sivulle http://www.ziand.com ja katso ensin moottorin tyyppi ja senjälkeen löytyy halkaisijat ja ylikoot (esim 1025. R1 +0,75mm R2+1,25mm N1 68,2mm)

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 07:47
Kirjoittaja Kulakki
Kiitoksia, nyt selvisi.

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 08:30
Kirjoittaja asova
Kerhon myymässä mainiossa korjausoppaassa s13 löytyy tiedot. Nuo kyrilliset kirjaimet pitää huomoida esim. P==suomessa R ja H==N. Minkä hintaista on kierokangen kaulojen sorvaus ylikokoon?

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 19:04
Kirjoittaja Kulakki
Aivan oikein! Enpä siitä älynnyt katsoa :oops: Koneistamojen hintataulukoista ei oikein saa tolkkua mitä maksaa esim neljän veivikaulan hionta. Pahoin pelkään että koko kammen hionta maksaisi likimain saman kuin uusi kampiakseli. Täytyy tiedustella asiaa puhelimitse...

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 10 Tammi 2019, 13:23
Kirjoittaja Kulakki
Kysyin lähimmästä koneistamosta, 4 kammenkaulaa 40 euroa kappale.

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 11 Tammi 2019, 11:13
Kirjoittaja diesel
Kun ise tein 525:seen moottoriremontin ("haalauksen"), vaihdoin alalaakerin yläpuolelle ja yläpuoli alas(siis kiertokankissa), sylinterit hoonasin "motonetin"hoonauslaitteella ja polttöljy oli hoonausnesteenä, lisäksi tein "venäläisen"hoonauksen eli männät ja uudet renkaat kuivana paikoilleen ja vanhat öljyt koneeseen noin 15 minuutinajaksi ja vasta sitten uudet öljyt. Venttiilit(ei saa vaihtaa paikkaa) hiottiin porakoneella, kansi pukeilla vaakatasossa ja porakone kiinni venttiilikaraan, porakone pyörimään ja liike ylös/alas toinen pitää alapuolella pientä kuppia missä öljyä ja hiomatahnaa(hienoa) 525:lla oli ajettu noin 10000 tuntia lähes kaikki perunanviljelyksessä(kevyehköä ajoa). Apumiehenä oli Enno Petolai Taheva.
Traktorilla ajettiin noin 12000tuntia ennen myyntiä Liettuaan on nyt AgroSkadinavian käytössä.

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 11 Tammi 2019, 16:23
Kirjoittaja Kulakki
:lol: Jep, kuten muuan kapulataiteilija lausui: "there's no budget like low budget". Tässä omassa tapauksessa joutuu kuitenkin kaulat hiomaan ja laittamaan uudet liuskat koska voitelu on ollut erittäin puutteellista, mm. yhdellä kaulalla oli laakerimetalli sintraantunut öljykanavaan niin että se piti porata auki. :roll:

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 11 Tammi 2019, 18:43
Kirjoittaja asova
Testasiko nim. diesel venttiilien pitävyttää öljyllä tai paineilmalla. Tietenkin nämä kotikonsti testit on vain suuntaa-antavia, mutta kuitenkin. Seetit tulisi tietenkin jyrsiä ja sitten vasta hionta. Hintoihinsa nököjään tulee entisen kampiakselin korjaaminen. Paljonko oli tunteja koneessa?

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 11 Tammi 2019, 19:32
Kirjoittaja Kulakki
Tunneista ei tietoa. Osui kohdalle tuo kiinni leikannut moottori, josta otin jo kannen käyttöön. Aattelin kokeilla rakennella siitä suorasuihkun, kun on noita osia tullut hamstrattua. Kansi, ruiskuputket ja imusarja vielä puuttuu. Onnistuu tai ei, mutta ei siinä korkeelta putoa.

Re: Kiertokangen laakerit

Lähetetty: 12 Tammi 2019, 17:36
Kirjoittaja asova
Kiinalainenkiertokanki noilaa tasapainotus limpuilla maksaa reilut 110 euroa Kauppamajassa. Alkuperäisvaraosia pidetään parempina ja ovathan ne huomattavasti kalliimpiakin. Minusta kaikki nuo itäblokin osat näyttävät melko "karkea tekoisilta".