825 ulosoton vivuston säädöt

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja Petri »

>Itselle uudehko 825 (-89) on nyt lumen linkouksessa. Tähänkin asti ulosotto on tullut "pois päältä" -tilaan juuri ja juuri, itse asiassa "pois päältä" -asennossa ei ole juurikaan ollut jarrua, vaan ulosotto on pyörinyt aika vapaasti. Nyt ei sitten enää a pois päältä ollenkaan, paitsi jos toinen on kopissa vetämässä ulosottoa pois (vipua eteen/alas) ja samalla vähän naputtaa sitä välitystankoa niin, että on/off -asentoa varmistava "jousielementti" (mikä hänen oikea nimensä nyt onkaan...) oikenee pois "päällä" -asennosta eli voimakas kulma taaksepäin. Selitys toivottavasti oli edes jollekin ymmärrettävä!

Noin tankojen ja muttereiden maaleista päätellen sen vivuston säätöihin ei ole vielä traktorin historian aikana puututtu. Onko mitään "sopivasti" -ohjetta täsmällisempiä tai yksinkertaisempia ohjeita, miten tätä pitäisi säätää? Ymmärtääkseni se jousielementti nimenomaan varmistaa, että ulosotto pysyy varmasti päällä/pois päältä ääriasennossaan? Kuinka tiukka tai löysä se voi/saa olla, ja millaisia riskejä liittyy väärään säätöön? Ehkä nimenomaan se liian löysä (=kevyt=helppokäyttöinen) säätö on potentiaalisesti vaarallinen. Ja vivuston viimeisen tangon pituussäätö taas varmistaa, että ulosotto toimii tasapainoisesti kumpaankin suuntaan? Ja kuinka paljon tätä pitää säätää yhdessä pitopantojen kanssa vaiko ollenkaan?

Petri

"yksi hullu kysyy enemmän kuin tuhat viisasta ehtii vastata"
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Mielenkiintoinen aihe, mulla taas sellanen ongelma alkanut ilmetä että kun vetää ulosoton päälle on viivettä ennenkun akseli alkaa pyöriä, mutta ei se kyllä sitten luistakaan kun se alkaa pyöriä, on mennyt meinaan kiviä yms lingosta läpi niin että kipinät lentää ja tärisee koko kone, mutta kertaakaan ei ole sokka mennyt poikki eikä kone täysin jumiin. sitä vaan aloin ihmetellä että mistä tuo viive siihen tuli kun alkutalvesta otti ulosottoakseli välittömästi täydet kierrokset kun veti sen päälle. Jarrupantaa mulla ei taida olla ollenkaan koska kun tyhjän lingon pysäyttää pyörii ainakin 5 sekuntia vielä mutta siinä nyt en näe mitään ongelmaa, lumikoneenahan tuo vain meillä onkin. Tuota säätöä mistä kirjotit missä on se sylinteri/jousisysteemi alla, oon myös tutkinut ja vähän sitä lukkomutteria avasin ja kiristin sitä pienempää muistaakseni 19 mm. kannalla olevaa siinä päällä, sillä ei ollu mitään muuta vaikutusta paitsi vipu tuli jäykemmäksi vetää päälle, akselin pyörimään lähtöön sillä ei ollu mitään vaikutusta.

Pantojen säädöstä olen aloittanu toisaalla uuden aiheen odotellaan vastauksia siihenkin, kun tosiaan ei itselläkään belkuista aiempaa kokemusta ole.

Ja lisäys, mulla siis ei 825 vaan 526HX Agross mutta kuitenkin..

Mielenkiintonen havainto tuli tänään kun oli -23 pakkasta niin lähti linko pyörimään paremmin kun koskaan ennen, eli vaikuttaa siltä että kun öljyt on jäykät niin pitoa löytyy mutta kuumana eri juttu, mutta nyt mulle selvisi se säätöhomma, eli kun tässä vähän lauhtuu niin avaan sen yläluukun ja pyörittelen säädöt kohdalleen. Siihen sain hyvät ohjeet.
Viimeksi muokannut vk526, 17 Tammi 2019, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja joksu »

Jos alkuperäinen säätö niin pyöritys panta kulunut. Nostosylinterin alla takaa katsottuna olevan "huohotin" kannen alla säätöpultit. Kannessa levy joka estää pultteja pyörimästä. Huomioitava takaisin asennettaessa. Kun vipu hytissä poispäältä eli jarruasennossa. Niin pyörityspannan säätöpultti pyörii kevyesti. Pulttia kiristämällä tarpeeksi, välillä kokeillen pitäisi vivun liikevara palautua oikeaksi. Se jousihässäkkä puristaa pantoja eli ei saa olla löysällä. Pyöritys asennossa jousihässäkkään tulevan tangon tappi pitää pyöriä käsin . Jos tiukka niin jousi ei paina pantaa koko voimalla.
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Tämä viimenen vastaus varmaan koskee lähinnä viestiketjun alottajaa ja 825:ttä. Mutta se näissä 825 ja 526 ssa varmaan samantapasia juttuja on se sylinterin näkönen osa vaihteiston kyljessä mitä minäkin kiristin niin ulosoton käyttövipu vain muuttu jäykemmäksi, ei muuta vaikutusta.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja Vilske »

viewtopic.php?f=6&t=1266&start=15 ja sieltä kertomani ukin selvät säätöohjeet :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja Petri »

On selvät, joo, mutta lähtötilanne on nyt sellainen, että ulosottoa ei saa pois päältä, koska se "kulman" säätö on sellainen, että ei vipu/jousi "lumpsahda" sinne "vapaa" -asentoon ollenkaan. Ulosotto kyllä pitää.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Onko nyt Petri niin että kun pannat ovat kuluneet niin jousielementti menee ylikulmaan, ainakin jos on yritetty saada korjausta aikaan tiukkaamalla jousipurkkia painattavaa säätöpulttia. Itse olen säätänyt pannat niin että luukku auki peräkotelon päältä, ja ulosoton käyttövipu vuoron perään päälle ja pois, ja vuoron perään tiukaten sitä säätömutteria mikä löysällä on, kunnes käyttövivun liikkeet on nasakat. Jarrupantaa voi sitten vähän löysätä. Tämä ei ole oikea tapa, mutta toimiva kuitenkin. Oikeasti tehden pitäisi perän sisään sivulta menevä vipu lukita nollakohtaan M10 pultilla, ja sitten vuorotellen tiukata pannat kireälle, ja sitten vähän löysätä. Puhun nyt olettaen että 500/800 sarjoissa ei ole muuta eroa säädön suhteen kuin pantojen paikat.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja asova »

Korjauskäsikirjan mukaan säätää ja ajatuksen kanssa. Vähän niinkuin vanhan malliset käsijarrut ensin hihnat ja sitten vivusto/vaijerit, ettei mene yli kuolokohdan. Yhtään murtopulttia ei belkku ole katkaissut ulosottoakselista lingotessa. Jarrupannan tarkoitus on minulle epäselvä, mutta varmaan jossain työssä sille on tarkoitus.
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: 825 ulosoton vivuston säädöt

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Kulakin ohje on ihan hyvä, minäkin alkuun ropelsin sen "jousisylinterin" kanssa se ei kyllä vaikuttanut muuhun kun että vipu oli paljon tiukempi vetää päälle, ulosottoakselin pyörimiseen lähtöön sillä ei ollut mitään vaikutusta ja palautin sen ennalleen ja sitten säädin pitopannan tuon ohjeen mukaan, jarrupannalla ei ole minunkaan mielestä mitään merkitystä joten en siihen koskenut millään lailla, mua ei haittaa jos linko pyörii muutaman sekunnin vivun kääntämisen jälkeen. Mutta pitopannan pienikin säätö teki sen että nyt ei ole enää viivettä akselin pyörimään lähdössä vaikka olis kuin täyteen vedetty linko lunta.
Vastaa Viestiin