Pyöriikö miten herkästi kytkinakseli kun sitä pyörittää ei sais ulosotonakseli pyörii mukanakatoi kirjoitti:Hyvin on irronnut moottori kytkinkopasta. Miten tuo ulosoton akselin tarraaminen kytkinakseliin tarkistetaan ? Jotain tälläistä häikkää tässä täytyy olla ?ukki kirjoitti:Oletko tarkistanut ulosoton akselin (se päälimmäinen) ettei ole tarttunut kiinni kytkin akseliin ja pyörittäisi sitä kautta jatkuvasti laatikkoa.
Miten on helposti moottori irronut kytkin kopasta? Ettei ole kytkin akseli kiero?
ukki
Kytkin akselin jarru
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Kytkin akselin jarru
Re: Kytkin akselin jarru
Ukille suuri kiitos neuvosta ! Nyt on belarus 7. kerran katkaistu ja vika on siinä, että kytkin akseli on tarttunut kiinni ulosoton käyttöakseliin (siihen kytkinakselin päällä olevaan akseliin). Kun ulosoton akselista pitää kiinni ja yrittää käsin pyörittää kytkin akselia niin ei jaksa pyörittää, on niin jumissa. Huomenna akseli pois paikoiltaan ja tutkimaan. Oliskohan se kytkinakselin o-rengas muljahtanut pois sieltä urasta ja kanittaa ? Vaihdoin sille akselille tiivisteet ja laakerit uudet ja siinä se vika on tullut. Voihan se kytkinakseli olla myös kiero. Mitä veikkaatte ?ukki kirjoitti:Oletko tarkistanut ulosoton akselin (se päälimmäinen) ettei ole tarttunut kiinni kytkin akseliin ja pyörittäisi sitä kautta jatkuvasti laatikkoa.
Miten on helposti moottori irronut kytkin kopasta? Ettei ole kytkin akseli kiero?
ukki
Re: Kytkin akselin jarru
Kimmoa oli myös oikeilla jäljillä ongelmassa. Kiitos avusta ! Toivottavasti se jumituksen syy selviää helposti.kimmoa kirjoitti:Tuli vielä mieleen että onkos vaihteiston sisäänmenevän akselin rakenne sellainen että kytkinakseli voisi jumittaa siihen putkiakseliin, joka pyörittää hyd. pumppua ja ulosottoa?
Re: Kytkin akselin jarru
Syy selvisi kun poistin O-renkaan kytkinakselilta. Kytkinakselin ja ulosoton akselin välissä oleva O-rengas kanittaa niin että kun moottori pyörittää ulosotonakselia samalla pyörii kytkinakseli. O-rengas ostettu Virosta ja oikean kokoinen alkuperäinen.
Kytkinakseli ei ollut vääntynyt yhtään. Mitenkähän olisiko parempi silikoninen O-rengas. Se olisi pehmeämpi ja ei kovetu.
Kytkinakseli ei ollut vääntynyt yhtään. Mitenkähän olisiko parempi silikoninen O-rengas. Se olisi pehmeämpi ja ei kovetu.
Re: Kytkin akselin jarru
Nyt on taas belkku kasassa ja vaihteet menee päälle kohtuullisen hyvin. Puhdistin pintaruosteesta sen O-renkaan uran ja hiukan hioin hienolla hiomapaperilla O-rengasta ulkoreunalta pienemmäksi. Akseli alkoi helpommin pyöriä ja vaihteet menee päälle. Vaihteistoöljyt kun lämpiää menee eka vaihde vähän huonommin jurahtaen. Jos tyhjäkäynnin laittaa niin pienelle että juuri jaksaa käydä menee eka vaihdekin jurahtamatta päälle hyvin. Se kytkinakseli ei tunnu pysähtyvän kunnolla lämpimillä öljyillä kytkin pohjassa. Mitkähän tervat sinne pitäisi laittaa vaihteistoöljyiksi jotta se jarruttaisi tarpeeksi kytkinakselia. Sen olen humannut aiemminkin, että pakkasella toimii vaihteet hyvin kun öljyt jäykät. Katsotaan miten aika tekee tehtävänsä kun se O-rengas väljenee jotta paraneeko eka vaihteen päälle meno. Tämä 501 kaipaisi sitä uudempien mallien kytkinakselin jarrua. Tuo kytkinakselin sijoittaminen ulosoton akselin sisään huono ratkaisu. Muutenhan kytkimestä vapaa ulosotto on hyvä ominaisuus. Tämä kytkinremontti on minun osalta valmis. Kiitokset keskusteluun osallistuneille.
Re: Kytkin akselin jarru
Tuota, en tiedä missä koneissa kytkinjarru on ja missä ei, mutta ei ainakaan tuossa mun 805:ssa saa vaihteita raksahtamatta päälle vaikka kytkinjarru on säädetty oikein ja ajossa kytkin irroittaa tosi hyvin. Mielestäni tuo jurahdus on ominaisuus eikä vika, joten suosittelisin vain kovaa ajoa. Tervaan liittyen lue keskusteluja tuolta vanhemmasta päästä. Jäykkä öljy = suurempi tehohäviö ja löpöä palaa.
Re: Kytkin akselin jarru
Täytyypä tähän topicikkiin vastailla viiveellä kun tuli nyt itsellä ajankohtaiseksi.
Alko olla tuossa etukuormain belkussa kytkin siinä kunnossa että tuli uudet kytkin hilppeet tilailtua eessä olevaa katkaisuhoitoa ootellessa , oireina vaihteiden huonontunut päälle meno (syncrolaatikko) samalla huono vedon irroitus, raskas kytkin sekä kytkimen kiinnittyessä vetoon jurinat ja hyökäävyys jopa pelottavalla tavalla muutamalla lähellä oli tilanteella.
Pohjaluukku auki tuli pojan polkiessa kytkintä kuvattua tälläinen videopätkä.
EJH10 sanoi nähtyään videon että ruiki sinne vaseliinispraytä mutta silloin Vilskeen harmaissa aivosoluissa välähti että jos se ongelma olisikin painelaakeria käyttävän poikkiakselin toisessa eli oikean puoleisessa päässä propun takana akselin liukupinnan voitelussa.
Porasin 4mm reiän akkuporakoneella proppuun ja tippakannulla öljyä reiästä propun taakse akselin päähän.
Ensimmäiseksi kytkimen natinat sekä äänet hävisivät, poljinvoiman tarve puolittui ja kytkimen toiminta palautui entiselleen.
Nyt liikkeelle lähdötkin onnistuu ilman jurinoita nopeella perällä eli jos kytkimen kanssa on kyseisiä ongelmia kannattaa tuon akselin pään leikkautuminen estää kyseisellä rasvauksella.
Rasvanipan voi myös laittaa tuohon propun pohjaan jolloin rasvalla on pitempiaikainen vaikutus
Alko olla tuossa etukuormain belkussa kytkin siinä kunnossa että tuli uudet kytkin hilppeet tilailtua eessä olevaa katkaisuhoitoa ootellessa , oireina vaihteiden huonontunut päälle meno (syncrolaatikko) samalla huono vedon irroitus, raskas kytkin sekä kytkimen kiinnittyessä vetoon jurinat ja hyökäävyys jopa pelottavalla tavalla muutamalla lähellä oli tilanteella.
Pohjaluukku auki tuli pojan polkiessa kytkintä kuvattua tälläinen videopätkä.
EJH10 sanoi nähtyään videon että ruiki sinne vaseliinispraytä mutta silloin Vilskeen harmaissa aivosoluissa välähti että jos se ongelma olisikin painelaakeria käyttävän poikkiakselin toisessa eli oikean puoleisessa päässä propun takana akselin liukupinnan voitelussa.
Porasin 4mm reiän akkuporakoneella proppuun ja tippakannulla öljyä reiästä propun taakse akselin päähän.
Ensimmäiseksi kytkimen natinat sekä äänet hävisivät, poljinvoiman tarve puolittui ja kytkimen toiminta palautui entiselleen.
Nyt liikkeelle lähdötkin onnistuu ilman jurinoita nopeella perällä eli jos kytkimen kanssa on kyseisiä ongelmia kannattaa tuon akselin pään leikkautuminen estää kyseisellä rasvauksella.
Rasvanipan voi myös laittaa tuohon propun pohjaan jolloin rasvalla on pitempiaikainen vaikutus
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin akselin jarru
Tämä oli hyvä vinkki. Täytyy tutkia auttaisko mulla sama konsti.Vilske kirjoitti:Täytyypä tähän topicikkiin vastailla viiveellä kun tuli nyt itsellä ajankohtaiseksi.
Alko olla tuossa etukuormain belkussa kytkin siinä kunnossa että tuli uudet kytkin hilppeet tilailtua eessä olevaa katkaisuhoitoa ootellessa , oireina vaihteiden huonontunut päälle meno (syncrolaatikko) samalla huono vedon irroitus, raskas kytkin sekä kytkimen kiinnittyessä vetoon jurinat ja hyökäävyys jopa pelottavalla tavalla muutamalla lähellä oli tilanteella.
Pohjaluukku auki tuli pojan polkiessa kytkintä kuvattua tälläinen videopätkä.
EJH10 sanoi nähtyään videon että ruiki sinne vaseliinispraytä mutta silloin Vilskeen harmaissa aivosoluissa välähti että jos se ongelma olisikin painelaakeria käyttävän poikkiakselin toisessa eli oikean puoleisessa päässä propun takana akselin liukupinnan voitelussa.
Porasin 4mm reiän akkuporakoneella proppuun ja tippakannulla öljyä reiästä propun taakse akselin päähän.
Ensimmäiseksi kytkimen natinat sekä äänet hävisivät, poljinvoiman tarve puolittui ja kytkimen toiminta palautui entiselleen.
Nyt liikkeelle lähdötkin onnistuu ilman jurinoita nopeella perällä eli jos kytkimen kanssa on kyseisiä ongelmia kannattaa tuon akselin pään leikkautuminen estää kyseisellä rasvauksella.
Rasvanipan voi myös laittaa tuohon propun pohjaan jolloin rasvalla on pitempiaikainen vaikutus
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57