Belarus 501 termostaatti

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Belarus 501 termostaatti

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Mooro!
Belarus tietäjät tulin hankineeksi belarus MTZ-501. -76 en tiedä
oliko se viisas temppu vai ei ,toistaiseksi kaikki rattorissa
pelaa ja olen tyytyväinen hankintaan, mutta tarkemmin tutkittuani moottoria D60 joku oli poistanut termostaatin, eli syylarineste huilaa vapaalla kierrolla
ja kone ei lämpene normaalikäyttölämpötilaan.

Kysymys kuuluukin, minkälainen ,asteinen termostatti siihen pitäisi
asentaa ja pitäisikö olla tyyppiä alkuperäinen vai tarvike.Mistä kannattaa
hankkia Tampereen talousalueella.
Vai onko jollain parempaa tietoa.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joku 80 asteinen se yleensä on. Ei sillä ole niin väliä onko se alkuperäinen vai tarvike kunhan jonkinlainen.

Voi olla että se on otettu tarkoituksella pois, jos vaikka kannentiivisteessä vikaa tai syyläri likainen ym. Tai sitten on joskus lämmennyt liikaa ja on varulta otettu termostaatti pois.

Alunperin termari on sellainen mekaaninen kuparilaitos, ei siis vahatermostaatti vaan tommonen kuin tuolla kattilassa uiskentelee:
Kuva

Termostaatin saat tilattua agri-kymiltä, tai sitten löydät varmaan jostain paikallisesta autotarvikeliikkeestä samankokoisen. Mittaa vaan siitä kotelosta halkaisijan, niin tietää mitä etsiä, halkaisijaa en muista ulkoa.

Kannattaa olla vähän varuillaan kun testaat konetta termostaatin vaihdon jälkeen. Voi olla että on otettu tosiaan syystä pois, ja silloin saattaa ylikuumeta joka johtaa d60 aika helposti kannentiivisteen palamiseen. Jos tekee jonkun tempun, niin sitten syytä etsimään. Tuleeko kuplia syyläriin, onko jäähdytin likainen... En tiedä onko kovin yleistä belkuissa, mutta joissakin koneissa saattaa kansi kivettyä niin että vesikanavat ahtautuvat. Tällainen on vaikea puhdistaa ja haittaa jäähdytystä, silloin ehkä etsisin vaikkapa 60 asteisen termostaatin, kokeilisin sillä.
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Kiitos tiedoista , päällisin puolin kone
näyttää siltä että vuotoja ei esiinny ja kaikki
näyttäisi olevan reilassa. Jäähdytinkin on hyväkuntoisen näköinen ja ei hukkaa nestettä.
Pitänee asentaa termari ja katsoa mitä tuleman pitää.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kuulinpa tuossa taannoin jutun, että kannenpulttien kireyteen kannattas kiinnittää huomiota, voihan ne kopasta, vaikka kone ei oiss ollukkaan auki nyt "justiisa", tuleepahan katottua venttiilivälyksetkin samalla.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Nyt on päästy kokeilemaan Belaruksen uutta termostaattaattia ollut jonkin aikaa ajossa. Vaihdoin 60 asteisen koska ei ollut aivan varmaa että oliko
moottorissa termostaattia ollenkaan. Kuitenkin termostaatti kopassa oli vanha termostaatti paikallaan 78 asteinen, mutta se oli pettänyt juotoksistaan ja neste pääsi kiertämään vapaasti . Laitoin hankkimani 60 asteisen termostaatin ja aattelin kokeilla ensin ,mutta nyt tuntuu että kone ei vieläkään lämpiä kuin noin 40 asteeseen vaikka jonkun verran kuormittaa. Asensin vielä samalla toisen sähköisen lämpömittarin moottorin kanteen , alkupräisen mittarin lisäksi eli lämmön mittaus pitäisi olla aika tarkkaa.
Kysymys kuuluu mikä on 501 noin normaali käyntilämpötila kevyessä ajossa
kesällä /talvella .Tuntuu että termostaati voisi olla se 78 asteinen.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tahtoo olla ton D-60 moottorin ominaisuus toi alilämpöisenä käynti ja sitten kun lämpenee kovassa kuormituksessa niin lämpenee nopeasti.
Alkuperäinen lämpömittari näyttää yleensä n. 60 asteen lämpötiloja sekalaisessa ajossa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo ei mullakaan d60 semmosessa pienemmässä ajossa taho lämmetä yli 40 asteen. Sitten kun kuormittaa kunnolla esim. äkeen vedossa tms. niin lämmöt nousee yheksäänkymppiin, termari on 80 asteinen.

Minusta sitä pilottikierron tukkimista voisi koittaa, varsinkin jos on 60 asteinen termostaatti ei pitäisi tiivisteen palamiselle olla vaaraa, voihan sitä olla vähän varuillaan ja seurata mittaria. Jos kokonaan tukkii sen pikkukierron niin silloin pitää termostaattiin kehitellä jokin pieni ohivuotoreikä. Tai sitten vois kokeilla että laittaa hanan siihen pilottikiertoon ja säännöstelee sillä virtausta.
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Belarus 501 termostaatti

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Hankin tuossa 521 ja nyt on taas kesällä aikaa
häärätä belkkujen kimpussa .521 termostaatti oli
sipannut jäänyt auki.Minulla on vanha 501 termari joka
mielestäni sain korjattua oli juotos auennut haitarin perästä.
Kysymys kuuluu: Pitääkö ehjän termarin sisällä
oleva pelti olla irrallaan ja ''helistä'' termostaattia
liikuttaessa kädessä? (sukee termarin sivuilla olevat
virtausaukot 2kpl.) :roll:
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Belarus 501 termostaatti

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Purin vanhan termarin näytti olevan juotos irronnut
ko.lipareesta,.Sain korjattua kapineen ja kaliproitua .
Homma toimii taas :D
Vastaa Viestiin