Belaruksen hydrauliikat (501)

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Ostin sitten itsellekin tuollaisen itänaapurin lahjan viime syksynä ja sillä lumityöt tuli viime talvena tehtyä..


Konehan on etukuormaajalla varustettu, 1-toiminen.

Ongelma on hydrauliikan tehottumuus, jaksaa nostaa etukuormaajalla ehkä noin 150kg. Viime talvena ajattelin että ongelma on sylinterin varsien tiivisteissä kun öljyä lensi sieltä määrättömästi. Ja pudotinkin kuormaajan pois viime talveksi. Uusin tiivisteet ja kun koitin kuormaajaa niin pettymys oli melkoinen kun ei siinä vieläkään ollut puhtia oikein mihinkään.

Selkeitä vikapaikkoja joita olen itse havainnut on että öljyn väri on harmahtava. Eli vettä siellä on. Mutta kuinka paljon tuo vaikuttaa tuohon nostotehoon ? Osaakos kukaan siihen sanoa ?

Pumppukin saattaa tietty olla väljä, onhan se siellä pyörinyt jo vuosia. Menisköhän siihen joku universaalipumppu vai pitäisikö metsästää jostain uusi orkkis ? , mistä ?

Joku muu ongelma mikä ?
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Missä asennossa on nostolaitteen säätö vipu?Se joka on ratti akselilla.
Pitäis olla vaaka tasossa pois hammas kaarelta muuten ei löydy puhtia jos omasta ventiili lohkosta toiminta.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Enpä osaa sanoa tuon vivun asennosta mitään.. täytyy koittaa uudelleen tässä joku päivä. Kuuluukos siihen vipuun joku lukitussysteemi, kun ilmeisesti multa se on karsittu turhana pois ? Mistähän moisen vois saada ?

Muutenkin kun on tottunut enemmän länsimaisiin vehkeisiin niin on tässä belkussa hemmetisti vipuja ja hanikoita siroteltu ympäri hyttiä, niiden vaikutuksesta mihinkään ei kuitenkaan ihan täyttä varmuutta ole :oops: Täytynee mennä jonkun pidempään harrastaneen pakeille, josko valaisisi vähän tämän laitoksen sielunelämää.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Moi ja tervetuloa palstalle : )

Itse kallistuisin vianmäärityksessä vapaakiertoventtiilin roskaan

Samoin hydrauliöljyt kannattaisi vaihtaa vaikka 10w/30 yleis-tai moottoriöljyyn :idea:

Ps. kerholla on myynnissä kyseiseen malliin käyttö- ja korjaamokäsikirjoja kyseiseen malliin ohjekirja/korjaamokäsikirja

Jostakin syystä foorumin pääsivulla ei näy enään kerhon pääsivua joka http://www.belkku.fi/
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No niin nyt on tätäkin hiukan ihmetelty.

Suurin ongelma oli ihan yksinkertaisesti tuo nostolaitteen vivun väärä asento :oops:

Mutta ei voi kokonaan sanoa etteikö tuolla venttiilissäkin olisi roskaa ollut, näiden toimien jälkeen alkoi kuormaajaki toimia niinkuin se nyt vaan tämän ikäisessä koneessa toimii..

Seuraava projekti olisikin laittaa tuohon kauhaan hydraulinen kallistus, ja tämän ajattelin toteuttaa erillisellä venttiilipöydällä tulisi nostokin sitten paremmin käytettävään paikkaan. Mistäs tuolle kannattaa ottaa hydraulipaine vai pitäisikö laittaa oikein oma pumppunsa tuota varten ?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jos välttämättä haluat kuluttaa rahaa etkä halua käyttää belkkusi lisäkäyttöventtiilin tarjoamia mahdollisuuksia voit tilata tuollaisen paketin 8)
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi

Kuormaimen venttiililohko liitetään hydraulipumpusta tulevaan paineputkeen ja paine jatkaa venttiilin läpi edelleen belkun hydraulijärjestelmään kuten ennenkin.
Kuitenkin paluuöljy täytyy järjestää kuormaimen venttiilistä hydraulisäiliöön omalla paluulinjalla joko tyhjennyspropun kautta tai säiliön suotimen kautta yläkautta.
Tuossa kuvallinen ohje.
http://www.tooriistamarket.ee/files/tar ... /T8_fi.pdf
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

Kiitokset vastauksista..

Tarkoitus olisi tulla toimeen maltillisilla kustannuksilla ja siksi aionkin käyttää tuota lohkoa joka mulla on jo.. pitää vaan hommata siihen tuo sarjaliitäntä venttiili niin saa sitten tuon belkun omat hydehommelit myös toimimaan..

Kiitokset nopeista vastauksista josko toteutuskin tapahtuisi yhtä nopeasti ? :roll:
anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No niin tulipa sitten viime syksynä askarreltua tuo venttiilipöytä tuonne sisälle. Mutta nälkä kasvaa syödessä. :lol:

Mitenkähän toimisi jos ottaisi tuosta hydraulipumpun perästä tuon laipan irti ja tekisi siihen uuden laipan ja siihen vain yksi lähtö omalle venttiilipöydälle. Mulla kun on ylimääräisenä yksi nelikarainen venttiilipöytä jossa yhdessä karassa kellunta.

Jos varaisi tuosta pari karaa tuota etukuormaajaa varten ja tuo kellunnalla varustettu takanostolaitteille. Jäisi vielä yksi kara taakse 2-toim lähdölle.

Mitään vetovastuksen tunnustelua en tuossa tule tarvitsemaan, kone on lumihommia varten sekä puiden ajoa juontokouralla.

Toimiskos tuo noin vai jääkö jotain elintärkeitä toimintoja pois näin toimiessa ?

Joo ja pitäisi tilata tuo korjausmanuska, josko tänään moisen tilaisi.

-Antti-
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

anttvirt kirjoitti:Mitenkähän toimisi jos ottaisi tuosta hydraulipumpun perästä tuon laipan irti ja tekisi siihen uuden laipan ja siihen vain yksi lähtö omalle venttiilipöydälle. Mulla kun on ylimääräisenä yksi nelikarainen venttiilipöytä jossa yhdessä karassa kellunta.
Jos varaisi tuosta pari karaa tuota etukuormaajaa varten ja tuo kellunnalla varustettu takanostolaitteille. Jäisi vielä yksi kara taakse 2-toim lähdölle.
Kyllä sen noin voi tehä ja moni on tehnykkin. Katsoo vaan, että se uusi lohko on riittävällä läpivirtauksella, ettei ahista ja ala öljy sen takia kuumeta.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
anttvirt
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Heinä 2013, 09:10

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja anttvirt »

No niin, pientä tilannerapsaa tulemaan..

Ei ole vielä venttiilipöytä noussut pelastuksen kabiiniin, tai on se siellä pari kertaa kyläilemässä käynyt muttei vielä kotiutunut.

Etukuormaaja on poikkaistu, aisoja taitettu, asennettu eurokiinnike ja siihen kääntösylkyt. Kabiiniin on venttiilipöydälle tehty tellinki johon sen voipi pultata. (kontak 4-karainen)

Seuraavaksi pitäisi alkaa miettiä letkuja, saa nähdä kuinka kauan siinä menee kun on persaukinen ja saamaton.. :oops:
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belaruksen hydrauliikat (501)

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

anttvirt kirjoitti:saa nähdä kuinka kauan siinä menee kun on persaukinen ja saamaton.. :oops:
Kuulostaa tutulta :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin