Moottoriöljy lisääntyy edelleen 525 :ssa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Moottoriöljy lisääntyy edelleen 525 :ssa

Viesti Kirjoittaja antero »

On ollut aiemminkin juttua tästä asiasta n. vuosi sitten mutta en löytänyt niitä.
Vinkkien mukaan silloin vaihdoin uuden polttoaineen siirtopumpu. Nyt on vuosi kulunut ja joitakin kymmeniä ajotunteja ja öljy on lisääntynyt.
On nyt 5-10mm yli ylärajan.
Ei tainnut johtua siirtopumpusta vai voisikohan uusi varaosa valskata???
vai voisiko syy olla jokin muu??? :(
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

käske jo sitä naapurin Pikku-Villeä lopettamaan sen öljyn lisääminen sinne koneeseen :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Taitaa olla joku muu syy nyt kyseessä, mietitään yhdessä foorumilaisten kera sitä :)
Onkohan öljylisä sittenkään polttoainetta, lisäätkö jäähdyttäjään usein nestettä?
Tai toi diesselin mainitsema auki jäännyt suutin?

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?p=37#37
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Se voi tosiaan olla jäähdytysnestettäkin. Sitä voit kokeilla niin, että kun kone on seisonut pitempään, avaat öljypohjasta ropun. Vesi erottautuu seisoessaan pohjalle, joten alkuun pitäisi tulla kirkasta tavaraa, jos kyse on nestevuodosta.
Minski traktor paras traktor!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Entäs ohjauksen öljy, tarviiko lisäillä ja onko ulospäin näkyvää vuotoa?
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Mielestäni lisääntyvä neste ei ole pakkasnestettä koska ei näy vaahtoa missään.
Jos se ei ole polttoainetta .niin jostain tulevaa öljyä?
Mistä muista paikoista kun ohjauksesta voisi tulla lisäöljyä Moottoriin??

Ainahan ohjauksesta ulos jokin noppa tulee, mutta pääseekö se moottoriin?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ohjauksen hammaspyöräpumpun kautta vois ehkä jakopään kautta sitä öljyä lirittää moottoriin.
Se pumppu on laturin alapuolella.

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3

Periaatteessa on mahdollista kuten nostolaiteen hydrauliöljyn valuminen pumpun viallisen stefan kautta vaihdelaatikkoon.

Jostainhan se öljy on pois jos sitä kerran moottoriin tulee, seuraa nyt vaikka ohjauksen öljysäiliöstä (toteemista) että väheneekö sieltä öljyä.
Öljyn määrää toteemissa on helppo seurata täyttöaukossa olevan sihdin kupeessa olevalla mittatikulla jos ei oo sitä hukattu.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kuinkas se olikaan tuo itse syöttöpumpun rakenne sen etupäässä. Että eikö sekin pysty ainakin periaatteessa vuotamaan akselitiivisteestään jakopäähän.
Minski traktor paras traktor!
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Joo,mutta itse vika on sitten syöttöpumpussa,noissa vanhemissa pukkaa ulos hukkaputkesta,mutta jos putki tukossa niin sitten stefan kautta.
Muuten ainoa ero moottoriöljyllä voitelevassa pumpussa on se että se stefa on jätetty pois,näin öljyllä vapaa kulku jakopään kautta pumpulle ja jossain vaiheessa pois.Se on sitä Minskiläistä hiteckiä,mitä turhaan putkia virittelemään öljyille kun helpomallakin päsee.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Olen hakenutkin aikoinaan sitä ohjauksen öljysäiliön mittatikkua, mutta ei sitä ole!!??
Onko se ollut kiinni siinä sihdissä??
En ole löytänyt mitään paikkaa mittatikulle ja ohjekirjan mukaan mittatikku pitäis olla??
En ole oikein ehtinyt tähän hommaan viimeaikoina oikein perehtyyn, muuta kuin totesin, että kyllä se öljy on lisääntynyt....
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Itte veikkaisin kans että toi öljy sinne moottoriin lisääntys sieltä ohjaustehostimen luota jakopään kautta...mutta ainahan sitä voi väärässä olla :D ja ne mittatikut häviää niistä sihdeistä ajan kanssa jonnekkin...yleensä ne löytyy muutaman kesän jälkeen hallin pihalta vankassa ruosteessa :) Se syöttöpumpun öljymäärähän on niin pieni (0,25l), että eikai sitä edes huomaisi jos semmonen määrä moottoriöljyn sekaan joutuisi :D niin kumpi 525 sulla sitten on...se uudempi (progressi) vaiko se vanhempi etukammiotiisseli?
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Joo,
se on se uuvempi rogressi.
Onko se mittatikku ollut tojella siinä sihissä kiini ja miten??
Voiskohan siihen laittaa jonkunlaisen rautalangan tai teräsliuskan?
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Hmmm, eikös niihin progressimallisiin 525:siin tullu jossain välissä syöttöpumppuun se että siellä kiertää sama öljy kuin moottorissa....aivan kuin jostain olisin joskus niin lukenut...täysin varma en ole :D joo sehän on siinä sihdissä vaan roikkumassa se mittatikku...voi olla mahollista että se on päässy putomaanki sinne säiliöön jos se kerran on hukassa :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

TB825 kirjoitti:voi olla mahollista että se on päässy putomaanki sinne säiliöön jos se kerran on hukassa :D
Sinne säiliöön kyllä putoaa yhtä sun toista erittäin helposti, varsinkin huoltotoimia suoritettaessa. Ja kun sieltä ei ilman magneetteja oikein mitään saa ronkittua pihalle. :roll:
Minski traktor paras traktor!
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Torsti kirjoitti:
TB825 kirjoitti:voi olla mahollista että se on päässy putomaanki sinne säiliöön jos se kerran on hukassa :D
Sinne säiliöön kyllä putoaa yhtä sun toista erittäin helposti, varsinkin huoltotoimia suoritettaessa. Ja kun sieltä ei ilman magneetteja oikein mitään saa ronkittua pihalle. :roll:
Piti kalastaa hydrauliöljysäiliöstä yhtä työkalua magneetilla, kun oletin
säiliön olevan alumiiniä, mutta sehän on valurautaa sehä tarttui heti
aukon reunaan. Se ei ollutkaa pudonnut onneksi sinne.
Minä luulin vuosikaudet, että ohjaus öljy säliöön oli joutunut joku joka esti öljyn mennon pumpulle,kun pakkasella ohjaus pumppu kavitoi
öljyn puutteessa. Vaihdoin öljyn yksiaste kympiksi jurinat loppui siihen.
Vastaa Viestiin