Belarus 400 männänrenkaiden asennussuunta

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

tupajussi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 10:10

Belarus 400 männänrenkaiden asennussuunta

Viesti Kirjoittaja tupajussi »

Tuli hommattua vanhaan Belkkuun PM-Kaubamajasta uudet männät+sylinteriputket. Nyt itse männänrenkaiden asennuksessa iski ongelma. Männät ovat 5 renkaalla varustettuja ja kuvittelin osaavani asentaa renkaat oikein. Renkaista 1 on kirkas (ylimmäinen), seuraavaksi tulee kaksi mustaa ja alimmat 2 ovat öljyrenkaita. Tähän asti olen tottunut asentamaan männänrenkaat aina niin, että mikäli renkaaseen on merkitty tekstiä/logo, se tulee ylöspäin. Nyt kuitenkin luin männänrengaspaketin takaa ohjetta, joka oli hyvin huonolla englannilla kirjoitettu, mutta siitä sain ymmärryksen, että tekstin pitäisi osoittaa männän pohjaa kohti, eli kaiketi alas. Näissä mäntien mukana tulleissa renkaissa lukee HBR, ei mitään muuta. HBR lienee valmistajan nimi. Kuitenkin ohjeessa (kohta 1) sanotaan, että renkaissa pitäisi löytyä logo tai merkintä "BEPX" eli (vehr => ylös), ja se pitäisi sijoittaa männän pohjaa kohti. Lisäksi renkaat ovat erilaiset, kuin itse ohjeen kuvissa.

Kysymys kuuluukin, että miten päin nämä renkaat nyt tulisi asentaa? :?: Itse veikkaisin, että tuo ohje on väärin (tai ainakin oma tulkintani siitä) olisi väärin, sillä kuvittelisin että merkintä HBR tulee ylöspäin ihan jo männänrenkaiden muodon perusteella. Ylimmäisellä tai öljyrenkailla ei muodon puolesta näyttäisi olevan eroa, mutta kaksi seuraavaa rengasta ovat keskenään samanlaiset ja niissä asennussuunnalla on merkitystä.

Laitan muutaman kuvan renkaista, josko se selvittäisi asiaa. Lisäksi laitan kuvan männänrengaspaketista sekä koko mäntä+sylinterisetistä.
Liitteet
2. ja 3. männänrenkaan profiili
2. ja 3. männänrenkaan profiili
Männänrenkaiden paketti edestä ja takaa
Männänrenkaiden paketti edestä ja takaa
Kaikki männänrenkaat pinossa oikeassa(?) järjestyksessä ja oikein(?)päin
Kaikki männänrenkaat pinossa oikeassa(?) järjestyksessä ja oikein(?)päin
Mäntä ja mäntä+sylinteriputki setin pakkaussisältö
Mäntä ja mäntä+sylinteriputki setin pakkaussisältö
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Belarus 400 männänrenkaiden asennussuunta

Viesti Kirjoittaja diesel »

Tarvikemännänrenkaat on usein kartiomaiset niin vähän että sitä ei silmällä huomaa, tämä siksi kun sylinteri on kulunut hieman soikeaksi niin pieni kosketuspinta kuluu nopeasti sylinterin muotoon ja tulee tiiviiksi. Samalla pieni kartiokkuus estää renkaan vaurioitumisen jons sylinterissä on jo olkapää. Mutta varmaan teksti ylöspäin on turvallista laitaa.Itse kun laitoin 20vuotta sitten, ohjeessa oli että ei mitään oljyä kasatessa tämä varmaan silloin jos ei ole hoonia käytötössä.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 400 männänrenkaiden asennussuunta

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Viistä aavistuksen verran sitä reunaa, minkä asennat ylöspäin niin ei ainakaan hakkaa rengas itseään poikki olkapäähän.
Vastaa Viestiin