Belarus T-40 savuttaa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

tupajussi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 10:10

Belarus T-40 savuttaa

Viesti Kirjoittaja tupajussi »

Moottori käy tasaisesti, tehot (valtava määrä :oops: ) ovat tallella ja käynnistyy helposti, mutta savuttaa. Savu on siniharmaata, eli ilmeisesti öljyä palaa. Öljyt ovat pyörineet nyt noin 15h koneessa, eikä juuri vielä mustuneet, joten männän ohi ei varmaan öljyt ainakaan kulje.

Moottoriin on vaihdettu uudet sylinteriputket, männät renkaineen, kiertokankien laakerit, uudet venttiilit sekä suuttimien kärjet. Venttiilit on hiottu ja läpätty sekä testattu ettei vuoda. Välykset säädetty. Suuttimien avautumispaineet on säädetty ohjekirjan mukaiseksi (170kp/cm², joka lienee noin 166,8 bar). Ruiskutusennakkoa säädin 2 ”reikää” myöhemmälle, koska moottorista kuului kalkatusta -->säätö auttoi ja kalkatus lakkasi. Öljynpainemittari on koko ajan vihreällä oman mittarin mukaan, kylmillä öljyillä lähempänä 1,5 ja lämpimänä 2-3 välillä, mitä yksikköä ikänään tuon Belkun oma mittari kertookin. Kone ei juuri huohota, eli huohotinputkesta / öljyn täyttöreiästä ei juuri puhaltele koneen käydessä.

Moottori on tyyppiä D37E. Laitteen vuosimalli lienee 69/70.

Kysymykseni kuuluukin, että voiko venttiilinohjaimet olla niin kuluneet, että niiden kautta falskaa niin paljon, että käryttää? Niitä en nimittäin vaihtanut, koska oikein sopivia työkaluja minulla siihen ei ollut. Onko joku muu, mikä voisi tähän vielä vaikuttaa? Öljynä koneessa on tällä hetkellä Valtra Engine S 10W-40. Onko öljy liian "hyvää" tuolle laitokselle?

Sitten vielä toinen kysymys :?: . Miten moottorityyppi D37E eroaa D144? Jonkin Guugletuksen mukaan sain käsityksen, että se oli suurinpiirtein jopa sama asia?
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Belarus T-40 savuttaa

Viesti Kirjoittaja diesel »

Voi savuttaminen johtua pakoputken ja äänenvaimentimen "rökääntymisestä",ja ennakonsäätö diselissä menee ajanmittaan jakopään kuluessa itsestään myöhäiselle.
Jos moottori oli täyshuollossa, niin uusittiinko nokka-aksein valkometalli/tai messinkilaakeri joka on on useimmiten nokka-akselin keskimmäisenä, tässä liukulaakerissa on säätö kuinkapaljon öljyä pääsee ventiilikoneistoon öljyä (säätö on kiinteä). Nokka-akselin säätöhlkki voi olla niin suuressa asennossa että koko ventiilikoneisto tullee täyteen öljyä ja siten pääsee voiteluöljyä palottilaan venttiiliohjaimien kautta koska ahtamattomassa koneessa venttiiliohjaimissa on alipaine, turbokoneessa päinvastoin paine. Varmaan syy löytyy jos savutus ei lopu muutamien käyttötuntien aikana ja itse laittanut Monitra 10W40(laajin lämpötilaskaal) moottoriin ja vaihteistoon.Muitkin syitä savutukseen,mutta harvinaisia.
tupajussi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 10:10

Re: Belarus T-40 savuttaa

Viesti Kirjoittaja tupajussi »

Nokka-akseliin/laakereihin remontissa ei kajottu, sillä ne näytti ja tuntui päällisinpuolin ja silmämääräisesti kohtuukuntoisilta. Koneessa ei tunteja ole kuitenkaan kuin n. 2600 Belarus-tuntia.

Aloin vielä uudelleen pohtimaan tuota ruiskutusennakkoa ja tein säädön kokonaan uudelleen ohjekirjan mukaisesti (pistin letkun pätkän polttoaineputken lähtöön ja pyörittelin pumppua avaimella jne...). Mielestäni löysin oikean kohdan ja lukitsin siihen. Kone kävi kohtuullisen hyvin jo näin. Lopullisen hienosäädön tein siten, että kasvatin ennakkoa yksi reikäväli kerrallaan siihen asti, että kone alkoi nakutamaan (erittäin vaimeasti ja vain lyötäessä tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan) ja sitten tästä kohdasta yksi reikäväli taaksepäin. Kone käy nyt hienosti ja ei nakuta. Matalalla tyhjäkäynnillä ihan olematonta hattaraa on havaittavissa piipun päästä, sama täyskaasulla. Mutta ääripäiden välillä piipusta ei tule kuin "väreilyä". Eli tuon paremmaksi tätä laitetta ei varmaan enää edes saa? Onkohan tuo menetelmäni riittävä, vai olenko unohtanut vielä jotain olennaista?
Vastaa Viestiin