805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

tmerila
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Hei,

Rupesin huoltamaan ohjausta (vasemman ohjauskangen poorit väljät), ja irrottelin vasemman raidetangonpään pallonivelen melkoisen väkivaltaisesti, kun se ei kunnialla lähtenyt mihinkään - ajattelin, että eipä hätää, kun on varastossa pari huoltosarjaa, joissa on uudet tapit ja vermeet. Mutta ... tämä vasen tappipa ei olekaan tässä suomimallissa vakio Belaruksen osa, vaan ilmeisesti tapin päähän lisätyn ohjaussylinterin kiinnityskappaleen vuoksi normaalia pidempi malli, joten remontista tuli sitten vähän ajateltua ongelmallisempi.

Mahtaakohan kukaan osata kertoa, millä tiedoilla tuohon saisi hankittua uuden oikeanlaisen pallonivelen tapin? Vakiomallisessa ei näyttäisi kierteet mitenkään riittävän tuon ulkoisen ohjaussylinterin kannakkeen kanssa, eikä se mene edes läpi kannakkeessa olevasta reiästä, kun tuo erikoistappi on näemmä myös vakiota ohuempi...

--Tuomas
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Olisko tuosta apua, tuottetta likatessa aukenee mitat.
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/catalogse ... erin+sormi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tmerila
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

Re: 805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

EIpä noista kuvissa olevista mikään näyttäisi olevan raidetangonpään (pallonivelen) tappi, ainakaan kuvissa yhdenkään tapin alapäässä ei ole sitä nivelen palloa. Olisikohan noista "syinterin sormista" sen sijaan jotain apua itse ohjaussylinterin päätykiinnitysten väljyyteen (nyt tehdyn huollon jälkeen ne ovat ainoa paikka ohjauksessa, jossa on edelleen klappia - tosin muistaakseni niihin myydään erikseen silmälaakereita, joiden vaihtotarpeesta lie enempi kyse).

Tuosta kaupastahan ne pallonivelen huoltosarjatkin olen aikanaan tilannut, joita luulin voivani käyttää - niissä taas tapissa toki se pallo on, mutta kierreosa tosiaan sekä liian lyhyt että liian paksu tuohon traktorissa olevaan systeemiin... ilmeisesti tuo progressin tapa toteuttaa ulkoisen ohjaussylinterin kytkentä olkatappiin ja raidetangon palloniveleen kiinnitetyllä lisäraudalla on jotenkin omintakeinen - vai onko tuo edes ominaista kaikille progress-kopillisillekaan sitten, kun kokemusta ei ole muista kuin tuosta omasta yksilöstä? Systeemi on kyllä ollut täsmälleen sama niin kauan, kuin tuo traktori on talossa ollut (vuodesta 1992), mutta ei kai se ihme olisi, vaikka joku kyläseppä olisi ehtinyt koneen ensimmäisten vuosien aikana rakennella siihen oman ratkaisunsa alkuperäisen tilalle.

Pmkaubamajassahan myydään ihan kokonaisia ohjaustehostinsarjoja, ja niissä näyttäisi kuvien perusteella olevan erilainen kiinnityssysteemi, jossa ohjauksen "kammessa" on jatkovarsi eteenpäin ja siinä sitten kiinnitysreikä ohjaussylinterille, eli varsin erilainen systeemi kuin mikä tuossa on.

No, vaikka pilasinkin osin vanhasta tapista kierteet, niitä jäi kuitenkin sen verran jäljelle, että sain kierrettyä päähän uuden mutterin. Nyt pitää vain toivoa, että tuo ratkaisu myös kestää, koska ohjauksen täysi katoaminen kerralla ei ole kauhean houkutteleva vaihtoehto, varsinkaan tiellä ajettaessa. Tosin mikäli tuo pallotappi kiilautuu takaisin paikoilleen yhtä tiukasti kuin se oli ennen irroitusta, kovin suurta huolta siitä putoamisesta ei ole.

--Tuomas
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Raidepään ja ohjaussylinterin päät eroaa rakenteeltaan toisistaan.

Belkun raidetangonpäissä on on normaali pallopää ja nailon/kumi laakeri kiristettävän vastinmutterin kanssa.
Progress-belkussa on siis ohjaussylinteri ympätty alkuperäisen pallopäiseen tappiin alapuolelta?
Itseltä jäännyt toi progress malli onneksi kehityskulussa välistä eli hyppäsin maitokopillisesta suoraan agross-malliin.

Ikh:n tarjonnasta löytyy nivellaakeri/silmälaakeri joka käy kyseisen sylinterin silmään ulkomitoiltaa ja tappiin sisämitoiltaan.

https://www.ikh.fi/fi/search/nivellaakeri

Yleensä nivellaakeri väljistyy aikaa myöten ja tuo ohjaukseen klappia, sen takia on tapin päässä on nippa jolla saa voideltua kyseisen laakerin jolla saa hidastettua väljistymistä.
Ylön/junkkarin ohjaussylinterin mitoista ei ole oikein mitään tietoa mutta luulisi sinä olevan standartin mukainen silmukka.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tmerila
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

Re: 805 Progressin vasen raidetangon pää, mikä tappi?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

PItäs varmaan ottaa kuva, että osais tämän rakenteen oikein selittää. Vasemmanpuoleinen raidetangonpää on siis muuten rakenteeltaan normaali, mutta pallotappi on kierreosaltaan pidempi (ja ohuempi, mutteri on pienempi) kuin vakiotappi, mikä kaikissa muissa tangonpäissä on. Ja tuohon jatkettuun kierteeseen on sitten kiinnitetty myös tuollainen vahva lattarautahärveli (ei se ihan pelkkä latta ole, vaan aika paljonkin muotoiltu), joka kiinnittyy ko. tangonpään lisäksi myös olkatapin yläpään kiinnitymutteriin ja kolmantena sitten ulkoisen ohjaussylinterin päähän.

Käytännössähän tämä tarkoittaa uskoakseni sitä, että tuon raidetangonpään tapin mahdollinen irtoaminen raudasta aiheuttaa ohjauksen täydellisen katoamisen välittömästi, tuskinpa tuo olkatapin pään pultti riittää yksinään pitämään edes vasenta etupyörää kontrollissa, vaikka sinänsä hyvin kireä onkin.

Varmaan yksi tapa valmistaa sopiva tappi olisi jotenkin jatkaa tuota normitappia ja sitten tehdä siihen uudet kierteet pienemmälle mutterille, mutta ei taitaisi olla kovin kestävä ratkaisu sekään. Joten jospa tuo vajailla kierteillä oleva mutteri nyt tuossa vanhassa pysyisi... väljyyttähän oli ennen tätä työstöä ihan joka nivelessä, nyt enää tuossa ohjaussylinterissä ja sitä tosiaan pystyy vielä hieman vähentämään kunnollisella rasvauksella ainakin hetkeksi kerrallaan.

--Tuomas
Vastaa Viestiin