425: sen suunnanvaihtaja

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

make
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Maalis 2009, 15:14
Paikkakunta: Ilomantsi

425: sen suunnanvaihtaja

Viesti Kirjoittaja make »

Mulla on ollu Belarus T425:nen nyt kuukauden päivät, hyvä peli, mutta suunnanvaihtaja ei oikein tahdo mennä päälle kun vedetään se taakse, eli "iso perä eteenpäin", onkohan siihen joku korjauskonsti olemassa vai onko se ihan tyyppivika?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Moi, ootellaan mitä muut viisaat sanoo..
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Viisaudesta en sainoisi mitään :oops: , mutta hitsannu olen tuon siirtohaarukan kasaan - vähän paranneltuna. Ostin uuden haarukan, mutta ei silläkään alkup. ongelma poistunut: pakki (eli keskiasento) pomppi päältä pois.

Haarukan vaihto onnistuu aika helposti luukun kautta;

Kuva
Kohde siis lattian alla;
Kuva

Millä tavalla ei tahdo mennä päälle? Rutisee vastaan (kytkin ei irroita kunnolla), keppi ei liiku kunnolla (vaihteiston sulut ei säädöissään), kepin liikerata ei riitä (hammaskosketus kulunut tai yläakselin simmilevyt kuluneet) tai pomppii päältä (hammasholkin hammaskoketus kulunut)

Tuohon viimeiseen ei ole mitään säätöä. Itse hitsasin siirtohaarukan hivenen eri kulmaan - jo rupesi lumityöt sujumaan. :lol:
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: 425: sen suunnanvaihtaja

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kannattaa tosiaan pitää kytkin ja SULUT säädöissä, vaikuttaa paljon hommien sujuvuuteen, lisäksi vipu menee kevyemmin kun työntää ensin pari senttiä eteenpäin ja sitten vetää taakse, ei tarvitse voimaa eikä rutise :)
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: 425: sen suunnanvaihtaja

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Näin, on. :)

Omassa tuo kytkin vaatisi tarkastusta/säätöä. Kylmiltää vaatii kytkimen painamisen jälkeen enempi aikaa menovaihteen kytkennälle sekä koneen pitää olla suunnanvaihdolle TÄYSIN pysähtynyt :| Sitä vaan on niin malttamaton :oops:

En tiedä pitäisikö edes, kun päävaihteisto on vapaalla, kertoja/suunnanvaihtajaa käyttämään, mutta omassa tuo aiheuttaa rutinaa vaikka kuinka antaa odottaa kytkimen painamisen jälkeen. Ymmärtääkseni tuota aiheuttaa kytkimen aavistksen heikko irroitus tai kulunut painelakeri. Mikään itse vaihteistossa, esim. kylmänkankeat öljyt, eivät vaikuta, koska kertoja/suunnanvaihtajapaketti on kytkimen jälkeen ennen vars. vaiheistoa yläakselilla, jolla tietty on jonkin verras pyörimismassaa hanittamassa :roll:

Toisaalta tuohokin on tottunut, ettei sitä pidä vikana :mrgreen:
Vastaa Viestiin