Mielipiteitä H kaaviosta!

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

harkov150
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 23:43
Paikkakunta: Nivala

Mielipiteitä H kaaviosta!

Viesti Kirjoittaja harkov150 »

Kävimpä sitte tänään koje ajamassa 2004 mallin 952 siinä on tämä luullakseni uusin vaihde kaavio jossa keppi liikkuu sivulle liian vähän ja eteen/taakse aivan liikaa! vaihteita ei tahdo todellakaan saada päälle ja sitte ku sielt joku menii niin mist sen tietää mikä siel on pesässä ennen ku nosta kytkintä.. väli kaasulla tätä laatikkoa ei ainakaan saanu mun tottumalla tavalla vaihtaa. Ja vaihteitaki tuntu jotenki olevan vähänlaisesti.. :( Vai oiskohan se ollu viel uuden kankeutta?? taulussa oli reilu 1000 tuntii.. Vähä niinku meni osto halut tollaseen :( :(
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ajoit nähtävästi 14x4 syncronoidulla vaihdelaatikolla olevaa 952 greenliner mallia.
Kaikki muut vaihteet on syngronoituja paitsi 1 ja pakki jotka on samalla linjalla.
Kaikkeen tottuu mutta en enään vaihtais takas tuohon 18x4 laatikkoon jossa oli kyllä hitaammat liikkeellelähtö nopeudet raskaalla kuormalla ilman alueen vaihtoa.
Täytyy muistaa että sähkömittari kerää tunnit huomattavasti nopeemmin kuin vaijerimittarissa.
Toisessa omassa 920S:ssä jossa on sähkömittarissa nyt 1900 tuntia syncrovaihteisto pelaa huomattavasti herkemmin kuin 952 greenlinerissa jossa tunteja on 1100.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Mullahan on nyt ollu pari viikkoa tää uus 952.3.. Ja vaihteista senverran että kankeeta on edelleen.Vaihdekaava on kyllä selkeä nyt tässä uudessa kahden vaihdekepin systeemissä. Vaan kai se jäykkyys siitä katoaa aikanaan...
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mulla ei ole muista "uudemista"kokemusta,paitsi tuosta 1025 jonka ostin Ruotsista.Siinähän on 16/8 laatikko,tunteja on nyt 155.Siinä ei ole minkäänlaista jäykkyyttä tai kankeutta.Sehän on erillainen kun muut vaihteistot, päävaihteita on 4 synkroutuja,H-kaavassa, paitsi että ykkönen ja kakkonen on vaihtanut paikkaa,autoissa olevaan h-kaavaan verratuna.
Toisessa kepissä on sitten kaksi vaihdetta eteenpäin ja pakki,ja sitten vielä kaks aluetta jotka kytketään belkkumaisesti tökkäämällä kepin oikealle ja valitaan alue eteen= nopea ,taakse= hidas,ja pidetään omassa muistissa.
Päävaihteet on "constant mech" eli jatkuvassa hammaskosketuksessa(ulisee tiellä vallumaisesti),aluevaihteisto on ilman synkronointia, mutta hiton hyvä vaihtaa eteen taakse,voipi sanoa että siinä on mekaaninen suunanvaihto-ominaisuus.
Kepit on ergonoomisesti pikkasen liian alhalla mulle,päävaihteiston kepin jatkoin se sopii nyt erittäin hyvin käteen,aluekeppi on vaikeampi tuunata,on senvarran ahtaassa paikassa,menettelee noinkin.
Muuten hyvä loota mutta tienpuolen ykkönen liian nopea,kuormalla vaikeuksia liikkeellelähdössä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mua kiinnostaa,onko joku ajellut 16/8 lovisella?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Koeajon oon käynyt heittämässä jollahi uuvella patanokalla, tais olla 1025.3, tottapa se oli justiin tuo 16/8 kun kahella kepillä oli.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kyllä oon ja samoin peränjälkeen 952.3:sella niin olihan eroa tuon 1025.3 vaihteistoon niin sulavasti meni vaihteet uudessa 1025.3:ssa päälle.
Tienopeus vaan puotti pisteitä.
Varsinainen herkkupala oli kun pääsin kokeilee 1025.3 vaiteistolla varustettua 1221.3 mallia kuutosen mörinällä.
:lol: :lol: oli olo sen jälkeen :)
Vaikuttaako vaihteiston painevoitelu noin paljon :?:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Hitto mä olisin halunnu ton kutos mallin koeistaa,Agri Kymi pihalla sitä kuola valuen kiertelin 8)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Samaa justs ajattelin, olin myyty kuutosen murinaan :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Seuraavan sukupolven belkut kuutosella voi valtaa markkinaa,riippuu varuste/hinta suhteesta(ja uskaltaako Ak tuoda Suomeen).Makeahan kuutosen ääni on.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
harkov150
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 23:43
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja harkov150 »

Missä malleissa/vuosimallissa tätä 16/8 laatikkoa tapaa jos vaik sellasen täs sattuis investoimaan. vaikuttaa et se vois olla sellanen jolla oppis ajaan.. toi GL ei ainaskaan ollu sellanen.. ja paljokohan on toi max nopeus vakio kierroksilla ja mitkä on rengas koot??
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

harkov150 kirjoitti:Missä malleissa/vuosimallissa tätä 16/8 laatikkoa tapaa jos vaik sellasen täs sattuis investoimaan. vaikuttaa et se vois olla sellanen jolla oppis ajaan.. toi GL ei ainaskaan ollu sellanen.. ja paljokohan on toi max nopeus vakio kierroksilla ja mitkä on rengas koot??
Tuota,vissiin 90-luvun lopun 1025 malleissa alkaen ainakin,jotka tosi harvinaisia Suomessa.Kannattaa suunata Ruotsi,Norja Balttian suuntaan,siellä voisi löytyä,ainakin uudempia 2000-luvun malleja.
Ei ongelmia saada suomen kilpiin.

Huonoin puoli 16/8 laatikossa on vakiokierroksilla vain 35km/h vauhti.
Mun 1025 Carraarossa on edessä 360x 24"profiilia en muista,oisiko70?,takana 18,4x34.

Mä taidan vaihtaa taakse 16,9x38 ja eteen sitten jokin siihen sopiva,14,9x24 sopis suoraan,tai vastaava millikokoinen.
Ei muuten mutta kun olis varastossa 4kpl 16,9x38 vapaana,sais paripyörät kevättöihin,ja jäis 160h ajetut 18,4x34 myytäväksi.
Nopeus nousisi parilla km/h.

Kovin raskaaseen vaunun vetoon mäkisissä maastoissa ei 16/8 laatikkoa voi suositella.meinaan alueen vaihto tosi hankala,muuten hyvä.
Pelto ja kuormaustöihin tosi näppärä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vastaa Viestiin