Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

tmerila
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Hei,

Ois tarkoitus saada nostolaitteen työsylinteri pitämään öljyt paremmin sisällä joko tiivisteet tai koko sylinteri uusimalla. Vaan kuinka sen pirulaisen saa pois paikoiltaan? Nostovarsien puoleisesta päästä tappi toki lähti helposti (vaikka olikin kulunut / syöpynyt niin, että oli kaukana pyöreästä eikä ihan vetämällä lähtenyt, mutta kuinka toinen pää? Yritin istuimen alla olevasta luukusta kuikkia, että miten sen saisi tökittyä pois paikoiltaan ja totesin, että se on jo puoliksi irti - ilmeisesti lukkosokka irronnut vuosien saatossa ja tappi liukunut jonkun matkaa - mutta ei näyttäisi mahtuvan irtoamaan kokonaan, koska polttoainesäiliön kylki tulee vastaan.

Ei kai vaan siis ole tarpeen nostaa ohjaamoa ja/tai polttoainesäiliöitä pois sijoiltaan, jotta tuon nostosylinterin saa käsiinsä?

Ja toisena kysymyksenä, mistä välistä ne nostosylinterin öljyletkut on järkevintä irrottaa, kun vaihtoehtoja on useampia - pääkäyttölaitteen/kyntösyvyyssäätimen puoleisesta päästä, vai sylinterin puolelta?

Jos haluan kaikki vuodot tukkia, joutunen kyllä toisen letkun irrottamaan myös säätimen puoleisesta päästä, koska kulmaliitoksen välistäkin tihkuttaa jonnin verran... mutta ensin nyt tuo iso sylinteri kuntoon kuitenkin.

Ja samassa sitten ekstrana nostolaitteeseen liittymätön kysymys - ohjaushydrauliikan ulkoisen työsylinterin silmälaakereissa on reilusti klappia, ja tuo Progressin sylinteri on ilmeisesti suomalaista tuotantoa (ainakin siinä on jonkin kotimaisen firman valmistenumerolätkä), niin mitenköhän siihen löytäisi oikeanlaiset uudet? (ja tähän saa sitten paremmin tietävät myös mieluusti kertoa, onko tuo ulkoinen sylinteri ainoa mikä pyöriä kääntää, vai onko ohjauksella kytkentä myös siellä tehostintoteemin sisällä? En ole oikein ohjekirjan räjäytyskuvasta saanut selkeää käsitystä asiasta ...)

--Tuomas

diesel
Viestit: 153
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Viesti Kirjoittaja diesel »

Ohjaus sylinterin on valmistanut Jämsän Konepaja ja Valimo(nimi muistitietoa) Tässä omassa B 826:sa vm.1993 on sylinterin pallopäissä nipat sekä jouset jotka pitävät pallonivelet välyksettömänä. Nostolaitteen sylinteretä on kahta mallia toisessaon neljä sidepulttia ulkopuolella ja uudemmassa sidepultteja ei ollenkaan ja tiivisteet voi vaihtaa takakutta periaatteessa ilman työkaluja. Penkin alla olevan suurehkon luukun avaamalla näkee mitä on purettava etutapin irroittamiseksi. Sylintern nostopuolen letkuun voi asentaa pallovettiilin ,että loi lukita nostolaitten ylös siirtoajossa. Pääkäyttövettiilistä lähevisä letkuissa hieman erikoinen tiivitesystemi.Ohjaussylinteriksi sopii luultavasti uudempi mallinen sylinteri,kannataa kysyä kouvolsta tai suonsyrjältä (ainakin hinta) voihan se vanhakin olla kunnostettavissa(ohjauksen kuulapäätappeja taitaa olla ainakin 6 malli)

tmerila
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

Re: Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Nyt kun homma on tehty, rohkenen jakamaan kokemuksia asiasta.

Ensinnäkin ... jos on mahdollisuus nostaa koppi pois päältä, niin - tee niin. On varmasti paljon helpompaa kuin tällä minun menetelmälläni.

No, kun olin ensiksi saanut penkin alta olevasta aukosta jonkin verran törkyä pois alkoi pikkuhiljaa saada jotain tolkkua siitä minkälaisissa kannakkeissa nostosylinteri on kiinni ja mikä paikoiltaan liukunutta tappia pitelee paikoillaan. Paikoiltaan pudonnut sokkakin löytyi (tosin vasta myöhemmässä vaiheessa, kun olin saanut itse sylinterin ja lopun maa-öljymoskan poistettua).

Joka tapauksessa tapin toisessa päässä oli paikallaan lukkorengas, joten luonnollisesti päätin yrittää tapin työntämistä pois ensin sinnepäin. Ei muuta kuin takapään pehmustetyyny irti kopin alta oikealta puolen, polttoainesäiliön kiinnityspantojen mutterit irti ja koppi tunkilla ylöspäin, sitten polttoainesäiliötä ylös sen verran että tappi mahtuisi alitse.

Joitakin tunteja tapin kanssa tapeltuani totesin, että syystä tai toisesta se ei kuitenkaan tule rungon kiinnityssilmukoista koko matkaa läpi tähän suuntaan. Lukkorengaskin tässä hakkaamisen ja kiskomisen tiimellyksessä oli tästä päästä jo irronnut, joten johtopäätös oli, että täytyy yrittää toiseen suuntaan. Eli ei muuta kuin tyynyt irti toiselta puolen (tällä kertaa sekä etu- että takatyyny) ja myös toisen tankinpuolikkaan pannat irti (jossain välissä löysäsin myös tankinpuolikkaiden väliputken, joka rajoitti liikuttelua). Toinenkin puoli kopista tunkilla ylös ja tankin puolikas niin paljon ylöspäin kuin meni. Sitten tappi pois tältä puolen... ja viimein se oli käsissä, sitten vain sylinteristä letkut irti ja purkuhommiin.

Oikeastihan tämä operaatio oli paljon vaikeampi kuin ylläolevasta voisi ymmärtää - eri osia sai tunkata ylöspäin moneen otteeseen ennen kuin niitä oli saanut liikkumaan riittävästi, että tappi lopulta tuli kokonaan pois paikoiltaan.

Kasaus oli sitten sama homma päin vastoin, luonnollisesti aika paljon yksinkertaisempaa kun asiat oli jo nosteltu valmiiksi pois tieltä, mutta tapin saamisessa sekä rungon että sylinterin korvakkeista läpi oli kuitenkin jonkin verran haasteita, joten taisi siinäkin pari tuntia aikaa tuhrautua.

En tiedä johtuuko homman vaikeus Progress-kopin rakenneratkaisuista vai onko tämä yhtä haastavaa myös valmistajan omalla ohjaamolla. Ainakin seuraavassa vaiheessa yrittäessäni vaihtaa nostolaitteen pääkäyttöventtiilin tiivisterenkaita tuli todettua, että kopin valmistaja olisi voinut ottaa nuo huoltotarpeet paremminkin huomioon, varsinkin hydraulipumpulta tulevan paineletkun kuparirenkaiden vaihto edellytti ohjaamon nostamista vieläkin korkeammalle paikoiltaan kuin tuo nostosylinterin tappi ja aiheutti huomattavan paljon kiroilua...

--Tuomas

kimmoa
Viestit: 721
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Hytin pohja lähtee erikseen irti. Sen irroittamisen jälkeen homma käy näppärästi eikä noitua juurikaan tarvitse.

tmerila
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Kesä 2016, 23:11
Paikkakunta: Hailuoto

Re: Mitä vaatii 805 Progress (vm. 84/85) nostosylinterin irrotus / vaihto?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

En omastani kyllä onnistunut löytämään mitään saumoja, joista olisi saanut pultattua sopivasti osia irti ilman rälläköintiä.

Vaihdekepin ympärillä oleva kehikko lattiassa olisi kai ollut irrotettavissa mutta vaikutti siltä, että sen mukana ei olisi lähtenyt mitään työskentelyä olennaisesti helpottavaa ainakaan noiden pääkäyttölaitteen putkien banjopulttien kannalta (ts. näytti siltä, että avatessa pultit kuitenkin tökkäävät etulattian pystyseinään, joka ei irtoa lattianpalan mukana), joten en sitten alkanut sitäkään irti yrittämään. Jos siitä jotenkin saa isommankin palan lattiaa pultteja aukomalla irti, sellainen mahdollisuus jäi havaitsematta, minusta se lattia oli yhtä ja samaakokonaisuutta takaa penkin alta etuseinään asti...

--Tuomas

EDIT: No niinhän tuolta lattian möhnäkerroksen alta paljastuu pulttirivi suurin piirtein keskeltä lattiaa ja myös penkkitasanteen etureunassa on joku pultti. Eli ilmeisesti nuo irrottamalla pääsisi ainakin pääventtiiliin huomattavasti vaivattomammin käsiksi. Pitää seuraavalla kerralla hydrauliikkaa huoltaessa yrittää (vieläkinhän tuo jostain tihkuttaa, kun rungon päälle edelleen ilmestyy käytössä nestettä vaikka kaikki löytämäni paikat jo korjasin...)

Vastaa Viestiin