Vaihteisto öljy

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

harkov150
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 23:43
Paikkakunta: Nivala

Vaihteisto öljy

Viesti Kirjoittaja harkov150 »

Minkälaista vaihteisto/perä öljyä ootte käyttäneet? Yks viisas sano ettei hypoidi öljyy pidä käyttää leikkaa kuulema pakkiratas jumiin.. mikä lienee sitten totuus asiasta?
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vaihteisto öljy

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

harkov150 kirjoitti:Minkälaista vaihteisto/perä öljyä ootte käyttäneet? Yks viisas sano ettei hypoidi öljyy pidä käyttää leikkaa kuulema pakkiratas jumiin.. mikä lienee sitten totuus asiasta?
Monitralla on tähän asti hyvin pärjätty.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"hypoidiöljy"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Hypoidi ja glopoidi ovat hammasmuotoja, ihan välttämätöntä käyttää hypoidiöljyä joka nykysin merkitään GL 4 tai5 hypoidi 80W/90(esim.)
Viellä voi olla vaatimuksena EP (extra pressure)tai HD(heavy duty) näitäkin pitää noudattaa,ellei halua oppirahoja maksaa.
Hypoidi hammasmuoto on käytössä euroopassa ja globoidi amerikassa esim vanhoissa Caterpillareissa kaikki öljy oli SAE10 vaihdelaatikoissa ja moottorissa.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"monitra"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Aivan, TEBOIL MONITRA PLUS 10W/30 GL5 sopii vaihteistoon ja moottoriin sekä hydrauliikkaan
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Minä ole purkanut kahden belaruksen vaihdelaatikon, joissa oli käytetty niitä "jokapaikan öljyjä" (eivät olleet omia koneita). Laakerit ja osa hammaspyöristä meni uusiksi. Itse en laita perä/vaihteistoon muuta kuin 80/90 hypoidia. Myös koko etuakselistoon sama öljy.

Meidän koneista yhdestäkään ei ole tarvinnut voimansiirtoa korjata öljyn laadun takia.

Ensimmäisestä on yksi taka-akseli kerran katkennut ja vaihteiston onttoakseli.

Tietenkin jokainen tekee omat säästö ratkaisut itse.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Mahtaakohan niillä särkyneillä jokapaikan öljyillä ajetuilla vaihteistoilla ollut kova kuormitus?
Onko niissä ollut pitkät öljynvaihtovälit?
Mahtoivatko olla jo vanhemman ikäpolven Belaruksia?
Asia kiinnostaa koska omassa Belaruksessa 501 on justiin tämmöinen
jokapaikan öljy NESTE farm universal 10W-30.
Olen antanut itseni ymmärtää että tämmöiset jokapaikan öljyt
pelaa hyvin vanhemmassa kalustossa ja mitä on taulukoita lukenut
ja niitä ymmärtänyt niiden mukaan luokitukset kyllä pitäisi riittämän.
Onhan se selvä että oikea öljy oikeaan kohteeseen luo uskottavuutta
öljyihin ja niiden voiteluominaisuuksiin.
Olenko valinnut väärän öljyn ja säästän väärässä kohtaa?
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

cezeta man kirjoitti:Olenko valinnut väärän öljyn ja säästän väärässä kohtaa?
Älä huolestu, kyllä tuo yhdistelmä belkku + universal näyttää hyvin toimivan. Vaikka minulla nyt on enää "vain" kaksi neukkutraktoria, niin 1980-luvulla niitä oli Savossa vielä 4 kpl, joista kaksi 800-sarjan belkkua olivat jatkuvasti haketushommissa (hakki-hakkuri). Hakeurakoitsija kun olin, niin ne toimivat silloin päivittäin, kesät ja talvet, ja...universalöljyllä.

MTZ-belaruksen suorahampainen vaihdelaatikko on ehkä hieman omaperäinen, mutta idioottivarma.

Lienee paljon pahempi ongelma, ettei moni viitsi vaihtaa tuota isohkoa peräöljyn määrää (koska litrahinta on kallis ja niitä litroja on paljon). Parempi pistää välillä uusi satsi universalia kuin ajaa vuodesta toiseen samalla "mustalla tervalla"....
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Niin olen itsekin asian aatellut että jotkut ei viitsi vaihtaa
öljyjä riittävän usein ja näin ollen ongelmia saattaa ilmetä,
kun ajetaan vesittyneillä ja mustilla öljyillä. :wink:
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kyllä minustakin pitäisi belkun vaihdelootassa mennä tuo yleisöljy, varsinkin harrastuskäytössä. Kukin tekee tietysti omat valintansa, ja viimeksi kun katselin öljyjä niin 20 litran kannu 80W-90 (muita luokituksia en muista) öljyä oli vain pari euroa kalliimpaa kuin tavallinen 10W-30.
Minski traktor paras traktor!
harkov150
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 23:43
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja harkov150 »

Tällä kaverilla joka tuomitsi hypoidi öljyt tuntui olevan koneessa kierroksia 3000 ja raskasta hiekkavaunun vetoo päätyönä. liekkö tämä sitten syynä pakkirattaan hajoamiseen. Ittellä on 80-90 GL-5 laatikossa kaikissa paitti yhdessä koneessa. kaks laatikkoremonttia on pitäny tehä alaakselin laakeri on pettäny molemmista. liekkö syynä sitten edellisen omistaja laiskuus vaihtaa öljyjä. toinen kune ei ehtyny olla kuin pariviikkoo meillä niin jo rysähti loova.
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mä käytin universaalia 80luvulla aina 90-luvun puoliväliin,silloin oli kova hitti.Öljyhän on ominaisuuksissa kompromissi.
Mä olen kuitenkin siirtynyt korkealaatuisiin öljyihin,ja mulla on moottorissa moottoriöljyä,hydrauliikkassa hydrauliöljyä, vaihteisto/perässä 80-90 hypoidia.Mä perustelen sen että öljyihin investoitu euro poikii 10 takas säästynynä korjauskuluna.
En tuomitse universaalin käyttöä,mutta riski se on kovemassa ajossa.
Belkun aski kestää kyllä universaalin käytön,mutta miten kauan?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Hasse kirjoitti:Mä käytin universaalia 80luvulla aina 90-luvun puoliväliin,silloin oli kova hitti.Öljyhän on ominaisuuksissa kompromissi.
Mä olen kuitenkin siirtynyt korkealaatuisiin öljyihin,ja mulla on moottorissa moottoriöljyä,hydrauliikkassa hydrauliöljyä, vaihteisto/perässä 80-90 hypoidia.Mä perustelen sen että öljyihin investoitu euro poikii 10 takas säästynynä korjauskuluna.
En tuomitse universaalin käyttöä,mutta riski se on kovemassa ajossa.
Belkun aski kestää kyllä universaalin käytön,mutta miten kauan?
Juuri niin. Muotivirtaukset ja mainosten tehot vaihtuvat, mutta belkku pyörii siitä huolimatta....

Olen edelleen sitä mieltä, että peräöljyn vaihtoväli on tärkeämpää kuin sen laatu. Monitra esimerkiksi täyttää MTZ-tehtaan kaikkia vaatimuksia; myös vuonna 2008.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

cezeta man kyseli, että minkä ikäisiä olivat Belarukset.

Ensinmäinen oli 820, vm -80. Laatikon korjaus vuosi oli 1992. Traktori oli maatalous käytössä.

Toinen oli 525, vm -80. (on nykyää tuo juuson kone). Korjaus 1995.
Maatalous käyttö.

Molemmilla oli jo keritty ajaa yli 3000 tuntia (vaijeri mittari). Varmaankin osa syynä niissä oli öljyjen vaihtovälin pituus.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Entäs 1025 16/8 constantmech laatikko,onko perusteltua siirtyä kallimpaan powershift öljyyn? Tämä kun on painevoideltu ja löytyy vissiin kaksikin filtteriä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Olisi lomalla vihdoin tarkoitus vaihtaa vaihteistoöljyt belkkuun. Tyhjeneekö vaihteisto hyvin vanhasta öljystä vai jääkö sinne helposti vanhaa öljyä?
Nyt vaihteistossa öljyn virkaa tekevä on aika harmaata kuraa joten voiko vaihteiston tyhjentymistä edistää jollain että saisi mahdollisimman hyvin tuon moskan pois.
Belarus MTZ 52 -69
Vastaa Viestiin