525 murheita
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 525 murheita
Venäläisellä sivulla joku hemmo ihmettelee Saksasta tuomaansa MTZ 525, koska siinä on D60 moottori. Taisi olla 80 luvun puolivälistä oleva traktori. Vaihtoivat 240 kapiakselin jne.. Tuossa minski motorin historiassa on D50 moottorin valmistuksen lopetus 1980 kotimarkkinoille ja 1990 D50 ja D60 moottoreiden valmistuksen lopetus ulkomarkkinoille.
Re: 525 murheita
Ehkäpä tähän sekoiluun on ollut kaupalliset syyt ; on saatu selkeä ero mallien välille paitsi vaihteistossa, myös moottoritehossa, jolloin 800 sarjalaisesta on voitu pyytää rohkeasti kovempaa hintaa. (Tämmöinen salaliittoteoria näillä promilleilla.)
Re: 525 murheita
Tuolla samaisella sivustolla ilmoitetaan, että 1970 on saatu diesel moottorin käyttöikä kohotettua 2500 tunnista 5000 tuntiin jä öljyn kulutus 2%:sta 1:%:iin.
1969 D60 moottori kehitettiin ulkomaisiin tarpeisiin.
1969 D60 moottori kehitettiin ulkomaisiin tarpeisiin.
Re: 525 murheita
Tämä uuden tyyppinen termostaattikotelo näyttää olevan kaksitoiminen. Termostaatin auetessa läppää sulkee sisiäisen kierron ja lohkoon virtaa varmasti viileämpää nestettä. Ilman termostaattia ei kannattane ajaa, koska kierto taitaa olla silloin aika epävarmaa.
Re: 525 murheita
Säädin VOA asetuksia, en saanut millään vapaalle tuota penkin alla olevaa kytkintä. Vapautin jarru hihnaa, että sain tuon planeetta pyörästön toimiaan vapaalla jarrutettuna. Laitoin venäläisten ohjeitten mukaisesti jousen noin 26 tai 27 mm (ohjeissa 26mm +3mm). Jarruhihnan tarpeellisuus jäi hieman kyseenalaiseksi, mutta on varmaan monia tuiki tarpeellisia tehtäviä sille, koska se on siihen laitettu. Testasin linkoa noin 80cm lumeen, josta noin 40cm sitkasta lunta. Linkosi, mutta traktorilla/lingolla oli "ilme" haista vittu jätkä. Mukavasti kehitti "kanahkaa" sylääriin, rusehtavaa vaahtoa. Luin googelilla tänään eglannin kielistä käyttäjän käsikirjaa 82 jne.. siinä käsketään hionta-ajon jälkeen ja 1000 tunnin välein tiukkaamaan kannen pultit 19 - 21 kg. Uskon tuon D60 kannen olevan hyvä/huono, koska ongelmia taitaa olla kaikissa malleissa. Mitähän venäjän kielissä ohjeissa sanotaan..
PS. Valmetin korjauskäsikirjaa kun lukee, siinä suomalainen idootti on kirjoittanut ohjetta suomalaiselle idiootille.
PS. Valmetin korjauskäsikirjaa kun lukee, siinä suomalainen idootti on kirjoittanut ohjetta suomalaiselle idiootille.
Re: 525 murheita
Kiristin kannen pultit 205 Nm, pultit 6, 8, 10, 14 sekä sekä 15 olivat muita löysemmälla. Pultit oli alun peri kiristetty 180 Nm.
Re: 525 murheita
Kansi kiristetty, venttiilit säädetty ja vaihdettu uuden mallinen termostaattikotelo. Lämmöt pysyy vähän alle 80 C asteessa ja ainakaan nyt ei tullut syyläriin vaahtoa. Sisäisen kierron estävä toiminto taitaa olla aika tärkeä ominaisuus tuossa uudessa tremostaattikotelossa.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27 Syys 2017, 21:15
Re: 525 murheita
Koneet käyntiin ja kohti uusia huolia. Itsellä meni taas joku hehkuista pimeäksi ja vasta kuukausi sitten vaihdettu uusiin.
Belaruksella mennään sinne, minne ei traktorilla pääse.
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Re: 525 murheita
Hehkutulpat pitää olla aina tarkkailuvastukset kautta sarjassa myös käynnistäessä ja hehkuttaessa etuvastuksen kautta. Hehkutulpat taisivat alle 1V jännitteelle. Vastuslanka kestää "aikansa", vaikka hyppylangalla ohittaisi yhden palaneen. Käynnistäessä tulee aina jännitteen alenema, joka korvaa etuvastuksen.