Uusi 525 käyttäjä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Uuden kerholaisen kysymyksiä

Nimimerkki ratikkakuskista on tulossa 525 omistaja. Onnellinen omistaja :) :D Koneen vm noin 1983.

konetta ei vielä ole, mutta kaupat jo sovittu. Ohjekirja ja korjaamokirja tilattu kerhon kautta. (Kiitos niistä). Koneen historiasta ja käytöstä ei ole kovin tarkkaa tietoa. Useita omistajia kuitenkin, ja viimeisimmät varmaankin melko huolettomia. Päätellen koneen ulkonäöstä, kopissa olleista rutistetuista tupakka-askeista ja juomatölkin repäisylenkeistä. Jaffaahan siellä kopissa on tietenkin juotu :roll: , ei nyt tule mieleen että mitä muuta se voisi olla tupakin kanssa.

Lähtöoletus on että huoltoja ja tarkistuksia on tehty Neuvostoliiton aikana, ja ehken jotain pientä sen jälkeen. Aikomuksenani on tehdä ns täysi huolto jossa vaihdan nesteet ja öljyt. Heilun jonkin aikaa myös rasvaprässin kanssa, niin kuivat kohdat alkavat luistamaan jne. Minulla ei ole vielä korjaamokäsikirjaa, tai omistajan käsikirjaa luettavana, mutta oletan siellä kerrottavan huolto- ja voitelukohteet.

Haluaisin tilata muutamia osia jo valmiiksi kun menen koneen luokse. Tästä päästään kysymyksiin tietäjille: D60 moottorin suihkut, ovatko ne säilyneet samanlaisina 1980-luvulla ? vuosimallista toiseen..? Katselin varaosien hintoja pmkaubamajan sivuilta ja hymy leveni sitä enemmän mitä tarjontaan tutustuin :D Olo on kuin aikanaan LADA kerhossa itäosien hintaa ihmetellessä. Vaihtoehtoja oli pari kappaletta, ja ns normaalituurilla väärän osan mahdollisuus on pyöreät 100%. ainakn mun tuurilla.

Toinen kysymys polttoaineen suodattimista, ovatko hienosuodattimen patruunat standardisoituja ? Parhaiten neuvostoperinteiden mukaisesti, jossa yksi suodatinmalli säilyy tuotannossa ainakin kymmenen viisvuotissuunnitelmakauden ajan :wink:

Tietäjille vielä viimeinen, avoin kysymys. Mitä muuta minun kannattaisi ottaa huomioon uuden (=käytetyn) koneen käyttöönotossa. Mitä tarkistuksia Belkulle kannattaisi tehdä ?

Kiitos avustanne !

Jussi
alias ratikkakuski
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hei ja tervetuloa belkkufoorumille :D
Hyvä että olet jo viisaasti tilannut nuo kirjaset joiden avulla pääset hyvin koneesi tekniikkaan tutustumaan.

D-60 suuttimet on pysyneet samoina ja on yhteensopivat ostamaasi belkkuun.
Omassa käytössä on 505 vm.1983 mittarissa 5300h, ei suuttimille ole tehty mitään ja belkku toimii edelleenkin :roll:

Polttoainesuodatin joka on ruiskutuspumpun puolella (hienosuodin) saa tarvikeliikkeistäkin jos on pyöreä suodinkotelo, kulmikkaampaan vanhempaan malliin jossa on 3 pienempää suodinta voi saanti olla rajallista.

Ensimmäiseksi belkustasi kannattaa tarkistaa öljyjen ja jäähdyttimen nesteen määrä, kun saat koneen lämpöiseksi voit alkaakin tehdä niiden vaihtotyötä koska ei varmaankaan edellinen omista ole niitä vaihdellut.
Akkujen kunto ennen pakkasten tuloa, lataus sekä polttoaineen laatu eli talvilöpöä tankkiin.
Pienenä vinkkinä että jos tilailet osia virosta on hyvä hankinta talvea ajatellen tuollainen lohkolämmitin jollainen on kaikissa omisssa belkuissani (3kpl) ja olen tyytyväinen koska on nopea lämmittämään ja edullinen hankkia.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Kiitos neuvoista !

Onko muuta huomioitavaa (?)
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Tervehdys,

Kaipailit neuvoja tarkastuskohteista. Tarkastuksia kannattaa tietysti tehdä, käyttövarmuuden ja turvallisuuden vuoksi. Vanhassa koneessa vastaan voi tulla mitä vain. Seuraavassa muutamia mieleen tulevia tarkastuskohteita.

- Öljynvaihdon yhteydessä öljylingon puhdistus ja toiminnan tarkistus, ohjeet tältä sivustolta. Syöttöpumpulla on omat öljyt, muista tarkistaa nekin, vanhat saattavat olla löpönsekaista litkua.
- Hydrauliikkaöljyn suodatin unohtuu helposti. Suodattimen kiekkoelementit saattavat olla rikkikin. Tarkistus on aika työläs ja likainen homma tosin.
- Polttoainejärjestelmän huollossa tarkista myös karkeasuodin/vedenerotin koneen oikealla sivustalla. Pelkkä pohjapropun avaus ei aina riitä, kupin pohjalle kertyy helposti sakkaa joka ei irtoa muuten kuin purkaen ja puhdistaen. Varo ettei tankista valu ainetta polttoaineletkua irrottaessasi.
- Onko jäähdytin ulkoapäin puhdas, syylarin ja öljynjäähdyttimen väliin kertyy helposti roinaa. Haljenneet jäähdyttäjän letkut, myös lämppärin letkut ja huonot klemmarit on syytä vaihtaa. Samalla voi puutarhavesiletkun kanssa tarkistaa kulkeeko vesi lämppärin kennon kautta esteettä. Pakkaskestävyyden huomiointi on tietysti itsestäänselvyys. Ensimmäisten käyttöjen aikana on hyvä seurata koneen lämpiämistä ja termostaatin toimintaa. Jos kaihdin on vielä paikallaan on sekin syytä tarkistaa.
- Lämppäristä näin talven edellä on hyvä tarkastaa kennon puhtaus ja ilmaletkujen kiinnitys ja ehjyys, ettei lämpö valu harakoille. Olettaen siis, että puhallin itsessään pelaa.
- Valot ja vilkut. Alkuperäisumpioiden hopeointi on jo varmaan rapistunut ja takavalojen sisällä polttimoissa ja heijastinpinnoissa on varmaan pölyä ja kuraa. Maadoitushäiriötkin on mahdollisia.
- Hehkutus. Lämpiävätkö kaikki hehkut kohtuullisen nopeasti. Huonot kosketukset liitoksissa aika tavallisia.
- Jarrut. Jarruttaako samanaikaisesti ja tasaisesti? Toimiiko käsijarrun lukitus varmasti. Kun kone on käydessään yleensä vain käsijarrun varassa on tämä aika tärkeä turvallisuusnäkökohta. Rumpujen purku, putsaus ja kitkapintojen lasittumien hiontakin auttaa usein, tarkista myös paisuttimien palautusjouset.
- Öljyvuodot, niitä melko varmaan ilmenee. Ohjeita taltuttamiseksi tältä sivustolta.
- Vetävän etuakselin kulmavaihteen öljyt. Ohjeet taas tältä sivustolta.
- Ohjauksen välykset. Aiheesta paljonkin tarinaa tällä sivustolla.
- Kytkimen toiminta, luistaako ja onko vapaaliike sopiva? Irrottaako kokonaan niin että vaihteet saa rutisematta päälle?
- Lataus. Virtavalon sammuminen ja ampeerimittarin lukema kertoo jo paljon. Yleismittarilla voi tarkistaa latausjännitteen akun navoilta. Toimintaohjeet riippuu tietysti siitä onko alkuperäislaturi vai jälkiasennettu vaihtovirtalaturi. Huonot liitokset voi aiheuttaa jännitehäviöitä, jolloin akku ei lataudu kunnolla.
- Starttimoottori. Toiminta selviää tietysti startatessa, pikahuoltona puhdistus ja liukulaakereiden tarkistus, kuluessaan saattaa jopa ankkuri hangata kenttäkäämiin. Kovasti kuumeneva pääkytkin kertoo huonosta johtavuudesta. Suosittelisin välityksellä olevan startin hankkimista, on Virossa melko edullinen.
- Nostolaitteen toiminta. Nostaako raskaammankin koneen ja pysyykö vetovarret ylhäällä? Vuotaako työsylinteri? Onko koukun nostotangot säädetty niin, että koukku nousee yläasentoon mutta ei kuitenkaan jää kannatukselle? Tästä paljonkin tarinaa näillä palstoilla.
- Tärkeiden pulttien ja muttereiden kireys olisi hyvä tarkistaa. Pyöränmutterit tietysti mutta myös koneen ja kytkinkopan väliset sekä hytin kiinnitysrautojen pultit. Samalla voi tarkistaa että hytin kiinnityksen joustokumit ovat ehjiä.
- Sylinterikannen jälkikiristyksestä ja venttiilien säädöstä löydät niin ikään ohjeita tältä sivustolta.
- Kannattaa ehkä aloittaa koko huoltotouhu liuotin/painepesurikäsittelyllä. Pese myös nostolaitteen työsylinterin ympäristö ja hytin kojetaulun alalevyn alta paljastuva pumpun ympäristö. Sieltä ehkä paljastuu niitä öljyvuotojakin.

Intoa ja harrastamisen iloa!
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja asova »

PetriL laittoi hyvät ohjeet. Jos jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on syylärin yläpäässä suositteln ostamaan uuden termostaattikotelon jossa on anturin paikka ja toimii paremmin nestekierron osalta ei jää niin helposti sisäiselle kierrolle. Ohjaus on yleensä aivan perseestä, jos joutuu oikeasti tiellä ajamaan, varsinainen vemputin. Toki voi olla siedettäväkin. Kone on vääntävä, mutta mielestäni melko laiska. Kannattaa myös kokeilla kännistystä kylmällä moottorilla ei esim. että myyjä on ajanut lämpimäksi. Näin saa kuvan hehkuista ja jossain määrin moottorin kunnosta. Halpaa autoa tai traktoria ei yleensä pidetä arvossa huollon osalta, tyydytään vain korjailemaan pahimpia vikoja ja haukutaan paskaksi - koskee myös minua.
Onnea ja menestystä Belaruksen parissa.
Rakkaudesta lajiin
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Syys 2017, 21:15

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Rakkaudesta lajiin »

Kyllä se ohjauskin on todella hyvä, kun on orpitrooli :D Meillä se on niin mukava ajaa maantiellä, että ongelmaksi tulee hitaus, kun vois ajaa kovempaakin :wink:
Belaruksella mennään sinne, minne ei traktorilla pääse.
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Mikäs mahtaa olla tuolla pmKaubamajan sivustolla D-60 koneeseen uuden termostaattikotelon tuotenumero? Ja siihen sopiva termari?
Onkos kukaan asentanut tätä zetorin lämppärin puhaltajaa
Lämmityslaitteen moottori 5911-7827 ZETOR 35,64 € Junkkari-"maitokoppiseen" belarukseen. Sopiiko kivutta? On ainakin edullinen ja samannäköinen.
Rakkaudesta lajiin
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Syys 2017, 21:15

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Rakkaudesta lajiin »

Maitokoppi on käsittääkseni juuri se 505/525 hytti. Pitäisi siis sopia ilman ihmeempää leipomista..
Belaruksella mennään sinne, minne ei traktorilla pääse.
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja PetriL »

"Onkos kukaan asentanut tätä zetorin lämppärin puhaltajaa
Lämmityslaitteen moottori 5911-7827 ZETOR 35,64 € Junkkari-"maitokoppiseen" belarukseen. Sopiiko kivutta? On ainakin edullinen ja samannäköinen."

Vastaan itse;
Eipä sopinut suoraan heittämällä. Kiinnityskehys on hieman suurempi ja paketin kokonaissyvyys myös suurempi.
Asensin kuitenkin kun kerran tuli tilattua. Sain sen sopimaan leikkaamalla uuden moottorin kehyksen reunasta siivun pois ja sitomalla sen vanhan kehyksen (jossa mukana solukuminen uratiiviste) kanssa yhteen nippuun. Vanhasta kehyksestä piti ottaa moottoria kannattelevat kolme muovikorvaketta pois. Muutama milli lisäsyvyyttä koteloon tuli takomalla lämppärikotelon takaseinää alemmas. Toimii kuitenkin hyvin.
Hinnassa oli eroa kovasti, Zetorin puhallin maksoi PMKaubamajassa ilman ALVia vain kolmekymppiä kun alkuperäistyyppinen Valmetin varaosana yli kaksisataa.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Uusi 525 käyttäjä

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hyvä että kuitenkin sait paikalleen ja selvää säästöä tuli :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin