820:n ohjauksesta ja moottorista

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

marko s
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2008, 12:41
Paikkakunta: Tyrwää

820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja marko s »

Terve vaan kaikille! Tuommoinen 820 belkku kaipaisi pientä huoltoa, elikkäs ohjauksesta ja polttoainepuolesta olisin kysellyt

Ohjauksessa on jonkin verran tyhjää ennenkuin pyörät alkavat kääntyä, traktorin alla olevan ison mutterin olen kiristänyt vaan väljää jäi vielä aika lailla. Mistähänpäin voisi vikaa haeskella(?) ja mitkä öljyt tuolla tehostimessa kuuluisi olla, ne voisi samalla vaihtaa.

Kone savuttaa jonkin verran sinistä ja on yläkierroksilla voimaton. Matalilla kierroksilla vääntää hienosti. Käyntiääni on mielestäni ihan normaali. Hyviä ehdotuksia mikä tuon aiheuttaa?
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Siel taitaa olla raidetangonpäät (4kpl) väljät... ne on mallia teeseitse-kiristys eli avain kouraan ja väljät pois :) eiköhän sinne tehostimeen käy moottoriöljy? ainaki ite olen sitä sinne laittanu :D korjatkaa jos olen väärässä. No belaruksen koneissahan vääntö on parhaimmillaan jossain 1300 kierroksen tieppeil, loput kiekat on huudattamista varten :D Siniseen savuun on monta syytä, veikkaisimpa että johtunee suuttimista...
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
marko s
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2008, 12:41
Paikkakunta: Tyrwää

Viesti Kirjoittaja marko s »

Pitää tutkia raidepäät vielä vaikka kaverin kanssa ohjausta käännellen, välystä on varttikierroksen verran eli pelkäänpä että jossain muaallakin on vielä oltava vikaa.
Suuttimet ovat itselläkin käyneet mielessä, sininen sopisi hyvin niihin, voimattomuudella tarkoitan ettei traktori jaksa esim. maantieajossa suurimmalla vaihteella kiertää täysiä kierroksia, ihan kuin syöttö olisi niin pienellä, ettei polttoaine yksinkertaisesti riitä, siltä se siis lähinnä tuntuu, eri asia sitten mistä johtuu...?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Onko ulkopuolisella ohjaussylinterillä? Jos ei niin saattaa hyvinkin olla boorit kuluneet siitä alavääntövarresta. Ei auta vaikka kuinka kiristää mutterin kun kantaa yläpäästä eikä tartu booriin. Korjaamiseen on annettu palstalla monesti ohjeet. Joita en nyt ite justiinsa muista :lol: enpä kyseistä toimenpidettä ite ole joutunut tekemäänkään. Kulmahiomakoneen avulla homma joka tapauksessa hoituu, kun ottaa sopivasta kohtaa tavaraa pois.

Sitten voi olla toteemin sisältä sylinterin korvakko katkennut toiselta puolelta.

Tehostimeenhan käy kyllä se moottoriöljy tai hydrauliöljy. Itellänikin on ihan vaan 10W-30 yleisöljyä.

Maksimivääntö on muuten annettu D240:lle 1000 kierroksen kahta puolta, vähän lähteestä riippuen. Että meleko alhaalla sitä vääntöä jo löytyy :twisted:

Kyllähän se nyt siltä kuulostais että jotahi hämminkiä olis jos niin vähissä on vedot yläkierroksilla... :?
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Voimattomuuteen kuten siniseen savutuksenkin syy vois olla tukkoisessa ilmanputsarissa.
Kannattaa ottaa välillä irti sen suotimen nailonvilla ja pestä löpöllä.
Suuttimet kannattaa käyttää penkissä ja miksei ruiskutuspumppukin.
Pumpun ollessa penkissä vois testata säätimenkin toiminnan.
Ethän vaan ole säätänyt syöttöä, tulee helposti käännettyä syöttöruuvia vika suuntaan :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
marko s
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2008, 12:41
Paikkakunta: Tyrwää

Viesti Kirjoittaja marko s »

Pitää tutkia nuo alavääntövarren boorit ensiksi, kuulostavat paljon helpommilta nuo toteemin ulkopuoliset viat... Pumpun säätöihin ei ole koskettu, on sinetit paikoillaan, kun en ole varma mikä ruuveista vaikuttaa mihinkin. Muuten olisin kyllä varmaan kokeillut pikku syötön lisäystä tuohon tehottomuuteen. Täytyy kurkistaa myös tuo ilmanputsariasia, olisi helppo ja halpa vika jos sillä tulisi kuntoon.
marko s
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Syys 2008, 12:41
Paikkakunta: Tyrwää

Viesti Kirjoittaja marko s »

Hiotaanko siitä alavääntövarren päältä (yläpuolelta) ainetta pois, vaikuttaisi vika olevan siinä juurikin siten että vaikka mutteri on nyt kireällä, niin varsi on silti löysä booreilla? Moottorin tutkimista pitää vielä jatkaa, savutus ei helpannut ilmanpuhdistimen pesusta, hyvä homma sekin oli silti tehdä, kukaan ei tiedä milloin edellinen puhdistus on tehty...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Näin juuri se menee, ja alapuolelle sitten prikka, että kiristyy kunnolla.

Tässä ketjussa on toteemista juttua ja myös tuosta operaatiosta:
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... ght=ohjaus
Minski traktor paras traktor!
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja johannes »

Moi! Sopisikohan tämä sarja ilman suurempia muutoksia 820 belarukseen polviakselilla? https://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pa ... &Itemid=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus 820 1982
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja johannes »

Eikö tuo palikka tule runkoon, ja pidä sylinterin kiinni?
Liitteet
sisäpuolen korvake.PNG
sisäpuolen korvake.PNG (39.93 KiB) Katsottu 15829 kertaa
Belarus 820 1982
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kaikkea sitä voidaan hitsata, mutta miten sitten onnistutaan?

Tuo alakiinnike joka on kuvassa, tarvitsee erilaisen etuakselin, jossa on tavaraa lisätty alapintaan, jotta siihen on saatu kierteille tilaa.

Minusta paras ratkaisu on käydä purkaamolta etsimässä 825:sen sylinterin kiinnike (valmistettu suomessa), joka tulee etuperän alle. Jos osaa metallitöitä tehdä, on helppo valmistaa itsekkin. "Kauppalistassa" oleva sylinteri on minusta liian pitkä, tähän suomessa valmistettuun kiinnikeeseen. Ei uusi sylinteri paljoa maksa suomessakaan, vaikka sen hankkii sylintereitä valmistavasta "pajasta"

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

mun 525seen ei löytynut saman mittasta sylinteriä ohjaukseen ku oli niin oudon pitunen mutta otettiin sitte vähän pidenpi sylinteri hyllystä ja muutettiin sovitteita ja hyvä tuli ja pyörätkin kääntyy nyt enemmän 8)
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja ukki »

Täältä löysin sylinterin, kun sitä tarvisin.

http://kymppitaito.com/_media_3046_/PDF/sylinterit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
asova

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja asova »

Ohjauksen muutos sylinterille ei paljon osia tarvitse, eikä ole hinnalla ole pilattu. Kukin vastaa itse puuhailuistaan. Ohessa kuvia, liittimiä on vähän liikaakin. Lätkän paikka on harkittava akseln alla tarkkaan, kun tuo akselin leventäminen tai supistaminen voi olla mahdotonta akselin levittäjän jumittumisen takia kuten minulla. Jos akseliputki liikkuu ilman ongelmia, säädön voi titrara tarkkaan.
Liitteet
Kannatin ohjausA.jpg
Muutososat.jpg
Etusilta kannatin m.jpg
asova

Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista

Viesti Kirjoittaja asova »

Tarkennus kötöstys on 525 belkusta, jossa ei ole luisto- ja sutimisen estoa jne..... kuten 820.
Vastaa Viestiin