Sarjatulen ääni startatessa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Sarjatulen ääni startatessa

Viesti Kirjoittaja johannes »

Belarus 820 pitää nopeaa pauketta startattaessa. Videolla esimerkki äänestä. https://www.bitchute.com/video/niHYBmq3ZxKY/
Ongelma samantyyppinen Jubanan alennusvaihdestartilla ja koneen originaalistartilla. Jubana hakkaa vauhtipyörän kehää nopeasti ja startista on yksi hammaskin irronnut mahdollisesti tämän johdosta. Yleismittari näyttää startin jännitteeksi noin 18V avaimesta käännettäessä. Voisikohan vika olla alle parisataa tuntia ajetussa salamaraudassa? Oletan että muutamaan kymppiin virosta tilattu 12v/24v vaihtorele ei ole aito Bosch. Startatessa salamarauta tärisee sillälailla, että ei taida rele jaksaa pitää 24v asennossa.
Belarus 820 1982
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Sarjatulen ääni startatessa

Viesti Kirjoittaja asova »

Akunvaihtoreleen kärkien kunnon voi tarkistaa, kun avaa olikohan pari ruuvia. Nousee koko helahoito näppärästi esille. Laadukkaan releen(kontaktorin) kärkien laatu on tietenkin ihan erilainen kestoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan kuin halpisversion. Releen kärkien viilaukset ja hionnat kannttaa jättää unholaan. Akunvaihtoreletthän on ainakin kahta mallia Bosch ja ns, jenkkiläinen versio (solenoidi mötikkä).
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sarjatulen ääni startatessa

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuohan kuulostaa yhtäkkiä siltä, että vaihtoreleen ohjausvirtapiirin jännite romahtaa heti, kun se kytkee akut sarjaan, avautumisen jälkeen jännite nousee ja yrittää uudelleen. Tämä toistuu ketjureaktiona. Tähän ohjaukseenhan käytetään sarjassa alemman (eli pääkatkaisimen puoleisen) akun jännitettä. Jotta näin käy, tulis ensimmäisenä mieleen, onko em. akku kunnossa (eli toimii varmasti ja on ladattu täyteen)? Sitten voisi tarkastaa, että em. akun miinuskaapeli, vaihtoreleen maajohto, pääkatkaisin ja hytin maajohto on varmasti kunnossa (jos on pitkät apuvirtakaapelit käytettävissä, koemielessä voisi vetää apukaapelin em. akun miinusnavasta startille)? Sen jälkeen vielä varmistaa, että em. akun plusnavan ja vaihtoreleen navan 30 välinen yhteys (kaapeli liittimineen) on kunnossa (ei jännitehäviöitä). Yleismittari, jossa on jännitteelle max-min toiminto, on hyvä apuväline tämän kaltaisen, hetkellisen suuren virran aikaisen, jännitehäviöiden paikallistamiseen.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin