Venttiilin jouset D60->D240

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Venttiilin jouset D60->D240

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Iltaa kaikille

Otsikko tiivistää kysymystäni. Harkitsen venttiilin jousien vaihtamista D60 moottoriin, samalla kun teen muutakin "venttiilikoppa pois" remonttia. Ymmärtääkseni D60 moottorissa on yhdet jouset, ja D240 moottorissa kaksi sisäkkäistä jousta samalla venttiilillä. Edelleen ymmärtääkseni korkeampi max kierrosluku (D60 1800 vs D240 2200) tarvitsee vahvemmat jouset.

Ajattelin avata venttiilikopan talvilomalla, tarkastaa venttiilin välykset, ja samalla katselle mitä "yläkertaan kuuluu". Jousien poistaminen ja uusien asentaminen onnistuu ilman kannen avaamista. Kansipulttien kireys täytyy toki tarkistaa samalla kertaa.

Mikäli vanhat jouset osoittautuvat väsyneiksi niin käykö vaihto D60 jouset pois ja D240 tuplajouset tilalle ?

Kalliiksi ei ainakaan tule:
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 46-a1.html

https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 45-a1.html

Yhteensä n 25€

venttiilinvarren tiiviste 12 snt kappale..
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 07020.html

Venttiilinjousen aluslevyt jos on kuluneet niin
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 48-or.html

alle kahdella eurolla selviää.

Kalliiksi ei siis tule, projektin järkevyydestä voidaan sitten olla jo montaa mieltä. Tekisi mieli hankkia turbo koneeseen :)
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Venttiilin jouset D60->D240

Viesti Kirjoittaja asova »

Olen aikonut samaa remonttia D60 motille, tarkoitin turboa. D60 koneessa on yleensä ongelmana kannen tiivisteen vuodot, jotka johtuvat nesteen joutumisesta vain sisäiselle kierrolle ja siitä johtuva ylikuumeninen. Toisin sanoen paska moottorin rakenne eli toverit eivat osanneet kopioida etukammiokonetta kunnolla. Näiltä ja muiltakaan suomalaisilta Belarus sivuilta tuskin löydät ohjeita asiaan, joten suosittelen oma-aloitteista puuhastelua kuten minäkin. Toivotan Onnea ja Menestystä!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Venttiilin jouset D60->D240

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ei se mikään paska ole,mulla 17 vuotta ollut ahdin ja kerran mennyt kannen tiiviste.
Lienee tuossakin 240 venttiilin jouset oli jo kun tuli mulle ja kierroksia oli nostettu ihan reippaalle tasolle :)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Venttiilin jouset D60->D240

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Kiitos kaikille tietojen ja mielipiteiden jakamisesta

Täytyy laittaa tämä asia mietintämyssyyn, ja ruuvailla keväällä venttiilikoppaa auki

Jussi
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Venttiilin jouset D60->D240

Viesti Kirjoittaja asova »

Ministerineuvoston raportissakin myönnetään, että etukammiomoottori ei ole hyvä. Keskimääräisiä tunteja on saatu nostetua 1500 tunnista ,, 2500h, mutta etukammiomoottori on epäkelpo. Kehitystyön tuloksena saadaan suorasuikutus moottori tuotantoon eli 80 sarja. Minulla on 525 laiskahan se on, koska tehopaino suhde matala, mutta näillä mennään...............
Vastaa Viestiin