Vuosimallin -89 825 ei alkanut pyörittämään startilla. Puhaltimesta kyllä kuuli, että virtaa menee, mutta ei napsunut 12/24 vaihtorele, ainoastaan tajusin,että johonkin menee virtaa. Vähän aikaa ihmeteltiin, sitten starttasi normaalisti. Vaihtorele uusittu äskettäin, akuissa on puhtia.
Mihinkähän virta katosi? Oireileeko tämä jostain tulevasta eli olisiko ennakoivalla huollolla/korjauksella estettävissä saman toistuminen hankalammassa paikassa (=muualla kuin kotipihassa jne.)? Tunteja koneessa vajaat 4000, startti alkuperäinen, laturi uusi.
Startti: enteileekö ongelmia?
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
Salamarauta, eli 12/24V-vaihtorelekäynnistysjärjestelmähän on aika monimutkainen ja hankala siitä on vikaa löytää, jos ei se ole niin sanotusti päällä. Mutta yritetään. 24V startillehan herätevirta menee vaihtoreleeltä omana linjanaan. Jos vaihtorele ei vedä, eli ei napsu, ei startille mene herätevirtaakaan. Startin voisi siis ehkä poissulkea mahdollisista ongelmapaikoista tällä tiedolla. Jos oletetaan, että vaihtorele on uusi ja toimii varmasti, voisi seuraavaksi epäillä käynnistysrelettä (pieni peltikuorinen rele hydr. säiliön vas etunurkassa, jos ei jo aikojen saatossa ole vaihtunut johonkin korvaavaan). Sen tehtävä on tässä mallissa antaa riittävän suuri herätevirta vaihtoreleelle, keventää virtalukon herätevirtaa järjestelmässä ja estää vaihde päällä starttaaminen. Tämän releen toimintaan vaikuttaa, että saako se virtalukolta kunnollisen herätevirran, saako se vaihdekepin katkaisijan kautta kunnolla maata, saako se riittävän työvirran ja kykeneekö se kytkemään sen kunnolla eteenpäin vaihtoreleen herätevirraksi. Kuvasta näkyy, että mahdollisia vikapaikkoja, esim. hapettuvia liitoksia, on tarjolla runsaasti.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
Oudoissa sähköviossa kannattaa länsihytti belkuissa tarkistaa hytin sähköliitin hydrauliikkasäiliön täytön vieressä.
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
Vika tuntuú virtalukon vialta, koska akunvaihtoreleen kärjet ei lyö päälle. Sillon kun napsuu, mutta ei lähde startti pyörimään toinen akku vähissä tai yleisemmin huono kosketus akun navoissa. Itse muutin hehkutuksen releille, koska virtalukko kovilla, mutta kyseessä on 525. Nyt on halpisvirtalukko (3€) kestänyt hyvin, kun virtalukolla vain ohajsusvirtoja.
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
Jostain täältä se tulee, tämä ongelma. On tullut kerran tämän postauksen jälkeenkin ja vähän heilauttelemalla (aika yleisluontoisesti) noita hydesäiliön liepeillä olevia johtoja ongelma poistui. Lievästi hirvittää, myönnän. Pitäisiköhän vaan käydä kaikki mahdolliset liitokset läpi...
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
No sitten toisen Belkun (825, vm. -90) starttiongelmaa, mikä ilmenee erityisesti pakkassäässä
- ensin avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. Tai toisinaan tapahtuu heti, toisinaan vaatii pari kääntöä
- sitten startti (?) vain hurisee. Tätä saattaa jatkua 3-6 yrityskertaa
- sitten pyörähtää kone, mutta heti, kun vähänkään sytyttää, niin "irrottaa otteesta" ja hurisee vaan
- lopulta pyörittää niin kauan, että käynnistyy.
Traktorilla on ajettu alle 1500 tuntia, starttimoottori alkuperäinen.
- ensin avainta kääntäessä ei tapahdu mitään. Tai toisinaan tapahtuu heti, toisinaan vaatii pari kääntöä
- sitten startti (?) vain hurisee. Tätä saattaa jatkua 3-6 yrityskertaa
- sitten pyörähtää kone, mutta heti, kun vähänkään sytyttää, niin "irrottaa otteesta" ja hurisee vaan
- lopulta pyörittää niin kauan, että käynnistyy.
Traktorilla on ajettu alle 1500 tuntia, starttimoottori alkuperäinen.
Re: Startti: enteileekö ongelmia?
Startin solenoidi kummittelee, ei vedä kunnolla bendixiä päälle. Uusi solenoidi, tai hyvällä tuurilla entisen puhdistus auttaa.
Tosin tointaako tuon kanssa hirveästi pelehtiä, kun uusi startti ei näy kummosia maksavan.
Tosin tointaako tuon kanssa hirveästi pelehtiä, kun uusi startti ei näy kummosia maksavan.
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425