Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Aluksi: Tämä keskustelunavaus koskee Vilske 1000 kuormaajaa, ei arvoisaa nimimerkkiä Vilske 8) :lol:

Lähtötilanteessa kuormaajaan on joskus, jonkun edellisen omistajan toimesta, asennettu 2 toimiset sylinterit kauhan kääntöön. Nostossa alkuperäiset 1 toimi sylinterit.

Viimeisimmässä päiviyksessä kuormaaja sai Euro sovitteen keulalleen. Kuva.

https://imgur.com/a/qqnED0s

Kysymys asiantuntioille kuuluu että minkälainen homma on vetää letkut 2 toimisille noston sylintereille ?

Tällaista on varmaan tehty aikaisemmin, mutta hakua käyttäessäni en löytänyt sopivaa keskustelusäiettä..

Tämän avauksen sai aikaan PMkaubamajan tarjous:

https://www.pmkaubamaja.ee/fi/hudrosili ... 30-00.html

n 100€ kappale eli ei tulisi kalliiksi.

Tämän homman tarkoitus on lisätä kuormaajan käytettävyyttä, nyt kun Euro sovitteeseen voi vaihtaa haluamansa työlaitteen.

Kiitos neuvoistanne

Jussi
DexMasZet
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 15:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Minkälaisella venttiilillä käytät kuormaajaa? Ja onhan nostosylinterit siis kaksitoimiset? Jos venttiili on kaksitoiminen ja sylinterissä paikat, niin eihän siinä kun vetää letkut. :wink:
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Käytän kuormaajaa koneen alkuperäisellä venttiilistöllä. Vasemalta päin vipu 1 on nosto ja lasku (lasku siis painovoimaisesti), vipu 2 kauhan kääntö joka kääntää hydrauliikalla kumpaankin suuntaan.

Paluu varmaan hydraulisäilion korkkiin tms

Kiitos nimimerkille DexMasZet
DexMasZet
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 15:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Onko siinä vipu 1 toista lähtöä? Eli onko kaksi toiminen kara? Siitä toisesta lähdöstä vedetään letku sylinterin vapaana olevaan liittimeen.
Jos on Belaruksen oma venttiili, niin pitäisi olla kaksitoiminen, ja toinen lähtö olla vähintään tulpattuna jossain.

Mitään lisä paluu letkua ei tarvitse venttiilille nyt rakentaa, silloin kun sylinteri tekee nosto liikkeen, toisen puolen öljy palaa letkua myöten venttiilille, ja siitä venttiilin paluuletkun kautta takaisin kiertoon.

Itse laitoin tuommoisen käyttämään etukuormainta.
https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maatalous ... 40l-m.html
On huomattavasti kätevämpi käyttää kuormainta, kuin omalla venttiilillä ja on sitten oma venttiilistö vapaana muuhun. Suorastaan naurettavan halpa etukuormaajan lohkoksi, jännä nähdä miten kestää. Suomessa myydään täysin samaa venttiiliä puolta kalliimmalla..
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Kiitos vinkistä, tuota täytyy harkita..
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja Jones »

Hei, kyllä se homma onnistuu tosiaan kun laitat nuo kakstoimiset sylinterit ja kaksi letkua lisää. lukkoventtiili olisi kyllä kans hyvä laittaa samalla suojaamaan lohkoa iskuilta.
Kysymys DexMasZet:lle onkos tuossa erillislohkossa kellunta toimintoa?
mtz-50 501 & 526 HX
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ratikkakuski kirjoitti: 08 Heinä 2021, 22:20 Tämän avauksen sai aikaan PMkaubamajan tarjous:

https://www.pmkaubamaja.ee/fi/hudrosili ... 30-00.html

n 100€ kappale eli ei tulisi kalliiksi.

Tämän homman tarkoitus on lisätä kuormaajan käytettävyyttä, nyt kun Euro sovitteeseen voi vaihtaa haluamansa työlaitteen.

Kiitos neuvoistanne

Jussi
Jos kyseiset sylinterit on suunnilleen saman mittaiset kuin nyt kuormaimessa olevat 1-toimiset sylinterit en näkis vaihdolle mitään estettä.
Kauhankääntöstä katsot letkutukset minne menee ja arvattavasti ne menevät hydraulisäiliön alareunaan missä on belkun hydrauliventtiin valmiit ulostulot tulpattuina alunperin.
Aisasylintereille saat hydesäiliön toiselta puolen myös 2-toimisen ulosoton toiselle vivulle eli viereiselle millä nyt käytät kauhankääntöä.

Tuosta maanviljelijän tavaratalon hydrauliventtiilin linkistä sen verran että jos panostaa reilu 30€ enemmän niin saa venttiilin joka sopii paremmin belkun 50L/min pumpun tuottoon ja sallii venttiilin asentamisen heti hydraulipumpun jälkeen. Venttiilistä lähtee paine belkun omiin venttiileihin jos ei käytä etukuormainta ja liika öljy menee tankkilinjassa hydraulisäiliöön.
lohko.JPG
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
DexMasZet
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 15:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Vilskeen muuttaminen 2 toimiseksi

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Jones kirjoitti: 19 Heinä 2021, 21:30 Hei, kyllä se homma onnistuu tosiaan kun laitat nuo kakstoimiset sylinterit ja kaksi letkua lisää. lukkoventtiili olisi kyllä kans hyvä laittaa samalla suojaamaan lohkoa iskuilta.
Kysymys DexMasZet:lle onkos tuossa erillislohkossa kellunta toimintoa?
On siinä, en ole tosin kunnolla kokeillut, miten toimii.

Ei se pienempikään lohko vielä belkun tuotolla ahtaaksi käy, itsellä se 425n pumpun (45l/min) jälkeen ensimmäisenä. 1/2 letku tuossa kulkee alunperinkin pumpulta perään. Edes tämän kesän helteiden aikaan ongelmia en ole huomannut. Voihan sen isomman tietty aina varulta laittaa, ei siitä haittaakaan ole.
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
Vastaa Viestiin