820:n ohjauksesta ja moottorista
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Hitsarin taidoilla ei voi kehua. Paikallaan hitsailtu kuten jäljestä näkyy. Ohjaus oli toteemilla tosi perseestä, mutta en kehota ketään tekemään samanlaista kötöstystä kuten minä, enkä muuttelemaan ohjauksen osia.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Kaikki osat pohja lätkää lukuunottamatta ovat Belkun ohjauksen osia raidetanko, kääntökynkät jne.. Ovat mielestäni massiivista tekoa. On se tehtaan suunnitteluinsinööriä voinut v******, kun ohjaus on muutettu hydostatttiseksi hienoine Danfors orbitrooleineen. Kolhoosien ja sovhoosien traktorivaraosien takia on käsketty säilyttää toteemi ja siihen värkätä ohjaussysteemi siltä pohjalta. Suunnitelmataloudessa kokonaisuudet ratkaisee ei pikku kitkatekijät kuten traktorin ajettavuus tai osien monimutkaisuus.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Kauppamajassa näyttää olevan varaosanumerolla Orbitrooli 50-1155040 OSPC-ON 160ccm/p ja Orbitrooli SOSPC-ON 100ccm/p eli lienevät venäläistä lisenssivalmistetta.
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Onkos tollaseen maitokopilliseen asennetty orbitrol suomessa. Elikkä tullu suomeen toteemi ohjauksella ja laitettu uuteen uskoon näin olen ymmärtänyt pääni sisällä
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Meille hankittiin v. 83 käytetty 820 vm.81 ja se oli orbitroolilla mutta toteemin kautta.Että näitäkinon ollut.Tuo meidän kampe oli jo puna/hopea ja uudemmalla hytin käyttölaitteilla.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Mulla kilpurissa on vaan runkoon hitsattu korvalliset sylinterille ja alkuperäisten raidetankojen tilalle laitettiin suora putki johon hitsasin toisen pään korvakon. Paine omalta pumpulta orbille ja välttää ainakin tuohon käyttöön. Liiankin riski tahtoo olla noilla eturenkailla.
Pulling Team Bolshoi Problem
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Belkku kerhon "korjauskäsikirja" mukaan 820 toteemissa on tasauspyörästön lukon vaijeri. Miksi tätä viritystä ei ole 525?
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
500-sarjassa on jalalla poljettava tasauspyörästön lukko erotuksena 800-sarjaan. Elikkä sitä etupyörien asennon mukaan toimivaa automaattitoimintoa ei 500-sarjassa ole.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Katselin tuota suomalaista hydraulituubi systeemiä suttuisista mustavalkokuvista 525 OMISTAJAN käsikirjasta. Heräsi kysymys onkohan silloiset katsastusvirkamiehet tarkastaneet ylimaallisessa viisaudessaan tuon kötöstyksen.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Vuosimalli 1983 525 on samanlailla ei ole mitään akseleita, orbitrooli hytissä , mutta mielestäni vehe oli minulla itäsavolaista mallia - toki voin olla väärässä. Piti ährätä uudet hydeletkut ja survoa orbitrooli takaisin neljän letkun keran paikalleen. Veikkaisn kyllä keksintöä suomalaiseksi, miksi olla hankala, kun voi olla tosi hankala.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Mites noissa takapotkuissa (mulla 800 ja pelkillä letkuilla menee toteemille orbitilta) saisi ohjauksen muutettua sylinterille?
maakaupassa näyttäis olevan ainakin tuota kaks`puoleista ohjausvartta olkaakselin päähän,mutta minkälainen korvake toiseen päähän syllkkyä tulee?
Näissä kait sylinteri akselin etupuolellako?
Samaten kiinnostais nuo sylinterin korvaan tulevat tapit,missä kartiopäät, näytti olevan monta versiota.
Sylinteri hoituu kyllä ja letkut, ainoa onkelma tulee tuosta tas.pyörästön lukosta,pitää sätöstellä jotenkin, vai käykö 52;sen jalkapoljin helposti,olis semmosen takapää...
vaan taitaa joutua purkamaan liikaa, helpompi rakennella joku käyttöventtiili vaan.
-jone-
maakaupassa näyttäis olevan ainakin tuota kaks`puoleista ohjausvartta olkaakselin päähän,mutta minkälainen korvake toiseen päähän syllkkyä tulee?
Näissä kait sylinteri akselin etupuolellako?
Samaten kiinnostais nuo sylinterin korvaan tulevat tapit,missä kartiopäät, näytti olevan monta versiota.
Sylinteri hoituu kyllä ja letkut, ainoa onkelma tulee tuosta tas.pyörästön lukosta,pitää sätöstellä jotenkin, vai käykö 52;sen jalkapoljin helposti,olis semmosen takapää...
vaan taitaa joutua purkamaan liikaa, helpompi rakennella joku käyttöventtiili vaan.
-jone-
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
En ole koskaan nähnyt 80 takapotkua, mutta kyssäriin vastaus Eestiläinen firma Agromarket AS valikosta MTZ80, front axel ja steering, sieltä minusta löytyy osat. Olen tilannut ohjaussylinterin, kannakkeen jne.. sieltä. Maksaminen tilisiirrolla onnistui, kun kysyi asiaa heiltä. Toimitus oli tosi nopea.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Suonsyrjä puhuu todella asiaa, tuo syyttävä sormi ja syyllisyys on takuuvarmaa, kun itse on jotain puuhasteltu ohjauksen osien kanssa. Erityisesti liikenteessä ja missä tahansa, kun tapahtuu henkilövahinkoja.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
Suonsyrjä on juurikin oikeilla jäljillä ohjaukseen itse tehtyjen jälkiasennusten osalta, ne voivat olla hengenvaarallisia mutta ei sillä esim. henkilövahinkoon johtaneessa liikenneonnettomuudessa ole syyksiluettavuuden osalta merkitystä. Moraaliset tunnontuskat on eri asia jos sattuu pahoja henkilövahinkoja. Voihan tavallinen rutari itse korjata esim. henkilöautot jarrut, runnoa rutinoffiin vaikka vääränlaiset jarruputket tai sylinterit, jolloin jarrut saa ilmaa tai eivät muutoin toimi kunnolla. Mikäli sitten ajat tällaisella autolla kolarin ja olet syyllinen ja joku loukkaantuu, kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja ruumiinvamman tuottamus sekä muutama päiväsakko lisää kunnoltaan ja varusteiltaan asetuksen määräysten vastaisen auton kuljettamisesta, (jos auto sattumalta tarkastetaan kunnolla ja todetaan, että esim. jarrut eivät olleet kunnossa). Sama se on traktorin osaltakin.
Re: 820:n ohjauksesta ja moottorista
No tuolta Agromarketista löytyy kuva ja näyttäis olevan melko suora lapukka, pulteilla akseliputken alle kiinnitettävä.
Pitääkin katella olisko alla valmiit kierteet tuolle, tai sitten ostettava vielä koko keskiputkikin.
Onko tietoa onko tuossa systeemissä jotain ohivirtaus venttiiliä, vai kiertääkö orbitin kautta ohi kun ei rattia käännetä?
Taitaa olla helpompi kun menee vaan pellin alle kattelemaan kunhan kuivaa vähän tuo keli...
Yhdessä kuvassa näytti olevan joku mutikka letkutettu orbitin ja ö-säiliön välille.
-jone-
Pitääkin katella olisko alla valmiit kierteet tuolle, tai sitten ostettava vielä koko keskiputkikin.
Onko tietoa onko tuossa systeemissä jotain ohivirtaus venttiiliä, vai kiertääkö orbitin kautta ohi kun ei rattia käännetä?
Taitaa olla helpompi kun menee vaan pellin alle kattelemaan kunhan kuivaa vähän tuo keli...
Yhdessä kuvassa näytti olevan joku mutikka letkutettu orbitin ja ö-säiliön välille.
-jone-