Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?
Lähetetty: 06 Huhti 2020, 19:47
Hei,
Ois tarkoitus saada nostolaitteen työsylinteri pitämään öljyt paremmin sisällä joko tiivisteet tai koko sylinteri uusimalla. Vaan kuinka sen pirulaisen saa pois paikoiltaan? Nostovarsien puoleisesta päästä tappi toki lähti helposti (vaikka olikin kulunut / syöpynyt niin, että oli kaukana pyöreästä eikä ihan vetämällä lähtenyt, mutta kuinka toinen pää? Yritin istuimen alla olevasta luukusta kuikkia, että miten sen saisi tökittyä pois paikoiltaan ja totesin, että se on jo puoliksi irti - ilmeisesti lukkosokka irronnut vuosien saatossa ja tappi liukunut jonkun matkaa - mutta ei näyttäisi mahtuvan irtoamaan kokonaan, koska polttoainesäiliön kylki tulee vastaan.
Ei kai vaan siis ole tarpeen nostaa ohjaamoa ja/tai polttoainesäiliöitä pois sijoiltaan, jotta tuon nostosylinterin saa käsiinsä?
Ja toisena kysymyksenä, mistä välistä ne nostosylinterin öljyletkut on järkevintä irrottaa, kun vaihtoehtoja on useampia - pääkäyttölaitteen/kyntösyvyyssäätimen puoleisesta päästä, vai sylinterin puolelta?
Jos haluan kaikki vuodot tukkia, joutunen kyllä toisen letkun irrottamaan myös säätimen puoleisesta päästä, koska kulmaliitoksen välistäkin tihkuttaa jonnin verran... mutta ensin nyt tuo iso sylinteri kuntoon kuitenkin.
Ja samassa sitten ekstrana nostolaitteeseen liittymätön kysymys - ohjaushydrauliikan ulkoisen työsylinterin silmälaakereissa on reilusti klappia, ja tuo Progressin sylinteri on ilmeisesti suomalaista tuotantoa (ainakin siinä on jonkin kotimaisen firman valmistenumerolätkä), niin mitenköhän siihen löytäisi oikeanlaiset uudet? (ja tähän saa sitten paremmin tietävät myös mieluusti kertoa, onko tuo ulkoinen sylinteri ainoa mikä pyöriä kääntää, vai onko ohjauksella kytkentä myös siellä tehostintoteemin sisällä? En ole oikein ohjekirjan räjäytyskuvasta saanut selkeää käsitystä asiasta ...)
--Tuomas
Ois tarkoitus saada nostolaitteen työsylinteri pitämään öljyt paremmin sisällä joko tiivisteet tai koko sylinteri uusimalla. Vaan kuinka sen pirulaisen saa pois paikoiltaan? Nostovarsien puoleisesta päästä tappi toki lähti helposti (vaikka olikin kulunut / syöpynyt niin, että oli kaukana pyöreästä eikä ihan vetämällä lähtenyt, mutta kuinka toinen pää? Yritin istuimen alla olevasta luukusta kuikkia, että miten sen saisi tökittyä pois paikoiltaan ja totesin, että se on jo puoliksi irti - ilmeisesti lukkosokka irronnut vuosien saatossa ja tappi liukunut jonkun matkaa - mutta ei näyttäisi mahtuvan irtoamaan kokonaan, koska polttoainesäiliön kylki tulee vastaan.
Ei kai vaan siis ole tarpeen nostaa ohjaamoa ja/tai polttoainesäiliöitä pois sijoiltaan, jotta tuon nostosylinterin saa käsiinsä?
Ja toisena kysymyksenä, mistä välistä ne nostosylinterin öljyletkut on järkevintä irrottaa, kun vaihtoehtoja on useampia - pääkäyttölaitteen/kyntösyvyyssäätimen puoleisesta päästä, vai sylinterin puolelta?
Jos haluan kaikki vuodot tukkia, joutunen kyllä toisen letkun irrottamaan myös säätimen puoleisesta päästä, koska kulmaliitoksen välistäkin tihkuttaa jonnin verran... mutta ensin nyt tuo iso sylinteri kuntoon kuitenkin.
Ja samassa sitten ekstrana nostolaitteeseen liittymätön kysymys - ohjaushydrauliikan ulkoisen työsylinterin silmälaakereissa on reilusti klappia, ja tuo Progressin sylinteri on ilmeisesti suomalaista tuotantoa (ainakin siinä on jonkin kotimaisen firman valmistenumerolätkä), niin mitenköhän siihen löytäisi oikeanlaiset uudet? (ja tähän saa sitten paremmin tietävät myös mieluusti kertoa, onko tuo ulkoinen sylinteri ainoa mikä pyöriä kääntää, vai onko ohjauksella kytkentä myös siellä tehostintoteemin sisällä? En ole oikein ohjekirjan räjäytyskuvasta saanut selkeää käsitystä asiasta ...)
--Tuomas