426 Laturi-ongelma
Valvoja: pelarusmaisteri
426 Laturi-ongelma
Eli tuossa lauantai iltapäivällä starttailin belaruksen ja startti pyöritti konetta melko nihkeästi, juuri ja juuri starttasi ilman puolipuristinta. Moottorin käynnistyttyä latauksen mittari näytti nollaa. Ihmettelin että mikäs nyt on kun ei lataa, ja meinasin ottaa jo sulakkeet esille, kunnes yhtäkkiä latauksen mittari pomppasi n. +30A tietämille. No pistin työvalot päälle (oli jo niin hämärää) ja lataus näytti edelleen vähän plussaa, joten lähdin metsään.
Ei mennyt kauaakaan, kun lataus oli n. 10A miinuksella. Huomasin samassa, että kierrosten kasvaessa myös lataus meni yhä enemmän miinukselle. Seuraavaksi otin päävirran pois päältä ja totesin että toden totta, valot himmenee, kun kierrokset nousee.
Mikäköhän mahtaa olla vialla? Itselleni Belaruksen sähköt ovat täysin vieraat, ei ole koko traktorin elinikänä tarvinnut vaihtaa kuin pari sulaketta...
Ei mennyt kauaakaan, kun lataus oli n. 10A miinuksella. Huomasin samassa, että kierrosten kasvaessa myös lataus meni yhä enemmän miinukselle. Seuraavaksi otin päävirran pois päältä ja totesin että toden totta, valot himmenee, kun kierrokset nousee.
Mikäköhän mahtaa olla vialla? Itselleni Belaruksen sähköt ovat täysin vieraat, ei ole koko traktorin elinikänä tarvinnut vaihtaa kuin pari sulaketta...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 426 Laturi-ongelma
yleismittari kouraan ja tutkimaan sekä hutkimaan.heräte virta johtoon pitäis tulla akkujännite kun se on irti laturista ja virrat on päällä (latausvalo ei pala).sitten kun herätevirta johto on laturissa kiinni lataus valo maadoittuu laturinkautta ja latausvalo palaa.kun koneen käynnistää niin laturin herätevirta johdon maadoitus poistuu,laturista merkkivalolle päin tulee jännitettä ja merkkivalo sammuu.johdon välissä on jonkinmoinen merkkivalorele.
laturin virtajohtoon pitäisi tulla akkujännite kun virrat on päällä.virta johdon välissä on myös jonkinmoinen lataus rele.jos jännitteitä ei tule niin liitimiä ja releitä tarkastamaan.ja jos jännitteet tulee niin vika lienee laturissa (säädin/hiilet)
laturi lienee helpoin tarkastaa jos laturin virta johdon vetää startinsolenoidin virtanapaan laitaa koneen käyntiin ja startilta hyppyjohdolla herätevirta laturille. yleismitteri tietty myös startinnapaan mittaamaan jännitettä.jännitteen pitäisi nousta jos alkaa lataamaan.
johonkin tuohon malliin lähtisin ehtimmään vikaa.
mut nyt lähen viimeistelemään omaankoneeseen laturin vaidon.laitoin 55A bosch:in laturin niin pysyy akku paremmassa varaustilassa lyhempiaikaisemmassakin käytössä.
laturin virtajohtoon pitäisi tulla akkujännite kun virrat on päällä.virta johdon välissä on myös jonkinmoinen lataus rele.jos jännitteitä ei tule niin liitimiä ja releitä tarkastamaan.ja jos jännitteet tulee niin vika lienee laturissa (säädin/hiilet)
laturi lienee helpoin tarkastaa jos laturin virta johdon vetää startinsolenoidin virtanapaan laitaa koneen käyntiin ja startilta hyppyjohdolla herätevirta laturille. yleismitteri tietty myös startinnapaan mittaamaan jännitettä.jännitteen pitäisi nousta jos alkaa lataamaan.
johonkin tuohon malliin lähtisin ehtimmään vikaa.
mut nyt lähen viimeistelemään omaankoneeseen laturin vaidon.laitoin 55A bosch:in laturin niin pysyy akku paremmassa varaustilassa lyhempiaikaisemmassakin käytössä.
Re: 426 Laturi-ongelma
Tarkista ekana johtojen kontaktit ja hiilien kosketus, jos ei vielä auta niin sitten mittariin. Voi ola myös laakerivika? Mut aloita helpommasta.
Re: 426 Laturi-ongelma
Joo täytyypi viikonloppuna katsella... Ei ole kojelaudan paneelitkaan paikallaan nyt, niin on helppo kaikkea tutkia
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 426 Laturi-ongelma
Mahtaisko olla niin yksinkertainen vika,kuin että olis liittimessä kontaktin puute? Ohjaamon etuseinässä josta johdot tulevat läpi. Minulla oli sillai Prokres mallissa.Vähän vemputtelin niin alkoi lataamaan.Ilmeisesti ei ole niin mahdottomia ajettu että luulis olevan vielä laturin voimissaan? Kuuluuko siitä ylimääräistä meteliä? Minulla on yhdestä laturista lähtenyt takapäästä hela lipettiin joka on akselin ja laakerin välissä. Piti hel......moisen metelin ja lakkas lataamasta. Naputtelin alumiiniputken pätkän tilalle niin tuli ihan hyvä kalu. Tarvikelaturit vois kestää pidempään , eipähän tarvii tehdä sovitusosia.
Harasoo
Re: 426 Laturi-ongelma
No reilu 800 tuntia tuolla on rullailtu, ettei sen puolesta laturin pitäisi olla loppu.
Entä JOS ostan kokonaan uuden ja tehokkaamman tarvikelaturin? Mitä pitää huomioida ja tarvitseeko jotakin uusia? Kun tässä mietiskelin, että voisihan tuon laturin siirtää T-40 projektiinkin...
Entä JOS ostan kokonaan uuden ja tehokkaamman tarvikelaturin? Mitä pitää huomioida ja tarvitseeko jotakin uusia? Kun tässä mietiskelin, että voisihan tuon laturin siirtää T-40 projektiinkin...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 426 Laturi-ongelma
Melko helppo homma, kiinnitystä saattaa joutua muuttamaan. Ja kun se tarvikelaturi on sisäisellä säätimellä niin kaikki lataukseen liittyvät releet voipi jättää pois kytkennästä.
Minski traktor paras traktor!
Re: 426 Laturi-ongelma
Eipä oikeastaan mitään.Jos sopii kiinnikkeisiin ja hihna kulkee linjassa.Se nykyisen laturin kunto selviää sillä että laittaa koneen käymään ja mittaa laturin siitä isommasta (10mm) mutterista pitäs näyttää vähän yli 14v. Jos on näin ja amppeerimittari näyttää +-0 niin vika on laturin ja kajuutan välillä. Itellä oli eka laturi se mihin tuli joka puolelle johtoja ja kesti 2100h. Sai purkaa ison kasan johtoja kun uudessa ei ollut kuin virta ja merkkivalojohdon paikka.Uudessa on itessään säätäjä joten virtajohdon voi vetää suoraan virtalukkoon.Lataa paremmin akkua kun ohittaa sen raktorin releen. Itellä laturista tuli 14,2v. ja akkuun tuli 13,6v.Kantsii mitata akun navoistakin laskeeko jännite matkalla.Muistaakseni Dsl Gat:illa ainakin oli tarvikeiaturi laitettu.Näkyi olevan rakennettu ainakin hihnankiristin uusiksi.Kantsii ottaa laturi malliksi mukaan vertailun vuoksi.
Harasoo
Re: 426 Laturi-ongelma
http://kuvablogi.com/nayta/2386809/ tuommonen sovitus tuli tehtyä.käypi alkuperäseen laturinjalkaan kiinni.laturi on jostakin vanhasta volvosta (bosch 55A) ja hihnapyörä on vanhasta vw jetasta johonka sovitettu toinen hihnapyörä vierelle.
Re: 426 Laturi-ongelma
Tämä liitin onkelma etuseinän läpiviennissä on yleinen vika, 825 malliin tuli sama vika enkä keksinyt missä mättää.harasoo kirjoitti:Mahtaisko olla niin yksinkertainen vika,kuin että olis liittimessä kontaktin puute? Ohjaamon etuseinässä josta johdot tulevat läpi. Minulla oli sillai Prokres mallissa.Vähän vemputtelin niin alkoi lataamaan.Ilmeisesti ei ole niin mahdottomia ajettu että luulis olevan vielä laturin voimissaan? Kuuluuko siitä ylimääräistä meteliä? Minulla on yhdestä laturista lähtenyt takapäästä hela lipettiin joka on akselin ja laakerin välissä. Piti hel......moisen metelin ja lakkas lataamasta. Naputtelin alumiiniputken pätkän tilalle niin tuli ihan hyvä kalu. Tarvikelaturit vois kestää pidempään , eipähän tarvii tehdä sovitusosia.
Soitin huoltomiehelle se käski linkittää johdot liittimen ohi, sen jälkeen ei latauksessa ole ollut vikaa.
Re: 426 Laturi-ongelma
Lisäongelma:
Lyhyet ajovalot palaa kun päävirran kääntää päälle ja pitkät ei toimi laisinkaan. Valojen kytkin ei vaikuta muuten, kuin että siitä saa takavalot/parkkivalot päälle. Ilmeisesti kytkin rikki? Nooh, täytyy tuotakin tutkia...
Latausprobleemaakaan en ole vielä tutkinut, mutta kiitokset kaikista neuvoista.
Lyhyet ajovalot palaa kun päävirran kääntää päälle ja pitkät ei toimi laisinkaan. Valojen kytkin ei vaikuta muuten, kuin että siitä saa takavalot/parkkivalot päälle. Ilmeisesti kytkin rikki? Nooh, täytyy tuotakin tutkia...
Latausprobleemaakaan en ole vielä tutkinut, mutta kiitokset kaikista neuvoista.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 426 Laturi-ongelma
Ja sulakkeitahan kannattaa aina pyöritellä. Keraamiset kun osaa vanhemmiten hapettua ja tulla kosketushäiriöitä.
Minski traktor paras traktor!
Re: 426 Laturi-ongelma
Juu niitä pyörittelin pari viikkoa sitten kun viimeksi belkulla ajoin ja viankin huomasin. Ei vaikuttanut asiaan...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 426 Laturi-ongelma
Onko maadoitus kunnossa?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 426 Laturi-ongelma
Niin, enpä tiedä. Täytyy tutkia sekin...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"