Belarus Progress 825 vm.88/87 Vaihteisto ja kytkin remonttiin apuja kaipaillaan...

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Veikka88
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Syys 2020, 07:08

Belarus Progress 825 vm.88/87 Vaihteisto ja kytkin remonttiin apuja kaipaillaan...

Viesti Kirjoittaja Veikka88 »

Tervehdys foorumilaiset!

Laitan tähän samaan viestiketjuun aina lisää asioita kun kysyttävää/ huomioita ilmenee remontin edetessä.

Lähtötilanne oli seuraavanlainen. Elikkäs kyseinen kulkine sanoi työsopimuksen toissa talvena irti. Alko vaihteisto "rallattaan" melko iloisesti. Ei muutaku lattia auki ja vaihteiston kansi auki. Sieltähän se oletettava vika löytyi. Laakerista karkasi kuulat 1/R vaihteiden akselilta kytkinpäädystä. Kaikkia Vahinkoja ei tuossa vaiheessa vielä tiedetty ja mietittiin jo uuden laatikon ostoa. Tässä muiden töiden helpottaessa alettiin isäukon kanssa purkamaan Belarusta...

Belaruksen remontti edennyt viikonlopun aikana siihen pisteeseen että traktori on pienitty. Koppi pois/ kaikki hydrauliikka ja muu rungonpäältä poistettu/kytkimestä poikki/kytkin kotelo irti/vihdelaatikko perästä irti. Vaihdelaatikko räjäytetty kokonaan levälleen. Muutama MUTTA ja EPÄSELVÄ kohta tässä laatikossa oli verrattuna tuohon korjaamo käsikirjaan ja räjäytyskuviin liittyen.

-Korjaamokäsikirjassa: Pienen vetopyörän mitoituksesta jota säädetään "säätölevyillä" (s89 ja s94 on piirros joissa mitalle 58 +/-0,15) ja s98 58+/- 1,15 varmaan tuo +/-1,15 oikeampi? Ainakin se oli ennen purkua mitassa 57.4mm.

Asiat jotka mietityttävät tässä vaiheessa:

1 -Osaatte varmasti sanoa noista tarvike ja ns"merkki" laakereissa millainen ero kestävyydessä.? Äkkiä viimeyönä vilkaisin laakereita Virosta (www.pmkaubamaja.ee) ja ainakin sielä TIMKENI oli hinnassa tuplasti tai kolminkertaisesti kalliimpia verrattuna tarvikkeeseen (tarvikelaakerit merkittömiä). Eikä virosta edes löydy vaihelaatikkoon kaikkia laakereita. TRAKTORS24.LV löytyy myös puuttuvat laakerit tarvikkeena. Kannattaako edes osaa laittaa merkki laakereina jos tarvikelaakereita joutuu myös laatikkoon laittamaan. Entinen laatikkokin meni alkuperäsillä laakereilla kuitenkin 30v. Ja on ajettu aikonaan päivittäin. Nykyään ollut metsäkärryn ja kuormaajan edessä. Osassa vanhoja laakereita ei ollut mitään merkintää ja osassa ussr. Akseleissa pisti silmään myös parissa kohdassa jännää kulumaa kohdissa joissa vaihteen siirtäjän rattaisiin tulee vääntöä.. Akselin boorit kuluneet aivan rosoiselle pinnalle. Näissä kyseisissä rattaissa ei kuitenkaan sisäpuolella mitään jälkiä kulumasta. Rattaat suurimmaksi osaksi todella hyvässä kunnossa eikä näkynyt pahempia kulumia. Vaihtoon menee pari ratasta joista lohjennyt pieniä paloja hampaiden nurkista. Nuo akselit ajattelin samalla uusia kun eivät älyttömän kalliilta vaikuttaneet. Osassa koneistetuissa osissa myös sellaista pursetta joka irtoaa kynnellä. Epäilisin suurimmaksi syyksi nuita lohkojen TODELLA huonoja viimeistelyjä tehtaalla. Älyttömiä valuhiekan jäämiä joista osa lähtenyt jossain vaiheessa liikkeelle. Vieläkin sellaisia jäämiä jotka kynnellä sievästi rappaamalla lähti irti. Tätä mustaa jähmää oli laatikon pohjalla hieman ennen pesua. Öljyjä isäukko näihin kuitenkin on vaihtanut säännöllisesti. Tässä vielä pidetty n.10l ylimääräistä öljyä kun ollut peltotöissä mukana.

2 -Olette varmasti tietoisia myös näistä Belaruksen varaosista. Virossa osaan osia löytyy ns. tarvikeosa ja osaan merkinnällä OR. Onkohan näissä millaisia eroja keskenään sopivuuden ja kestävyyden kannalta?!?. Ainakin loovan akseleita ei löytynyt tuolla OR. merkinnällä virosta mutta tarvikkeena saa. Uskaltaako/kannattaako tilata muuta kuin alkuperäisiä?!?



Kertokaa rohkeasti omia mielipiteitä asiaan. Kiitos kaikille!?!
harmik
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Marras 2017, 10:48
Paikkakunta: joensuu
Viesti:

Re: Belarus Progress 825 vm.88/87 Vaihteisto ja kytkin remonttiin apuja kaipaillaan...

Viesti Kirjoittaja harmik »

laitoin yv.
Vastaa Viestiin