425: sen suunnanvaihtaja
Valvoja: pelarusmaisteri
425: sen suunnanvaihtaja
Mulla on ollu Belarus T425:nen nyt kuukauden päivät, hyvä peli, mutta suunnanvaihtaja ei oikein tahdo mennä päälle kun vedetään se taakse, eli "iso perä eteenpäin", onkohan siihen joku korjauskonsti olemassa vai onko se ihan tyyppivika?
Moi, ootellaan mitä muut viisaat sanoo..
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Viisaudesta en sainoisi mitään , mutta hitsannu olen tuon siirtohaarukan kasaan - vähän paranneltuna. Ostin uuden haarukan, mutta ei silläkään alkup. ongelma poistunut: pakki (eli keskiasento) pomppi päältä pois.
Haarukan vaihto onnistuu aika helposti luukun kautta;
Kohde siis lattian alla;
Millä tavalla ei tahdo mennä päälle? Rutisee vastaan (kytkin ei irroita kunnolla), keppi ei liiku kunnolla (vaihteiston sulut ei säädöissään), kepin liikerata ei riitä (hammaskosketus kulunut tai yläakselin simmilevyt kuluneet) tai pomppii päältä (hammasholkin hammaskoketus kulunut)
Tuohon viimeiseen ei ole mitään säätöä. Itse hitsasin siirtohaarukan hivenen eri kulmaan - jo rupesi lumityöt sujumaan.
Haarukan vaihto onnistuu aika helposti luukun kautta;
Kohde siis lattian alla;
Millä tavalla ei tahdo mennä päälle? Rutisee vastaan (kytkin ei irroita kunnolla), keppi ei liiku kunnolla (vaihteiston sulut ei säädöissään), kepin liikerata ei riitä (hammaskosketus kulunut tai yläakselin simmilevyt kuluneet) tai pomppii päältä (hammasholkin hammaskoketus kulunut)
Tuohon viimeiseen ei ole mitään säätöä. Itse hitsasin siirtohaarukan hivenen eri kulmaan - jo rupesi lumityöt sujumaan.
Re: 425: sen suunnanvaihtaja
Kannattaa tosiaan pitää kytkin ja SULUT säädöissä, vaikuttaa paljon hommien sujuvuuteen, lisäksi vipu menee kevyemmin kun työntää ensin pari senttiä eteenpäin ja sitten vetää taakse, ei tarvitse voimaa eikä rutise
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: 425: sen suunnanvaihtaja
Näin, on.
Omassa tuo kytkin vaatisi tarkastusta/säätöä. Kylmiltää vaatii kytkimen painamisen jälkeen enempi aikaa menovaihteen kytkennälle sekä koneen pitää olla suunnanvaihdolle TÄYSIN pysähtynyt Sitä vaan on niin malttamaton
En tiedä pitäisikö edes, kun päävaihteisto on vapaalla, kertoja/suunnanvaihtajaa käyttämään, mutta omassa tuo aiheuttaa rutinaa vaikka kuinka antaa odottaa kytkimen painamisen jälkeen. Ymmärtääkseni tuota aiheuttaa kytkimen aavistksen heikko irroitus tai kulunut painelakeri. Mikään itse vaihteistossa, esim. kylmänkankeat öljyt, eivät vaikuta, koska kertoja/suunnanvaihtajapaketti on kytkimen jälkeen ennen vars. vaiheistoa yläakselilla, jolla tietty on jonkin verras pyörimismassaa hanittamassa
Toisaalta tuohokin on tottunut, ettei sitä pidä vikana
Omassa tuo kytkin vaatisi tarkastusta/säätöä. Kylmiltää vaatii kytkimen painamisen jälkeen enempi aikaa menovaihteen kytkennälle sekä koneen pitää olla suunnanvaihdolle TÄYSIN pysähtynyt Sitä vaan on niin malttamaton
En tiedä pitäisikö edes, kun päävaihteisto on vapaalla, kertoja/suunnanvaihtajaa käyttämään, mutta omassa tuo aiheuttaa rutinaa vaikka kuinka antaa odottaa kytkimen painamisen jälkeen. Ymmärtääkseni tuota aiheuttaa kytkimen aavistksen heikko irroitus tai kulunut painelakeri. Mikään itse vaihteistossa, esim. kylmänkankeat öljyt, eivät vaikuta, koska kertoja/suunnanvaihtajapaketti on kytkimen jälkeen ennen vars. vaiheistoa yläakselilla, jolla tietty on jonkin verras pyörimismassaa hanittamassa
Toisaalta tuohokin on tottunut, ettei sitä pidä vikana