Kääntyvän auran teko?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Tuli sitten hommattua ensimmäiseksi traktoriksi Belarus MTZ-50 Super. Käyttötarkoituksena mökkitien puhtaanapito/kunnostus ja kotitalousmaanviljely :D Tuossa on jonkun kyläsepän tekemä kohtuu järeä puskulevy nokalla mutta olisi kiva saada värkkäiltyä siihen kääntyvä aura. Internetin ihmeellisestä maailmasta varmaan löytyy piirustuksia tuollaisiin auroihin ja olisin kiitollinen jos joku osaisi moisista vinkata. Myös muiden työkoneiden piirustuksista saapi vinkata.
Jospa se siitä
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos neuvoo kysyt, niin unohda aura ja hanki kunnollinen linko. Lingolla pitää pienet ja suuret alueet puhtaina, on nopeampi, eikä lopu tila heti kesken kuten auran, kauhan tai puskulevyn kanssa tekee. Tietenki JOS lunta tulee, kuten on täällä päin ainakin joka talvi tullut 90 - 110 cm:ä ennen huuhtikuuta.

Mutta jos sinua se aura kiinnosta, niin miksi sen pitää kääntyä? Aurahan heitää yleensä lumen kulku suunnassa oikealle.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Kyllähän linko varmaan tulee hommattua jahka tarpeeksi hyvä ja halpa kohdalle osuu. Lähinnä tuo aura kiinnostaa ihan tekemisen ilosta, työttömäksi kun jäi niin aikaa tuppaa löytymään :D
Jospa se siitä
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Eikö takalevy ja kunnon ketjut olisi yksi vaihtoehto, pystyy paremmin nuoskalumeen.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Tokihan tuo takalevykin vaihtoehto on. Ketjut on paikallaan jo. Itse en ole vanhoilla traktoreilla aikaisemmin työskennellyt saati juuri ajanut ellei oteta laskuihin sitä että n. 15v sitten siirsin vanhaa valmettia viitisen kilometriä :lol: Töitä on jonkin verran tullut tehtyä pyöräkuormaajalla ja willellä mutta aika erilaisia vehkeitä ovat Belarukseen verrattuna... Kyllähän tuo puskulevy tuossa nokalla varmasti asiansa ajaa niin että tämänkin talven pärjää kun edellinen omistaja on sillä pärjännyt kymmeniä vuosia, lähinnä mielenkiinnosta nuita piirustuksia kyselin että voisi suunnitella mitä rakentaa vai rakentaako mitään. Järkeähän siinä ei välttämättä ole mutta samahan se taitaa olla mihin sitä rahat upottaa kun ei niitä mullan alle kuitenkaan mukaan saa.
Jospa se siitä
KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Vielä sellainen amatöörikysymys että kuinka painavaa jarrutonta kärryä tuolla MTZ-50:llä saa laillisesti vetää?
Jospa se siitä
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tästä taulukosta selviää sallitut perävaunun painot:

Traktoreiden suurimmat sallitut massat

Tässä kappaleessa olevat rajoitukset koskevat traktoria ja siihen liitettävää hinattavaa ajoneuvoa vain kuljetettaessa traktoria yleisellä tiellä.(1 § 1)

Traktoriin saa kytkeä enintään 10 tonnin hinattavan ajoneuvon paitsi, jos kyse on moottoriajoneuvojen verosta annetun lain 17. pykälän mukaisesta kuljetuksesta tai jos kyse on liikennetraktorista.(35 § 2) Sen lisäksi hinattavaa ajoneuvoa koskevat alla kohdissa 1–4 olevat rajoitukset.

Kun alla olevia määräyksiä soveltaa, saa traktorin omamassaan laskea mukaan mahdolliset valmistajan suositusten mukaisesti asennetut lisäpainot ja rakenteet.(35 § 3) Mukaan saa kuitenkin laskea enintään kolmasosan traktorin omamassasta.(35 § 3) Esimerkiksi jos traktorin alkuperäinen omamassa on 4 200 kiloa, saa määräyksiä sovellettaessa käyttää enintään 4200 + (1/3) * 4200 = 5 600 kilon omamassaa. Siispä lisäpainoja ja rakenteita saa laskea mukaan korkeintaan 1 400 kg.

1. Jos hinattavassa ajoneuvossa on traktorin jarrujen kanssa toimivat jarrut, saa hinattavan ajoneuvon massa olla korkeintaan kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen.(35 § 1c)

2. Jos hinattavan ajoneuvon massasta vähintään 15 prosenttia kohdistuu traktorin vetokoukkuun, saa hinattavan ajoneuvon massa olla korkeintaan 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen.(35 § 1b) Esimerkiksi jos traktoriin kytkettävä peräkärry painaa 1 340 kg, pitää sen painosta kohdistua traktorin vetokoukuun vähintään 0,15 * 1340 = 201 kg.

3. Jos traktorin jarrujärjestelmällä saavutetaan vähintään hidastuvuus 3,5 m/s² silloin, kun mahdolliset aiemmin mainitut lisäpainot ja rakenteet ovat traktorissa, saa hinattavan ajoneuvon massa olla korkeintaan 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen.(35 § 1b)

3. Muussa tapauksessa saa hinattavan ajoneuvon massa olla korkeintaan kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen.(35 § 1a)



Tässä taasen yksi mahdollisuus kääntyvän auran mitoituksesta:

http://www.vamaproduct.com/fi/pdf/VAMA_ ... nen_aa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Re: Kääntyvän auran teko?

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Kiitoksia näistä.
Jospa se siitä
Vastaa Viestiin