525 Ei kierrä tarpeeksi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

Moikka, en tiiä lukeeko tätä sivustoa enää juuri kukaan kun niin hiljaista on ollut.

Arvelin kuitenkin kysäistä tietäskö joku miksi minun 525 ei kierrä kuin 1500rpm? Vaikka kaasuvivun ottaa irti ja vääntää siitä niin silti ei kierrä eli vivustossa ei vika ole. Käsin kun kääntää niin kaasu täysillä se vipu "ahdistaa" ja vääntää kaasua pois. Tämä vika on ollut siitä asti kun koneen ostin eli nelisen vuotta. Lingotessa olisi hyvä saada se puuttuva n.300rpm käyttöön.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jääkö kierrosluvunsäätimen vivun ja rajoitinruuvin väliin rako?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

Vilske kirjoitti: 11 Tammi 2022, 10:16 Jääkö kierrosluvunsäätimen vivun ja rajoitinruuvin väliin rako?
Kyllä jää.
Uskaltaako sitä pumppua avata jostain jos näkis näkyykö siellä mitään kummallista? Ettei vieterit ja kuulat lennä pitkin hankee.
Irti ei viitsi ottaa ja huoltoon viedä ennen kesää kun ainoa toimiva traktori tontilla. Ford ja valmetti on isomman remontin alla.
Belarukseen ei oo oikeestaan tarvinnu ku normaalia huoltoa tehdä. Ollut luottopeli mutta kesällä arvelin kannen käyttää laitettavana varuilta. Alkutalvesta n.2v vanha termostaatti hajos eikä aukassu nii pääs keittämään mutta ei se silti painetta tee eikä liemiä sekoita. Oon koittanu "tulevat" remontit tehdä ajoissa ettei talvella ainakaan hajoaisi.
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Jones »

Moro, onhan täälä foorumilla vähä hiljasta :roll: ootko saanu selvyyttä kierros hommaan? Kannen irrotukseen en ite lähtis ellei jotain oireita oo (lämmöt/nesteiden sekoaminen) Ei taida belarus kovin herkkä olla tuolle vaikka käy lämpösenä.
mtz-50 501 & 526 HX
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja asova »

525 menee mielestäni helposti sisäiselle kierrolle ja sitten alkaa kansi ongelmat. Vika on helppo tunnistaa jäähdyttimen kuplinnasta. Minä vaihdoin uuden tyyppisen termostaatin kotelon sekä 83 asteen termarin. Olen yriittänyt huudattaa konetta esim lumen lingouksella enkä ole saanut tähän mennessä kannen tiivistettä fuskaamaan, mutta ...
Ja sitten itse kyssäriin onko pumpussa öljyä??
Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

Moikka, joo hiljaista on foorumilla. Ei ole tullut selvyyttä asiaan. Pumpussa on öljyä.
Kunhan saa kiireellisemmät hommat tehtyä nii täytyy varmaan avata syöttöpumppua ja katsoa mitä siellä näkyy.
belarusmestari
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

voi avata säätäjän kannen huoletta. voit koneen laittaa luukku auki käyntiin ja liikutella hammastankoa. ne on tietysti nuo kierrosluku mittarit välillä vähän sellaisia vipottajia, ei välttämättä näytä ihan täysiä oikeita kierroksia. itse joskus mitattu vanhalla tappurin kierrosmittarilla. (mittari asetetaan akselin sentrumiin ja laskee kierrokset, rannekellosta se minuutti aikaa). 500 sarja tuntuu yleensä korvakuulollakin kiertävän laiskemmin, ja näin tietysti kuuluu ollakin. vaan mielestäni välitys akselilla on ulosotossa nopeampi kuin 800 sarjan jossa 540 perä päällä...
Sumi-
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 06:56

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Sumi- »

Hyvä tietää ettei mitään putoile pois :D
Mulla ei semmosta mittaria oo, enkä tiedä huijaako sitte mittari vain. Kenelläkään tutulla ei belarusta ole niin ei voi verrata käynti äänestä. Täytyy joku päivä ottaa luukku auki ja katsella näkyykö jotai ihmeellistä. Jos ei nii luukku kiinni ja annan olla semmosenaan. Täysiä kierroksia en muuhun tarvii ku nuoskalumen linkoukseen
ViisNolYkkönen
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 18:05

Re: 525 Ei kierrä tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja ViisNolYkkönen »

Itse kun sähköistä tarvike kierroslukumittaria kaliproittin niin suuri apu oli bilteman laser kierroslukumittarista. Etuakselin takana olevaan siivapyörään valkoinen merkki, siitä mittaus. Ja mittariin kerrointa että näyttää samaa lukemaa. Toinen mittaus kaasu täysillä tulos 1800 rpm tienoilla, samaa luokkaa näytti taulun mittariin. Tuo tarkkuus riitti itselleni. Omassa belkussa on sellainen piirre että käsikaasulla max 1500 rpm jalkakaasulla sinne 1800 rpm, lieko vivuston säätöä vaille, no kyllä tolla pärjää.
Vastaa Viestiin