Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Valvoja: pelarusmaisteri
Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Paaleja ajaessa kotipihalla 825:n etukuormaaja alkoi yhtäkkiä erittäin laiskaksi. Öljyä näytti olevan vain vähän säiliön pohjalla. Kaadoin mitä nopeasti löytyi eli noin 12 litraa lisää. Toiminta palasi, mutta hidasta oli. Koko jäljelläolevan puolituntisen ajan. Tuli jo mieleen, että näinköhän hydepumppu sippasi yhteen öljynpuutteeseen.
Käynnistin traktorin parin päivän päästä uudelleen. Etukuormain (ja nostolaite) toimi taas normaalisti. Oliko vain niin, että pumpussa oli yhä vaan ilmaa, sen poistumisessa meni aikaa? Vaiko jotain muuta?
Petri
Käynnistin traktorin parin päivän päästä uudelleen. Etukuormain (ja nostolaite) toimi taas normaalisti. Oliko vain niin, että pumpussa oli yhä vaan ilmaa, sen poistumisessa meni aikaa? Vaiko jotain muuta?
Petri
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Tarkista huomenna vaihdelaatikon öljymäärä kytkinpolkimen vivuston puolelta löytyvästä mittatikusta / propusta.
Hydepumpun stefan pettäessä on hydrauliöljyjen mahdollista päästä vaihdelaatikkoon.
Tämä nyt vaan yhtenä vaihtoehtona hydrauliikan tehottomuuteen ja öljyjen vähyyteen.
Kerran yhdessä belkussa oli vaihdelaatikossa yli 60 litraa ylimääräistä öljyä ja isäntä soitti mulle että mikäs nyt on kun perän huohottimesta pursuaa öljyä maantieajossa, no isäntä oli pitänyt hydrauliöljyn (lisäsäiliöllä) määrän melkein ylärajassa mutta ihmetellyt kun koko ajan saa olla lisäämässä
Hydepumpun stefan pettäessä on hydrauliöljyjen mahdollista päästä vaihdelaatikkoon.
Tämä nyt vaan yhtenä vaihtoehtona hydrauliikan tehottomuuteen ja öljyjen vähyyteen.
Kerran yhdessä belkussa oli vaihdelaatikossa yli 60 litraa ylimääräistä öljyä ja isäntä soitti mulle että mikäs nyt on kun perän huohottimesta pursuaa öljyä maantieajossa, no isäntä oli pitänyt hydrauliöljyn (lisäsäiliöllä) määrän melkein ylärajassa mutta ihmetellyt kun koko ajan saa olla lisäämässä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Ei se hydrauliikka kyllä ilmalla ja vähällä öljyllä toimi. Huomasitko, että hydrauliikka pumpusta olisi kuulunut kurahteleva ääni? Kun pumppu saa ilmaa, sanotaa sitä kavitoinniksi, ja sen kyllä erottaa hyvin sivu äänenä.
Veikkaan samaa vikaa, jota Vilske on jo tarjonnut, jos hydrauliikka ei sitten vuoda mistään muualta.
ukki
Veikkaan samaa vikaa, jota Vilske on jo tarjonnut, jos hydrauliikka ei sitten vuoda mistään muualta.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
OK, käydään huomenna katsomassa ne vaihdelaatikonkin öljyt. Mitän kurahtelua en havainnut silloin enkä kyllä jälkeenkään, tosin se (etten havainnut) ei kyllä mitään todista...ukki kirjoitti:Huomasitko, että hydrauliikka pumpusta olisi kuulunut kurahteleva ääni?
Veikkaan samaa vikaa, jota Vilske on jo tarjonnut, jos hydrauliikka ei sitten vuoda mistään muualta.
ukki
Hydepumppu on halpa, mutta vaihtaminen aika työlästä (=kallista). Noin puolentoista vuoden takaisen projektin tuntoja muistellen...
Petri
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Oisko kuiteskaan noin nopeesti stefa pettänyt, no tiedä häntä...Petri kirjoitti:Hydepumppu on halpa, mutta vaihtaminen aika työlästä (=kallista). Noin puolentoista vuoden takaisen projektin tuntoja muistellen...
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Pumpum stefan vuoto on helppo tarkistaa mittaamalla öljyn säilyminen/väheneminen säiliössä.
Itselläni ainakin lurahti säiliö tyhjäksi yössä. Vaihteistossa olikin sitten reilusti öljyä, tuli mittatikun reiästä pois.
Stefa oli muljahtanut paikaltaan pois. Pumpussani ei ollut lainkaan lukkorengasta, niin kuin vanhoissa pumpuissa on!
Liiman kanssa asensin uuden stefan. On pysynyt paikallaan.
Näihin uusiin malleihin pumpun irroitus onkin tarpeeksi työlästä, joskus vain hommia tulee vastaan. Progressiin ja vanhempiin homma ei ole paha.
Itselläni ainakin lurahti säiliö tyhjäksi yössä. Vaihteistossa olikin sitten reilusti öljyä, tuli mittatikun reiästä pois.
Stefa oli muljahtanut paikaltaan pois. Pumpussani ei ollut lainkaan lukkorengasta, niin kuin vanhoissa pumpuissa on!
Liiman kanssa asensin uuden stefan. On pysynyt paikallaan.
Näihin uusiin malleihin pumpun irroitus onkin tarpeeksi työlästä, joskus vain hommia tulee vastaan. Progressiin ja vanhempiin homma ei ole paha.
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Ei kait paha, mutta ainakin yksi kiintoavain hitsattiin vähän uuteen asentoon, että saatiin pulttiin järjellinen ote...hermanni kirjoitti:Pumpum stefan vuoto on helppo tarkistaa mittaamalla öljyn säilyminen/väheneminen säiliössä.
Progressiin ja vanhempiin homma ei ole paha.
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Hyvältä kuulostaa:)
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Koneessa ilmeisesti alkuperäinen hydraulipumppu, ei kuormaajan takia suurennettua/länsimaistettua pumppua?
Oireet viittaavat siihen että jos öljypumppu on horaissut tyhjää niin säiliön pohjalta on voinut kulkeutua apukäyttölaitteeseen roska..
Sopivasti kun asettuu vapaakiertoventtiilin tai "paineensäätöventtiilin" väliin niin hydrauliikan tehot putoaa tai hukkuu täysin...
Noita availtiin ahkerasti takuuajan puitteissa silloin joskus Neuvostoaikoina, Ruskin valujen sisältä löytyi aina joskus ylläreitä
Oireet viittaavat siihen että jos öljypumppu on horaissut tyhjää niin säiliön pohjalta on voinut kulkeutua apukäyttölaitteeseen roska..
Sopivasti kun asettuu vapaakiertoventtiilin tai "paineensäätöventtiilin" väliin niin hydrauliikan tehot putoaa tai hukkuu täysin...
Noita availtiin ahkerasti takuuajan puitteissa silloin joskus Neuvostoaikoina, Ruskin valujen sisältä löytyi aina joskus ylläreitä
-Vapaan ajattelun puolesta-
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Ja meneekös tuollainen suurennettu (mistä niitä saa?) pumppu heittämällä alkuperäisen paikalle?Valko kirjoitti:Koneessa ilmeisesti alkuperäinen hydraulipumppu, ei kuormaajan takia suurennettua/länsimaistettua pumppua
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Vastaan pariin edelliseen:
Näitä aikanani työkseni ropanneena ja sittemmin pari omistaneena väitän ettei se pieni länsimaistaminen hyvää/raakaa peruskonetta pilaa. Yhtäkaikki Ruskissa on jo alunperinkin ollut aivan mainioita keksintöjä, sääli että ne ovat usein jääneet puolitiehen. Joko ei ole saanut tehdä hyvää tai ketään ei ole sattunut kiinnostamaan laatu...
Eikä kannata kenenkään pillastua, minussa on kunnon stallarin verta vaikka muille luovuttaa eli ajatukset näistä koneista perustuvat elämänkokemukseen.
Noita länsipumppuja oli silloin kun Lankisen Villen tehdas teki mm. Vilske-kuormaajia. Isommat nk. teollisuuskuormaajat olivat isompituottoisella pumpulla toimitettu, orggispumpun tilalle sovitettuna. Tämä siis ennen Wille-sarjan tuloa. Eipä taida Wihuri traktorin etukuormaajia tehdä?
Näitä aikanani työkseni ropanneena ja sittemmin pari omistaneena väitän ettei se pieni länsimaistaminen hyvää/raakaa peruskonetta pilaa. Yhtäkaikki Ruskissa on jo alunperinkin ollut aivan mainioita keksintöjä, sääli että ne ovat usein jääneet puolitiehen. Joko ei ole saanut tehdä hyvää tai ketään ei ole sattunut kiinnostamaan laatu...
Eikä kannata kenenkään pillastua, minussa on kunnon stallarin verta vaikka muille luovuttaa eli ajatukset näistä koneista perustuvat elämänkokemukseen.
Noita länsipumppuja oli silloin kun Lankisen Villen tehdas teki mm. Vilske-kuormaajia. Isommat nk. teollisuuskuormaajat olivat isompituottoisella pumpulla toimitettu, orggispumpun tilalle sovitettuna. Tämä siis ennen Wille-sarjan tuloa. Eipä taida Wihuri traktorin etukuormaajia tehdä?
-Vapaan ajattelun puolesta-
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Millainen välitys hydraulipumpun akseliile on kampiakselilta?
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Itellä myös huonoja kokemuksia noista made in italy- nivelistä, vitutti vaihtaa niitä taas seuraavaankin katsastukseen..suonsyrjä kirjoitti: tuli vain eurooppalaistamisesta mieleen jotta elämäni huonoin investointi on ollu italialainen yläpallo nivel ladaan..
Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...
Tuli vain eurooppalaistamisesta mieleen jotta elämäni huonoin investointi on ollu italialainen yläpallo nivel ladaan..
No aivan varmasti, Luigit pärjää ruuanlaitossa ja muotoilussa. Tekniikka niillä on yleensä kuraa
No aivan varmasti, Luigit pärjää ruuanlaitossa ja muotoilussa. Tekniikka niillä on yleensä kuraa
-Vapaan ajattelun puolesta-