952.5 pääsi hörppäämään ilmaa kun meni tankki liian tyhjäksi. Mutta kun käsipumppu ei nosta polttoainetta vaikka kuinka painelisi. Olisiko takaiskuventtiili siitä sökö. Tekee meinaan välillä sitä, että saa startata kauan ennen kuin lähtee. Eikös commonrailin pitäisi lähteä melkein laakista?Auttaisiko ylipaine tankkiin? Entäs mistä pitäisi alipaineella imeä, jotta löpö ei karkaisi heti takaisin tankkiin. Pitääkö irrottaa suuttimen liitin vai riittääkö ilmausruuvi?
Olen nyt kaksi iltaa teutaroinut tuon kanssa eikä lähde. Tukosta ei pitäisi olla kun tankissa pulputtaa sinne puhallettaessa.
Ilmaus ei onnistu
Valvoja: pelarusmaisteri
Ilmaus ei onnistu
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Re: Ilmaus ei onnistu
Eikö tuossa oo sähköistä siirtopumppua tankissa, joka syöttää löpön varsinaiselle korkeapainepumpulle? Yleensä commonrail-systeemeissä on semmoinen. Ainakin Boschin.
Re: Ilmaus ei onnistu
ei ilmaa itse. Selvitin sen jo viisaammilta
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Re: Ilmaus ei onnistu
Huomenta.
Siirtopiiri eli matalapainepiirihän pitää saada ensiksi toimimaan, muuten ei kyllä commonrailia saa käymään. Eli käsipumpulla pitää saada aine nousemaan tankista reippaasti. Jos sitä ei tule, niin vaihtoehdot ovat, että:
1. Käsipumppu ei toimi. Siinä olevat venttiilithän ovat onnettoman oloiset, pienet kumi tatit ja kalvokammion avaamiseksi paikallaan on ahdasta (ainakin etukuormaajakoneessa). Sen toimintaa voi kokeilla irrottamalla tankilta tuleva letku ja pitämällä sormea siinä tulppana samalla pumpaten, pitää tuntua reipas imu. Jos ei tunnu, niin ehkä kannattaa ottaa irti koko suodatin paketti ja purkaa ja putsata. Tai tehdä se paikallaan. Kumiset venttiilit, joissa ei ole mitään jousta, eivät todennäköisesti mene rikki, mutta voivat kiilaantua jumiin, jos sattuu sopiva roska kohdalle.
2. Imulinja on tukossa. Tämähän on jo osittain poissuljettu, kun kerran puhaltamalla tankissa pulputtaa. Tuo imulinja sinänsähän on karkeasuodattimen ja tankin välillä vain sisähalkaisijaltaan 8mm letku, joka voisi puhaltamalla pysyä auki, mutta imemällä olla tukossa (letku litistynyt jossakin kohtaa tai sisus irti). Epäilyttävin kohta kuitenkin on imulinjan tankin puoleisessa päässä, tankin päällä olevassa banjoliittimessä. Banjopultti ja siihen jatkeeksi juotettu pilli, joka menee lähelle tankin pohjaa, taitaa olla kyllä aivan liian ahdas rakennelma. Kun tuossa commonrailissa on siirtopumppuna hammasrataspumppu, niin virtaus on varmaan aika kova. Kaipa ne on insinöörit laskeneet, että tuo ei aiheuta liikaa imuvastusta… Siihen pääsee käsiksi ottamalla penkin alta lattialuukun auki. Jos vika sittenkin on letkussa, niin vetää vaan uuden letkun vanhan rinnalle. Paras vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin tehdä kokonaan uusi linja, esim. 12mm nylonputkella, suodattimen päähän helmiliitos ja tankin päähän vain tiivis läpivienti, jonka läpi putki menee suoraan tankin pohjalle katkeamattomana, että päästäisiin eroon banjoliittimistä.
3. Imulinjaan pääsee ilmaa, eli jossain on vuoto. Periaatteessa tankkiin puhallettaessa pitäisi silloin samasta paikasta päästä ilmaa ulospäin, mutta se voi olla vaikea havaita, esim. pieni nirhama sellaisessa kohtaa hytin alla, ettei pääse näkemään millään.
Sitten, kun siirtopiirin kaikki komponentit on kunnossa, ilmaaminen tapahtuu ensiksi karkeasuodattimen päällä oleva ilmausruuvi auki käsipumpulla pumpaten, ja kun alkaa tulla ilmatonta polttoainetta, niin ruuvi kiinni ja sitten vielä käsipumpulla muutama minuutti pumpaten. Sen jälkeen pitäisi käynnistyä kohtalaisen pitkällä starttauksella ensimmäisen kerran ja jos pääsee heti töihin sillä, niin ilmautuu loppuun parhaiten moottoria kuormittamalla. Sen jälkeen pitäsi käynnistyä aina aika helposti. Ohjaamon oikeassa sivupilarissa olevasta moottorin monitorista saa näpyteltyä näyttöön siirtopiirin paineen, sen symboli näkyy tuolta liitteestä. Kunnossa ollessaan siirtopaineen mittausarvo on luokkaa 500-600kpa moottorin kierrosluvusta riippuen tuossa näytössä.
Korkeapaine pumpulta eteenpäin jakotukkiin ja suuttimille meneviä putkia ei kannata avata, jos sinne jää johonkin vuoto, niin useiden satojen baarien paineella tuleva polttoaine menee iholle osuessaan nahan alle ja on oikeasti vaarallinen.
Muutenhan tuo commonrail ei käynnisty lämpimänäkään, niin kuin rivipumpullinen pienestä hipaisusta, vaan sen tarvii ensiksi tunnustella ajoitusmerkit kampiakselilta ja pumpulta.
Tulihan taas pitkä sepustus, jaksaneeko kukaan lukea, mutta kirjoitin tarkoituksella, että myös ne, joille asia on kokonaan uutta, pääsisivät tutustumaan commonrail juttuihin.
Siirtopiiri eli matalapainepiirihän pitää saada ensiksi toimimaan, muuten ei kyllä commonrailia saa käymään. Eli käsipumpulla pitää saada aine nousemaan tankista reippaasti. Jos sitä ei tule, niin vaihtoehdot ovat, että:
1. Käsipumppu ei toimi. Siinä olevat venttiilithän ovat onnettoman oloiset, pienet kumi tatit ja kalvokammion avaamiseksi paikallaan on ahdasta (ainakin etukuormaajakoneessa). Sen toimintaa voi kokeilla irrottamalla tankilta tuleva letku ja pitämällä sormea siinä tulppana samalla pumpaten, pitää tuntua reipas imu. Jos ei tunnu, niin ehkä kannattaa ottaa irti koko suodatin paketti ja purkaa ja putsata. Tai tehdä se paikallaan. Kumiset venttiilit, joissa ei ole mitään jousta, eivät todennäköisesti mene rikki, mutta voivat kiilaantua jumiin, jos sattuu sopiva roska kohdalle.
2. Imulinja on tukossa. Tämähän on jo osittain poissuljettu, kun kerran puhaltamalla tankissa pulputtaa. Tuo imulinja sinänsähän on karkeasuodattimen ja tankin välillä vain sisähalkaisijaltaan 8mm letku, joka voisi puhaltamalla pysyä auki, mutta imemällä olla tukossa (letku litistynyt jossakin kohtaa tai sisus irti). Epäilyttävin kohta kuitenkin on imulinjan tankin puoleisessa päässä, tankin päällä olevassa banjoliittimessä. Banjopultti ja siihen jatkeeksi juotettu pilli, joka menee lähelle tankin pohjaa, taitaa olla kyllä aivan liian ahdas rakennelma. Kun tuossa commonrailissa on siirtopumppuna hammasrataspumppu, niin virtaus on varmaan aika kova. Kaipa ne on insinöörit laskeneet, että tuo ei aiheuta liikaa imuvastusta… Siihen pääsee käsiksi ottamalla penkin alta lattialuukun auki. Jos vika sittenkin on letkussa, niin vetää vaan uuden letkun vanhan rinnalle. Paras vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin tehdä kokonaan uusi linja, esim. 12mm nylonputkella, suodattimen päähän helmiliitos ja tankin päähän vain tiivis läpivienti, jonka läpi putki menee suoraan tankin pohjalle katkeamattomana, että päästäisiin eroon banjoliittimistä.
3. Imulinjaan pääsee ilmaa, eli jossain on vuoto. Periaatteessa tankkiin puhallettaessa pitäisi silloin samasta paikasta päästä ilmaa ulospäin, mutta se voi olla vaikea havaita, esim. pieni nirhama sellaisessa kohtaa hytin alla, ettei pääse näkemään millään.
Sitten, kun siirtopiirin kaikki komponentit on kunnossa, ilmaaminen tapahtuu ensiksi karkeasuodattimen päällä oleva ilmausruuvi auki käsipumpulla pumpaten, ja kun alkaa tulla ilmatonta polttoainetta, niin ruuvi kiinni ja sitten vielä käsipumpulla muutama minuutti pumpaten. Sen jälkeen pitäisi käynnistyä kohtalaisen pitkällä starttauksella ensimmäisen kerran ja jos pääsee heti töihin sillä, niin ilmautuu loppuun parhaiten moottoria kuormittamalla. Sen jälkeen pitäsi käynnistyä aina aika helposti. Ohjaamon oikeassa sivupilarissa olevasta moottorin monitorista saa näpyteltyä näyttöön siirtopiirin paineen, sen symboli näkyy tuolta liitteestä. Kunnossa ollessaan siirtopaineen mittausarvo on luokkaa 500-600kpa moottorin kierrosluvusta riippuen tuossa näytössä.
Korkeapaine pumpulta eteenpäin jakotukkiin ja suuttimille meneviä putkia ei kannata avata, jos sinne jää johonkin vuoto, niin useiden satojen baarien paineella tuleva polttoaine menee iholle osuessaan nahan alle ja on oikeasti vaarallinen.
Muutenhan tuo commonrail ei käynnisty lämpimänäkään, niin kuin rivipumpullinen pienestä hipaisusta, vaan sen tarvii ensiksi tunnustella ajoitusmerkit kampiakselilta ja pumpulta.
Tulihan taas pitkä sepustus, jaksaneeko kukaan lukea, mutta kirjoitin tarkoituksella, että myös ne, joille asia on kokonaan uutta, pääsisivät tutustumaan commonrail juttuihin.
- Liitteet
-
- polttoainejärjestelmä.pdf
- (279.51 KiB) Tiedosto ladattu 468 kertaa
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Ilmaus ei onnistu
No nyt onnistui. Alipaineella ei mutta kompuralla hetki ylipainetta tankkiin ja käsipumppu pohjaan. Johan lensi polttoaine kahden metrin kaaressa. Sen jälkeen lähtikin heti käyntiin.
Belarus 952, -03
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07
Belarus 425, -87
Same 105 Silver, -07