D-243 syöttöpumpusta....

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

belakuu
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

D-243 syöttöpumpusta....

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Olisi pelastuksen (D243:n 81hv) syöttöpumpusta pari kysymystä. Huolto-ohjekirja hukassa niin saa nyt sieltä selville näitä.

Enkä löytänyt netistä vastausta näihin kysymyksiin.


1. Tässä on tuo polttoainejärjestelmän ilmauksen käsipumppu jumissa, akseli tuntuu olevan yhtä puuta pumpun kanssa, mistähän tuo johtuu ja voiko sitä jotenkin herkistellä? Kokeillut öljytä akselin juurta mutta ei vaikutusta. En ole uskaltanut koputella kovemmin ettei ala vuotamaan.
Pumpun päässä on pyöritettävä nuppi joka pyörii noin 2.5kierrosta päästä päähän, jolla ilmeisesti käsipumpun saa lukittua? Mutta pumppaus eli ylös - alas liike ei onnistu.


2. Ylläolevasta johtuen olen miettinyt, mikä on pumpun öljytilanne, onko tässä omat öljyt vai kierrätetäänkö samoja öljyjä kuin moottorissa?

3. Äkkiseltään katsottuna tuo 3A voisi olla täytön roppu ja 3B voisi olla tyhjennysroppu, mutta onko öljyn tasolle vielä erillinen tarkastus roppu jossain välissä.

Katsoin että siellä on pari pienempää pulttia pumpun päädyssä (3C), noin puolivälissä joka voisi olla öljyn tason tarkistusta varten? Jos siis tähän erillisiä öljyjä edes tulee? :)

Kiitoksia!

edit: traktori siis toimii eikä ole varaa talvea vasten leväyttää sitä... pumppujen kuvat on netistä.

Kuva
Kuva
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: D-243 syöttöpumpusta....

Viesti Kirjoittaja Vilske »

belakuu kirjoitti: 15 Loka 2021, 04:29 1. Tässä on tuo polttoainejärjestelmän ilmauksen käsipumppu jumissa, akseli tuntuu olevan yhtä puuta pumpun kanssa, mistähän tuo johtuu ja voiko sitä jotenkin herkistellä? Kokeillut öljytä akselin juurta mutta ei vaikutusta. En ole uskaltanut koputella kovemmin ettei ala vuotamaan.
Pumpun päässä on pyöritettävä nuppi joka pyörii noin 2.5kierrosta päästä päähän, jolla ilmeisesti käsipumpun saa lukittua? Mutta pumppaus eli ylös - alas liike ei onnistu.
Käsipumpun voi purkaa ja herkistellä, käytön vähyydestä on nyt jymähtänyt kiinni.
Kierrä vastapäivään nuppia nro.7 vastapäivään auki, jos nuppi ei nouse männänvarren kanssa ylös koita kiertää pihdeillä kansiosaa nro:9 auki jolloin mäntä varsineen pääsee nousemaan sylinteristä nro.13 ulos.
Jos ei vieläkään nouse mäntä ylös niin voit kiertää sylinterin nro:13 irti rungosta 24mm kiintoavaimella juuresta taas vastapäivään niin voit sitten viedä viilapenkkiin käsipumpun osat irroitettavaksi.
Kun saat männän sylinteriosasta irti voit samalla uusia männässä olevan O-renkaan nro.10 jolloin käsipumpusta tulee kuin uusi.
017.jpg
belakuu kirjoitti: 15 Loka 2021, 04:29
2. Ylläolevasta johtuen olen miettinyt, mikä on pumpun öljytilanne, onko tässä omat öljyt vai kierrätetäänkö samoja öljyjä kuin moottorissa?
D-243 on ruiskutuspumpun voitelu suunniteltu moottoriöljyllä tapahtuvaksi.
belakuu kirjoitti: 15 Loka 2021, 04:29 3. Äkkiseltään katsottuna tuo 3A voisi olla täytön roppu ja 3B voisi olla tyhjennysroppu, mutta onko öljyn tasolle vielä erillinen tarkastus roppu jossain välissä.

Katsoin että siellä on pari pienempää pulttia pumpun päädyssä (3C), noin puolivälissä joka voisi olla öljyn tason tarkistusta varten? Jos siis tähän erillisiä öljyjä edes tulee?
Jos säädinkotelossa ei ole kierroslukusäätimen yläpuolella suurikantaista pulttia josta öljyä lisättäisiin niin ruiskutuspumppun voitelu toimii moottoriöljyn avulla, näin pääsääntöisesti.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
belakuu
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: D-243 syöttöpumpusta....

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Vilske kirjoitti: 19 Loka 2021, 10:50 D-243 on ruiskutuspumpun voitelu suunniteltu moottoriöljyllä tapahtuvaksi.

Jos säädinkotelossa ei ole kierroslukusäätimen yläpuolella suurikantaista pulttia josta öljyä lisättäisiin niin ruiskutuspumppun voitelu toimii moottoriöljyn avulla, näin pääsääntöisesti.

Vilske kirjoitti: 19 Loka 2021, 10:50 Käsipumpun voi purkaa ja herkistellä, käytön vähyydestä on nyt jymähtänyt kiinni.
Kierrä vastapäivään nuppia nro.7 vastapäivään auki, jos nuppi ei nouse männänvarren kanssa ylös koita kiertää pihdeillä kansiosaa nro:9 auki jolloin mäntä varsineen pääsee nousemaan sylinteristä nro.13 ulos.
Jos ei vieläkään nouse mäntä ylös niin voit kiertää sylinterin nro:13 irti rungosta 24mm kiintoavaimella juuresta taas vastapäivään niin voit sitten viedä viilapenkkiin käsipumpun osat irroitettavaksi.
Kun saat männän sylinteriosasta irti voit samalla uusia männässä olevan O-renkaan nro.10 jolloin käsipumpusta tulee kuin uusi.
Kiitokset taas selkeästä vastauksesta... onneksi tuli kysyttyä, ennekuin aiheutin varsinaista vahinkoa! :)

Eiköhän se käsipumppu näillä ohjeilla lähde liikkeelle jos on lähteäkseen!

Hyvää syksyn jatkoa...
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: D-243 syöttöpumpusta....

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

3c-ruuvit liittyvät ruiskutettavan polttoaineen määrään. Noista muistaakseni alempi kontrolli maksimisyötön määrää. Mikäli haluat lisää soppaa koneeseen ja voimasavua niin kierrä alempaa ruuvia sisäänpäin kierros. Toiseen suuntaan kierrettäessä maksimisyöttö tietysti pienenee.

Ylemmän ruuvin merkitys on minulle epäselvä, siitä ei tunnu tapahtuvan mitään.

Käsipumpun muuttuminen kuin uudeksi o-renkaan vaihdolla riippuu siitä, kuinka pahaan kuntoon itse pumpun pesä on mennyt. Jos on niin syöpynyt kuin minulla oli niin ei ilmaamisesta mitään tule: pärskii löpöä sormille männän varren välistä eikä pumppaa kunnolla. Kannattaa ennemmin uusia koko paska. Alkuperäisen saa muutamalla brysselin ruplalla tilattua. Jos olet valmis investoimaan 20-30 brysselin ruplaa niin saat boschin käsipumpun tuohon, jolla käyttömukavuus nousee aivan toisiin sfääreihin ja jollainen sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtien.

Öljyn täyttöihin ja tyhjennyksiin en osaa vastata. Pumput näyttävät niiltä osin toisenlaisilta kuin mitä minulla oli. Vaikka minulla oli traktori, jossa piti öljyn tulla moottorin kierrosta niin siinä oli silti täyttö-, tarkastus- ja tyhjennysaukot. Sulla näyttää punaisessa olevan pelkkä tyhjennysaukko.
Vastaa Viestiin