Belarus 952 GL

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

jukkatapio
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 10:01

Belarus 952 GL

Viesti Kirjoittaja jukkatapio »

Terve kaikille liityin äsken ja apua ja neuvoja tarvitaan kokeneemmilta Belarus käyttäjiltä.
Upposin ja hölmöyksissäni vedätin käsijarru päällä ja se lopetti toiminnan.Kahva liikkuu normaalisti ja naksuja tulee 5-6,meniköhän jotain poikki?
Sitten tästä taka-akselin tasauspyörästön lukosta siinähän käytetään hydrauliikan ilmeisesti paluupainetta miten se toimii onko lukko 100%
Kun kytken lukon ja toinen pyörä on vaikkapa kiven takana se ei vedä ja kuuluu outo ääni ikäänkuin joku luistaisi.
Mahtaako vioilla olla yhteinen nimittäjä vai onko niitä kaksi
Neuvoista ja tiedoista kiittäen
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"952 grand luxe"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Käsijarru ja tasauspyörästön lukko vaikuttaa samaan paikkaan ,eli kumpikin lukitsee tasauspyörästön ristikon, joten varmaan on jostain luistanut.
Avaamalla käsijarrun ja lukon ,ja vetämällä sisäakselit ulos voi "tiirailla"ristikkoakselin kuntoa, melko varmasti ehjä.Lukon ja käsijarrunakselissa esiintyy kahdenlaisia tiivisteitä toisessa yksi o-rengas ja toisessa kaksi o-rengasta samassa urassa. Lukko ei ole 100% ,koska siinä on automaattitoiminto voi pitää päällä jatkuvasti.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No moi, kyllähän siinä käsijarrun mekanismissa muutama naksu pitää ollakkin vapaata.
Ettei sitten tuohon käsijarrun toimimattomuuteen yhdistyisi jarruakselin poikki meno käsijarrukahvan puolelta.
Akseli nro. 6
http://www.autocat.ru/catalog/data/mtz/80//073.gif

Tasauspyörästön lukko ei oo täysin 100%:sesti pitävä rakenteesta johtuen.
Kuva
Ohjauksen öljyn paluupaine jalkakytkimen kautta ohjaa tuota vasemmanpuolen jarrujen päässä olevaa kalvoa ja kytkee tasauspyörästön lukon kitkalevypakan ja akselin välityksellä.

Tuosta äänestä, äänen voi aiheuttaa nelivedon kartaanin ylikuormakytkin mikä on kartaaninpuolikkaiden välissä keskellä traktoria, luistava ajokytkin tai kytkentäkalvo ei toimi oikein tasauspyörästönlukossa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Pelaruksen ajo/käsijarru/lukko on jälleen oma hieno systeeminsä, niinkuin perinteinen vetäväetuakselikin.
Eli tasauspyörästöstä tulevat ulos varsinaiset vetoakselit, (jotka on ontot, eli ulommat akselit), niiden ulkopäihin tulee ajojarrulevyt (sisemmät levyt jarrukotelossa). Sisemmät akselit ovat kytketyt sisäpäästään tasauspyörästön ristikkoon. Vasemmalla puolella lukon levypakalla sisempi akseli lukitaan ulompaan akseliin, eli tasauspyörästö lukittuu. Oikealla puolella sisempi akseli lukitaan käsijarrulevyillä koteloonsa eli tasauspyörästön kotelo lukittuu peräkoppaan.
Eli jos käsijarrun kahvassa ei tunnu mitään muuttuneen, mutta se ei enää toimi, niin on syytä olettaa, että siellä on tosiaankin sisempi akseli poikki, mutta eipä heitetä vielä kirvestä kaivoon, rohkeesti vaan kotelo auki ja jarrulevyt näkösälle ja vetäse akseli ulos niin sitten sen näkee. Samaa tietä sitten tietenkin ajojarrulevyjen putsaus/vaihto ja jos on öljyvuotoa havaittavissa, niin o-renkaitten tai stefojen vaihto.
Lukko jos tuntuu tehottomalle niin sama peli toiselle puolelle, lukossa samat levyt kun käsijarrussa. Lisäksi kattoo ettei oo vuotanu lukonkalvo tai pyörivä liitin kannessa. Sitten voi vielä mitata paineen lukolle tulevasta letkusta, pitäisi olla 10-12bar moottori käynnissä ja lukko kytkettynä.

Höh tulihan semmonen sepustus että joutu vielä kirjotusvirheitäkin korjaamaan.

Kuva
Viimeksi muokannut EJH10, 14 Maalis 2008, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Näin se homma pelaa :D
Hieno kuva :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jukkatapio
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 10:01

Viesti Kirjoittaja jukkatapio »

Hyvät neuvot,kiitos kaikille kerron tilanteen kun saan purettua ja toivon mukaan kasaan
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Se kasaaminen on hiukan hankala, varsinkin jos siellä on vielä ajojarrulevyjä 3kpl/puoli, mutta kyllä ne levyt, levittimet ja kotelot paikkansa sieltä hakee kun aikansa hieroo. Ammattimiehellä voi mennä heittämällä :D .
Uusissa märkien jarrujen kasaaminen onkin kuulemma sitten aivan omaa luokkaansa vaikeusastetta, mutta eipä niitä taija tarvita korjatakkaan, tämäkin tapaus oli muu tapaturma, kun niitä ladottiin uuteen peräkoppaan.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin