oon kyllä samaa mieltä hassenkans...nelivetopäällä etupyörien jarrutus tapahtuu kardaanin avulla..kardaanijarrulla ei voimalinja rasitu,vain etuakselille kohdistuu rasitusta...ei turhaan tarvis ajella nelivetopäällä maantiellä...vähänkään kuormaa perässä ni kaikki varmasti tietää miten käy jos oikeesti tulee tiukkapaikka...ei ainakaan huononna jarrutustehoa kardaanijarruHasse kirjoitti:Kyllä naurattaa Vapenzin kartaanijarrujuttu.
Ei ole mitään tekemistä vanhojen kuorma-auto systeemin kanssa.
Moderneissa traktoreissa lyö neliveto päälle jarruttaessa,esm Carraaro Belkussa ja mun NH:ssa.Kun polkaset kunnolla jarrua menee myös etupyärät lukkoon.Sen aiheuttama rasitus on minimaalinen ja kartaanijarru nimenomaan säästää takapäänrattaita,ainoastaan etupään rattaat rasittuu.Jarrujen teho on vain muutaman hevosvoiman luokkaa,rattaat on mitotettu koko moottorinteholle kun voima välittyy pyörille kovassa vedossa.
Tai meinaatko tosissaan että levyjarruista tulee yli 100hp ja noin 4-500 nm vääntö?
Carraarossa on BMW jarrusatula,vissiin 5-sarjasta,levystä en tiedä.
Kuvia on http://kuvablogi.com/nayta/787748/
Se että heitin tän idean myös vanhempiin koneisiin missä ei sähköistä nelivetoa johtuu siitä että mun mielestä ei ainakaan huonommaksi tule.
Empähän ole kuullut että joku ois saanut etupään rikki jarruttaessa,tämä ominaisuus on ollut jo monessa merkissä 80-90 luvusta asti.
jarrut
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
Mutta mites se tasauspyörästö. onko hassella tullu koskaan tilannetta, että toinen etupyörä olis menny lukkoon tms.? Vai eikö siinä jarrussa riitä teho moiseen?
Tuommosessa systeemissähän on jarrutustasapaino ennalta arvaamaton? Toisaalta sama tilanne näissä uusissa, jos ne kerran heittää nelivedon päälle jarruttaessa. Ellei mene sitten sähköinen etupään lukko (onko semmosta) samalla päälle?
Sittenhän se olis tuon tasapainon suhteen ainakin viimesen päälle, kun menis edessä tasauspyörästön lukko samalla päälle.
Tuommosessa systeemissähän on jarrutustasapaino ennalta arvaamaton? Toisaalta sama tilanne näissä uusissa, jos ne kerran heittää nelivedon päälle jarruttaessa. Ellei mene sitten sähköinen etupään lukko (onko semmosta) samalla päälle?
Sittenhän se olis tuon tasapainon suhteen ainakin viimesen päälle, kun menis edessä tasauspyörästön lukko samalla päälle.
Minski traktor paras traktor!
Maahantuojalta saa ostaa lailliset ja tyypitetyt alkuperäiset märät levyjarrut hintaan n. 4000€ sis. alv.
Viimeisin juttu kertoo kahdelta Norjalaiselta asentajalta muutostyön vieneen yhden työviikon
Viimeisin juttu kertoo kahdelta Norjalaiselta asentajalta muutostyön vieneen yhden työviikon
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
kaukaa hajettuja teorioita..ensinnäkään ei voida puhua pelkästään etujarrusta..kardaanijarrun pääsylinteri saa voimansa jarrupolkimelta...raskas kärry perässä,takaakselipainoa muutama tonni ni eiköhän takajarrut näyttele kuitenki suurinta osaa jarrutehosta ku lähes kaikki paino kohdistuu takarenkaille..jos näin olisi ettei etuakseli kestä ym ym niin maantiellä ajelu nelivetopäällä pitäisi lailla kieltää...etuakseli jarruttaa kardaanin kautta aina neliveto päällä..kardaanijarru vain tehostaa jarrutusta ja toimii myös ilman nelivetoa..henkilökohtaisesti hommaan levyn satulan ym hilppeet ja väsään kardaanijarrun...tulee äkkipaikka jarruttaa maakärrynkans ni kaikki jarrut tarpeen..voi säästyä isolta onnettomuudelta...
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
KÄÄNTÖJARRU AIKA HELPPO EROTTAA..ENSINNÄKIN APU SYLINTERI (ROIKKUU) POLKIMIEN ALLA KIINNITETTYNÄ TELINEESEEN MIKÄ TAAS RUNKOON KAHDELLA JOUSELLA...IDEANA APUSYLINTERIIN KOHDISTUVA POLJINVOIMA.. KOVEMMALLA JARRUTUKSELLA JA KUORMALLA POLJIN LUONNOLLISESTI PAINUU SYVEMPÄÄ..JA APUSYLINTERILLE TULEE NS POHJA VASTAAN..NYT JOUSET VENYY JA TAKAJARRUILLE SAADAAN LISÄÄ VOIMAA..SIT KÄÄNTÖJARRU=APUSYLINTERILTÄ LÄHTEE T KAPPALE POLKIMIEN KÄYTTÖTANKOIHIN T KAPPALE NS LAAKEROITU YLÄPÄÄSTÄ..EI MUUTA JARRUBALANSSIA KU MOLEMMAT JARRUT VOI PAINUA ERI TAHDIS(KÄYTÄNNÖSSÄ JOS SÄÄDÖT EI KOHDILLAAN) KÄÄNTÖJARRUTUKSESSA PAINUU VAIN TOINEN POLJIN JA T KAPPALE ANTAA PERIKSI YLÄPÄÄN "SARANASTA" EI TARVI MITÄÄN VIPUJA YM YM..JARRUT TOIMII NIINKU ALKUPERÄISET..TEHOKKAAMPANA VAIN...KARDAANI JARRUN TEHOA SÄÄDETÄÄN JOUSIEN KIREYTTÄ MUUTTAMALLA....vapenz kirjoitti:No jos asia on noin hallussa siitä vaan rakentelemaan, otollisin aika juuri tuoreena korjaamoalan yrittäjänä aloittaa "helpommasta" kohdasta tuostahan voisi tulla yrityksen 1)artikkeli ja kantava voima silloinhan kannattaa takoa kun leima on vielä märkäbelarus agros kirjoitti:kaukaa hajettuja teorioita..ensinnäkään ei voida puhua pelkästään etujarrusta..kardaanijarrun pääsylinteri saa voimansa jarrupolkimelta...raskas kärry perässä,takaakselipainoa muutama tonni ni eiköhän takajarrut näyttele kuitenki suurinta osaa jarrutehosta ku lähes kaikki paino kohdistuu takarenkaille..jos näin olisi ettei etuakseli kestä ym ym niin maantiellä ajelu nelivetopäällä pitäisi lailla kieltää...etuakseli jarruttaa kardaanin kautta aina neliveto päällä..kardaanijarru vain tehostaa jarrutusta ja toimii myös ilman nelivetoa..henkilökohtaisesti hommaan levyn satulan ym hilppeet ja väsään kardaanijarrun...tulee äkkipaikka jarruttaa maakärrynkans ni kaikki jarrut tarpeen..voi säästyä isolta onnettomuudelta...
Mistäs arvotaan sellainen poljin kun tarvitaan kääntöjarrua kun kardaanijarru toimii samalta polkimelta, saahan senkin erotettua teidän, mutta tuleekohan liikaa muistettavaa missä vivut on mihinkin lähtöön ?
Tiedän kyllä että kaikkea sitä saadaan ja osataan tehdä mutta onko siinä enää mitään järkeä varsinkaan vanhoihin laitteisiin asennella harrastus ja koemielessä kyllä mutta .......
Itse rakentaisin ne jarrut sinne perävaunuun sinne mullakin metalli/korjaamoalan ammattilaisena riittäisi valtuudet anomatta.
Samalla ne jarrut olis juuri siinä missä niitä tarvitaan raskaan kuljetuksen alla, tuollainen esim 10 tonnin kuorma työntää traktoria komeasti ja hallitsemattomasti traktorin kaikki pyörät lukittuna jopa silloin ohjauskyvyttömänä
Tämä ei ainakaan enää ole kovin kaukaa haettua vai kuinka ?
No,mulla on kokemusta etupyörien jarruista nelivedon kanssa,se tarkoittaa että etupyörät ei mene lukkoon erikseen vaan seuraa takapyöriä.
Kaikki selostukset etupään tasauspyörästön käyttäytymisesta on teoreettista,toki jossain ääriolosuhteissa mahdollista,mutta silloin on niin liukasta että muutenkin on varovainen.Pitää muistaa että näissä liukkaissa olosuhteissa myös perävaunun jarrut ongelmalliset(mulla on).
Kääntöjarruja en käytä,kääntyy senverran notkeasti ilmankin tuo carraaron akseli.Kaikissa minskin koneissa on kitkalukko etupäässä,myös mun koneessa.
Jos värkkää kartaanijarrun sen voi säätää hyvin helposti kuinka paljon se jarruttaa,sellainen säätö on mun koneessa.Kyllä 90% on plussaa ja 10% sitten voi olla joskus miinusta.Mulla on ollut monta lähelläpiti tilanetta kova kuorma päällä 800-sarjan koneilla kun ei vaan pysähdy.m,m meinasin ajaa poliisiauton yli,kun pysäköivät alamäen alle mutkaan.Onneksi oli senverran tilaa ja ei tullut ketään vastaan että jarrut savuten vedin jotain kolmeekympii ohi.Äijät onneksi ojapenkan puolella tutkimassa jotain jälkiä.Siinä ois kartaanijarru ollut poikaa.
Kaikki selostukset etupään tasauspyörästön käyttäytymisesta on teoreettista,toki jossain ääriolosuhteissa mahdollista,mutta silloin on niin liukasta että muutenkin on varovainen.Pitää muistaa että näissä liukkaissa olosuhteissa myös perävaunun jarrut ongelmalliset(mulla on).
Kääntöjarruja en käytä,kääntyy senverran notkeasti ilmankin tuo carraaron akseli.Kaikissa minskin koneissa on kitkalukko etupäässä,myös mun koneessa.
Jos värkkää kartaanijarrun sen voi säätää hyvin helposti kuinka paljon se jarruttaa,sellainen säätö on mun koneessa.Kyllä 90% on plussaa ja 10% sitten voi olla joskus miinusta.Mulla on ollut monta lähelläpiti tilanetta kova kuorma päällä 800-sarjan koneilla kun ei vaan pysähdy.m,m meinasin ajaa poliisiauton yli,kun pysäköivät alamäen alle mutkaan.Onneksi oli senverran tilaa ja ei tullut ketään vastaan että jarrut savuten vedin jotain kolmeekympii ohi.Äijät onneksi ojapenkan puolella tutkimassa jotain jälkiä.Siinä ois kartaanijarru ollut poikaa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Kaveri jarrutti vanhahkolla 4-veto Casella jäisellä soratiellä ja kävi näin, no ojaanhan sitä mentiin vauhdilla kärryt perässä Ei siinä kuitenkaan mitään sattunut vakavempaa mutta varmasti säikähti"Otetaampa esimerkki ajat traktorilla tiellä toinen etupyörä kuivan asvaltin päällä ja toinen tien reunassa auran liippaamalla jäällä jarrutat risteykseen etujarruilla ja hieman panikin omaisesti mitä tapahtuu, onko sinulla kuinka hyvät jarrut ....? ei lainkaan sillä se toinen lähtee kierimään vastaan ja toinen siinä asvaltin päällä pyörii tietysti eteenpäin, mutta kardaani kyllä seisoo"
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Mielestäni ne jarrut kuuluu sinne kärryyn missä se painokin on. Kokemusta on Tollasen 16 tonnisen kaivuri ja lavetin vetämisestä. Mulla on lavetissa 1. akselilla hydrauliset jarrut jota käytän normaalilla hyd lohkolla belkun omia jarrujan en käytä ollenkaan kärry kyllä hidastaa aivan riittävän tehokkaasti.
Re:Jarrut
No nyt sain otettuu kuvaakin DX 6.05 Deutzin levyjarruistaVilske kirjoitti: Noiden kuivien levyjarrujen tilalle voisi aatella Deutz-Fahrin eräiden mallien mukaiset (esim. 6.05) avolevyllisiä levyjarruja jarrusatulalla.
Tasauspyörästön lukkon käyttö pitäisi toteuttaa jollain muulla tavalla kuten pienellä hydraulisylinterillä jonka käyttö olisi samalla ohjaustehostimen paluupaineella jota alkuperäinen kalvokytkentä käyttää.
Vanhempiin belkkuihin noi satulalliset levyjarrut on huomattavasti helpommat rakentaa (ilman hydraulista tasauspyörästön kytkentää).
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... 091134.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... 091137.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... 091138.jpg
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa