Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Paaleja ajaessa kotipihalla 825:n etukuormaaja alkoi yhtäkkiä erittäin laiskaksi. Öljyä näytti olevan vain vähän säiliön pohjalla. Kaadoin mitä nopeasti löytyi eli noin 12 litraa lisää. Toiminta palasi, mutta hidasta oli. Koko jäljelläolevan puolituntisen ajan. Tuli jo mieleen, että näinköhän hydepumppu sippasi yhteen öljynpuutteeseen.

Käynnistin traktorin parin päivän päästä uudelleen. Etukuormain (ja nostolaite) toimi taas normaalisti. Oliko vain niin, että pumpussa oli yhä vaan ilmaa, sen poistumisessa meni aikaa? Vaiko jotain muuta?

Petri
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tarkista huomenna vaihdelaatikon öljymäärä kytkinpolkimen vivuston puolelta löytyvästä mittatikusta / propusta.
Hydepumpun stefan pettäessä on hydrauliöljyjen mahdollista päästä vaihdelaatikkoon.
Tämä nyt vaan yhtenä vaihtoehtona hydrauliikan tehottomuuteen ja öljyjen vähyyteen.
Kerran yhdessä belkussa oli vaihdelaatikossa yli 60 litraa ylimääräistä öljyä ja isäntä soitti mulle että mikäs nyt on kun perän huohottimesta pursuaa öljyä maantieajossa, no isäntä oli pitänyt hydrauliöljyn (lisäsäiliöllä) määrän melkein ylärajassa mutta ihmetellyt kun koko ajan saa olla lisäämässä :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei se hydrauliikka kyllä ilmalla ja vähällä öljyllä toimi. Huomasitko, että hydrauliikka pumpusta olisi kuulunut kurahteleva ääni? Kun pumppu saa ilmaa, sanotaa sitä kavitoinniksi, ja sen kyllä erottaa hyvin sivu äänenä.
Veikkaan samaa vikaa, jota Vilske on jo tarjonnut, jos hydrauliikka ei sitten vuoda mistään muualta.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Petri »

ukki kirjoitti:Huomasitko, että hydrauliikka pumpusta olisi kuulunut kurahteleva ääni?
Veikkaan samaa vikaa, jota Vilske on jo tarjonnut, jos hydrauliikka ei sitten vuoda mistään muualta.
ukki
OK, käydään huomenna katsomassa ne vaihdelaatikonkin öljyt. Mitän kurahtelua en havainnut silloin enkä kyllä jälkeenkään, tosin se (etten havainnut) ei kyllä mitään todista...

Hydepumppu on halpa, mutta vaihtaminen aika työlästä (=kallista). Noin puolentoista vuoden takaisen projektin tuntoja muistellen...

Petri
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Petri kirjoitti:Hydepumppu on halpa, mutta vaihtaminen aika työlästä (=kallista). Noin puolentoista vuoden takaisen projektin tuntoja muistellen...
Oisko kuiteskaan noin nopeesti stefa pettänyt, no tiedä häntä...
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Pumpum stefan vuoto on helppo tarkistaa mittaamalla öljyn säilyminen/väheneminen säiliössä.
Itselläni ainakin lurahti säiliö tyhjäksi yössä. Vaihteistossa olikin sitten reilusti öljyä, tuli mittatikun reiästä pois.

Stefa oli muljahtanut paikaltaan pois. Pumpussani ei ollut lainkaan lukkorengasta, niin kuin vanhoissa pumpuissa on!
Liiman kanssa asensin uuden stefan. On pysynyt paikallaan.

Näihin uusiin malleihin pumpun irroitus onkin tarpeeksi työlästä, joskus vain hommia tulee vastaan. Progressiin ja vanhempiin homma ei ole paha.
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Petri »

hermanni kirjoitti:Pumpum stefan vuoto on helppo tarkistaa mittaamalla öljyn säilyminen/väheneminen säiliössä.
Progressiin ja vanhempiin homma ei ole paha.
Ei kait paha, mutta ainakin yksi kiintoavain hitsattiin vähän uuteen asentoon, että saatiin pulttiin järjellinen ote...
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Hyvältä kuulostaa:)
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Valko »

Koneessa ilmeisesti alkuperäinen hydraulipumppu, ei kuormaajan takia suurennettua/länsimaistettua pumppua?
Oireet viittaavat siihen että jos öljypumppu on horaissut tyhjää niin säiliön pohjalta on voinut kulkeutua apukäyttölaitteeseen roska..
Sopivasti kun asettuu vapaakiertoventtiilin tai "paineensäätöventtiilin" väliin niin hydrauliikan tehot putoaa tai hukkuu täysin...
Noita availtiin ahkerasti takuuajan puitteissa silloin joskus Neuvostoaikoina, Ruskin valujen sisältä löytyi aina joskus ylläreitä :lol: :roll:
-Vapaan ajattelun puolesta-
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Valko kirjoitti:Koneessa ilmeisesti alkuperäinen hydraulipumppu, ei kuormaajan takia suurennettua/länsimaistettua pumppua :roll:
Ja meneekös tuollainen suurennettu (mistä niitä saa?) pumppu heittämällä alkuperäisen paikalle?
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Valko »

Vastaan pariin edelliseen:
Näitä aikanani työkseni ropanneena ja sittemmin pari omistaneena väitän ettei se pieni länsimaistaminen hyvää/raakaa peruskonetta pilaa. Yhtäkaikki Ruskissa on jo alunperinkin ollut aivan mainioita keksintöjä, sääli että ne ovat usein jääneet puolitiehen. Joko ei ole saanut tehdä hyvää tai ketään ei ole sattunut kiinnostamaan laatu...
Eikä kannata kenenkään pillastua, minussa on kunnon stallarin verta vaikka muille luovuttaa :twisted: :D eli ajatukset näistä koneista perustuvat elämänkokemukseen.

Noita länsipumppuja oli silloin kun Lankisen Villen tehdas teki mm. Vilske-kuormaajia. Isommat nk. teollisuuskuormaajat olivat isompituottoisella pumpulla toimitettu, orggispumpun tilalle sovitettuna. Tämä siis ennen Wille-sarjan tuloa. Eipä taida Wihuri traktorin etukuormaajia tehdä?
-Vapaan ajattelun puolesta-
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Millainen välitys hydraulipumpun akseliile on kampiakselilta?
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti: tuli vain eurooppalaistamisesta mieleen jotta elämäni huonoin investointi on ollu italialainen yläpallo nivel ladaan..
Itellä myös huonoja kokemuksia noista made in italy- nivelistä, vitutti vaihtaa niitä taas seuraavaankin katsastukseen..
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Re: Olikohan ilmaa hydraulipumpussa vai...

Viesti Kirjoittaja Valko »

Tuli vain eurooppalaistamisesta mieleen jotta elämäni huonoin investointi on ollu italialainen yläpallo nivel ladaan..

No aivan varmasti, Luigit pärjää ruuanlaitossa ja muotoilussa. Tekniikka niillä on yleensä kuraa :D
-Vapaan ajattelun puolesta-
Vastaa Viestiin