Öljysuositushan on kyllä hypoidiöljy joten tuskin sen käytöstä mitään ongelmaa muodostuu, olen kyllä lukenut ja kuullut tuosta hypoidiöljy ja pronssilaakerien yhteen sopimattomuudesta mutta onko siitä olemassa mitään selkeää faktaaEJH10 kirjoitti:Kuukletin löytääkseni valmiin kopioitavan vastauksen ja löysin tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/9031570 seuraavaa:
"Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta."
Hypoidin vetopyörästöstä tekee se, että akselilinjat ei ole samassa tasossa, yleensä pienen vetopyörän akselilinja on hieman suuren vetopyörän akselilinjan alapuolella. Ja Pelaruksen vetopyörästöt on kyllä kaarevilla hampailla ja kartiot, mutta minun käsittääkseni akselilinjat on samassa tasossa, eli ei-hypoidit. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Öljyhommahan tässä nyt itteäki mietityttää, kun alkaa tuo voimansiirto olla taas nipussa ja öljynosto edessä. Hypoidiöljyä kun ei sinne passaa laittaa, kun sinne jäi vielä parit pronssilaakerit, vaikka parit jo päivitty neulalaakereiksi. Ja mulle on opetettu, että hypoidiöljyn lisäaineistus on myrkkyä pronssilaakereille ja synkronoinnille...
Jos vetopyörästön rattaidenhampaat on samallalinjalla mutta kaarevat niin eikös silloin tapahdu juuri sitä liukumista mikä edellyttää hypoidi öljyä. Ja viisaammat sitten korjaa