Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Räsänen
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:23

Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Viesti Kirjoittaja Räsänen »

Päivää

Minun Belaruksen vetovarsien päistä nostaessa on välystä runsaanlaisesti. Arviolta yli 30cm. Kääntöakselin ja nostolaitteensylinterin välinen vipu on kahdella kiilalla kääntöakselilla ja tämä kiilaura on hakkaantunut ja kiilat ovat antaneet periksi. Lisäksi kääntöakselin päissä olevat booriurat on huolestuttavan väljät. Oikeastaan arveluttaa jos raskas työkone jossakin rytkäytyksessä ja maantienopeuksissa tipahtaakin alas. Parastahan tässä tilanteessa olisi uusia kääntöakseli, kääntövipu ja nostovarsia nostavat vivut. PMkaubamaja myy tälläistä kokonaisuutta jossa tulisikin kaikki: https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 10-or.html. PMKaubamajan asiakaspalvelijan mukaan tämä kiinnike 70-4605110 OR käy ainoastaan 800-sarjan Belaruksiin. Nykyisen kaltaista kiiloilla toteutettua kääntöakselia ei ainakaan minun silmiini osunut. Uutta kiilaurallista nostolaitevipua kyllä näyttäisi heillä olevan myynnissä. Onko kukaan vehdannut näitten palikoitten kanssa? Käykö 70-alkuiset osat myös 500 -sarjan nostolaitteisiin tai saako jollakin osakombinaatiolla rakennettua nostolaitteen uusiksi ? Hitsaamallahan tuon koko paketin saisi tietysti välyksettömäksi. Hiomalla riittävät seevit ja lämmittämällä ennen hitsausta tulos voisi olla aivan tyydyttävä. Jotenkin kuitenkin tekisi mieli ennemmin vaihtaa uusia osia kuin hitsata väsynyttä kääntöakselia. Nostolaitteessa on kuitenkin kiikkunut puunajossa juontovinssi kuormauspuomin kanssa ilman tukijalkoja hyvinkin monena talvena joten rasitusta sillä on riittänyt.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hei,

Kun noin paljon on väljää kiilan ja kiilaurien välissä kääntöakselin vivussa (kuvan osien 17 ja 20 välillä) on vaarana että pyörähtävä kiila halkaisee tuon kääntöakselin vivun.

mtz-50-52_109.jpg

500- ja 800-sarjan eron tekee nostolaitesylinterin asennus joka on 500-sarjassa poljettavan tasauspyörästön lukon mekanismin takia takaa katsottaessa vasemmassa laidassa ja kääntöakselin vipu myös samassa linjassa, ei keskellä kuten tuossa 800-sarjan osassa.
Eli PMKaubamajan asiakaspalvelija oli oikeassa.

70-4605110-1_enl.jpg

Pura vanha käätöakseli ja vie koneistamoon jossa täytehitsaavat kiilaurat ja jyrsiivät akseliin urat kiiloille sekä tilaat uuden käätöakselivivun
800-sarjan osassa tuo kääntöakselivivun ja akselin boorien osuus ei varmaan riitä jos kääntöakselia siirtää paikkaansa vasemmalle kuten 500-sarjassa on mutta kait siintä rakentelemalla sais jotain.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kyllä voi vaihtaa nostösylinterin etukiinnityksen esim. 70-4605017-А osalla varmaan edullisin vaihtoehto.
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Viesti Kirjoittaja Jones »

Mulla meni 501:ssä juurikin se kääntövipu halki kun oli päässyt löysäksi. ostin uuden vivun ja täytehitsasin akselin sekä laitoin uudet kiilat.
Mulla se poori oli ihan ehjä ja piti prässätä irti kamalan paukkeen saattelemana 50t prässillä, mutta mun neuvoni on että osta uusi akseli https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 23-or.html , Vipu https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 024-b.html ja kynkät https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... a2-or.html näiden sopivuus täytyy tarkistaa mutta kuvan mukaan sama :)
Sitten akseli koneistamolle ja sen sorvaa sopivaksi ja siihen kiilaurat. Elikä kyllä sen saa tehtyä kun vähän koneistaa
mtz-50 501 & 526 HX
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belarus 505 Progress -87, väljä nostolaite.

Viesti Kirjoittaja Jones »

diesel kirjoitti: 04 Helmi 2021, 15:10 Kyllä voi vaihtaa nostösylinterin etukiinnityksen esim. 70-4605017-А osalla varmaan edullisin vaihtoehto.
Muuten joo mutta se tasauspyörästön lukko mekanismi on siinä mihin nostolaite sylinteri sitten tulisi
mtz-50 501 & 526 HX
Vastaa Viestiin