D60 moottorin turbottaminen.

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

802
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Joulu 2015, 20:45

D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja 802 »

Morjens
Olen tuossa miettinyt, kun tarvitsee joissakin tilanteissa ns salaista voimaa, esim kevättöissä. Kannattaako edes suunnitella ahdinta?
Työtunteja 1100h takana. Ei ole kansitiivisteitä vaihdettu. Öljyn paineet on 1.5 kp kuumana tyhjäkäynnissä.
Traktori 525 vm 80. Oli levännyt noin 20 vuotta puimalan kätköissä. On sisustukset ja ulkonäkö kuin pakasta vedetyssä koneessa.
Itse olen tehnyt tällä pelillä 350 mittarituntia kaikenlaista maataloustöitä 3vuoden aikana. Muitakin traktoreita on 7 kpl
Niin tosisitkeä peli tämä.
Laittakaa mielipiteitä ja kokemuksia.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

Turbo TKP7

ViestiKirjoittaja MtZ525 » 10 Helmi 2015, 19:26
Uusi käyttämätön Belaruksen turbo TKP7H-2 H:190€ myös pakosarja ja tarvittaessa kaikki muutkin turbotukseen liittyvät osat, Kangasalta löytyy ja Matkahuolto kuljettaa tarvittaessa.
Nämä on jo myyty, mutta tarvittaessa lisää saadaan.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Onko tuosta kuvausta, työohjetta D-60 muutoksesta suorasuihkuksi. Esim uusi 240 kansi täyd, kannen yläpuoliset osat tiivisteineen (kaulus ja kansi), nokka-akseli, 4 kpl 240 mäntää+ männän renkulat, imusarja, 4 ruiskusuutinta, käykö entiset suuttimenputket. Käykö entinen pumppu? Miten ajoitus? 22 astetta 525, 240 25 - 27 astetta, miten muutetaan. Hehku ja hehkusäiliö. Jääkö kierrokset D-60 1800, miten tasapainotus , jos kierrokset 2200? Miten on homma hoidettu????? Littyy kylläkin aika löyhästi tuohon otsikon turbottamiseen.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuosta D60 mottorin turbottamisesta, Keletagro näyttää myyvän turbokittia KA-TURBO-070-UTN D52 koneille. Enpä kyllä löytänyt äkkiseltään yhtään tubetusta moisesta värkistä -yleensä kun tuommen tuunaus tehdään, sitä youtubessa esitellään ukkoköörin patsastellessa ympärillä. Ne kuvat ja osalista olisi toki mukava saada. Jos sattuu D60:n kansiongelmat kohdalle, on osien löytäminen tuohon suorasuihku vehkeeseen paljon helpompaa.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

asova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
Videossa :?: :)
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

nokka kone kirjoitti:
asova kirjoitti:Tuo Keletagron kuvaus turbo kit sarjasta on tosi positiivinen. Asennus helppoa kuin Lego palikoita kokoisi ja muutenkin kaikki mahdollinen huomioitu. Videossa tuunattuna tosin esiintyi 82.1 moottori. Kyllä rullaäes Belkun perässä sai kyytiä, kun Unkarin pustaan muokattiin.
Videossa :?: :)
Olisko tää?
https://www.youtube.com/watch?v=17oWp2SusMM" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuon on sama video kuin Kelatagron sivuilla oleva. Varmaan tuon kannen tiivisteen "palaminen" on eliminoitu sarjaan kuuluvalla uudella tuulettimen siivillä. Varmaan tarpeen, kun tuolla tehkkaammalla kitillä otetaan 92 hp D-50 koneesta. Mutta uskoisin, että tomivia ratkaisuja - ei ne pustan pojat sekulia tee.
802
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Joulu 2015, 20:45

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja 802 »

Laitoimpa tpk6 kannen kylkeen, imuputket sekä öljyputket itse puuhaillen.
Muuttuukohan moottorin luonne parempaan suuntaan, vai väheneekö pollttoaineen kulutus entisestään, kun seisoo kans halaki kuusen juuressa loppusijoituksessa :
Karhin edessä sitkeys ja veto punnitaan..
Luulin että täällä keskusteluissa olis tullut enempi käytännön tietämystä?? No kohta itse asiat käytännössä itse havaitaan...
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuo tpk-6 on oikean kokoinen turbo tuohon 1800 r/min kiertävään D60 moottorin kylkeen.
Venttiilien välyksiksi 0.30mm ja syöttöä tarpeen mukaan mutta lämmönnousua varottava kuormituksessa joka tapahtuu tosi nopeasti.
Osasyynä lämpömittarin anturin sijainti jäähdyttimen yläosassa.
Kommenttien vähyynteen vaikuttaa suurelta osalta että melkein kaikki jälkikäteen turbotetut on olleet suoraruiskullisia D240 moottorisarjaa.
http://www.belkku.fi/foorumi/search.php ... o&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Maahantuojakin (Agroma) turbotti muutaman kappaleen mallia 505, -70 luvun loppupuolella.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Auttaisiko tuohon lämpö ongelmaan välijäähdytin? Kansihan on aika kovilla noiden palokuppien vuoksi ja jos perusmoottolilla kansivauriot yleisiä, niin turbo lisää kuumuutta aika paljon.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

asova kirjoitti:Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
No jos vähän koittaa siirtää sitä peukaloa sivuumpaan? niin ei se nyt ole homma eikä mikään kun osia ei liiemmin tarvi itse rakennella
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Jos viitsi lukea... 802 tekee itse putkitukset jne. Vertasin hommaa Keletagron valmiiseen pakettiin tuota työmäärää, olipa sitten peukalon keskellä kämmentä tai pyllyssä.
Vastaa Viestiin