525: hydrauliikkaa hukassa - ja muutakin

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

525: hydrauliikkaa hukassa - ja muutakin

Viesti Kirjoittaja viniinim »

Joku ruoja 525:n edellisistä omistajista on repinyt irti toisen takana olevista hydrauliikkaputkista/liittimistä. :twisted: Kun en koneiden päälle juurikaan ymmärrä, ajattelin tarkastaa että ei kai tuommoisen takaisin asentaminen voi kovin ihmeellinen juttu olla, vai? Mikähän idea tuon pois ottamisessa on mahtanut olla?

Jarrutkin alkaa olla kelvottomassa kunnossa. Olen niitä kiristellyt, mutta jossakin vaiheessa varmaankin alkaa tuo keino olla loppuun käytetty. Mites kova homma niiden kunnostamisessa mahtaa olla?

Kojelaudan mittareistakin rikki on kierrosluku- ja vedenlämpömittarit. Toivottavasti ei ala keittää.

Ja ohjaus klenkkaa niin että ei tielle arvaa lähteä. Ei tuo kyllä ole rekisterissäkään...

=============
Hjalpa mutta työläs
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525: hydrauliikkaa hukassa - ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

viniinim kirjoitti:Joku ruoja 525:n edellisistä omistajista on repinyt irti toisen takana olevista hydrauliikkaputkista/liittimistä. :twisted: Kun en koneiden päälle juurikaan ymmärrä, ajattelin tarkastaa että ei kai tuommoisen takaisin asentaminen voi kovin ihmeellinen juttu olla, vai? Mikähän idea tuon pois ottamisessa on mahtanut olla?
Oliskohan edelliseltä omistajalta jäännyt kärryn tai työkoneen irroittamisen jälkeen hydrauliletku kiinni :lol:
viniinim kirjoitti:Jarrutkin alkaa olla kelvottomassa kunnossa. Olen niitä kiristellyt, mutta jossakin vaiheessa varmaankin alkaa tuo keino olla loppuun käytetty. Mites kova homma niiden kunnostamisessa mahtaa olla?
[quote/]
Tuosta on ollutkin jo juttua: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=45
viniimin kirjoitti:Kojelaudan mittareistakin rikki on kierrosluku- ja vedenlämpömittarit. Toivottavasti ei ala keittää.
[quote/]
Joo kannattais mittarit kuntoon laittaa :)

[quote"viniimin"]Ja ohjaus klenkkaa niin että ei tielle arvaa lähteä. Ei tuo kyllä ole rekisterissäkään...
[quote/]
Tuossa on vinkkejä ohjauksen korjailuun: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=21
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 525: hydrauliikkaa hukassa - ja muutakin

Viesti Kirjoittaja viniinim »

viniinim kirjoitti:Jarrutkin alkaa olla kelvottomassa kunnossa. Olen niitä kiristellyt, mutta jossakin vaiheessa varmaankin alkaa tuo keino olla loppuun käytetty. Mites kova homma niiden kunnostamisessa mahtaa olla?
[quote/]
Tuosta on ollutkin jo juttua: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=45

Joo, menestyksekkäästi olenkin jarruja säätänyt, mutta en ole vielä tohtinut mitään koteloa avata. On se työasentokin v-mäinen... Ei kai siinä mitään erikoistyökaluja sentään tarvita?
viniimin kirjoitti:Kojelaudan mittareistakin rikki on kierrosluku- ja vedenlämpömittarit. Toivottavasti ei ala keittää.
[quote/]
Joo kannattais mittarit kuntoon laittaa :)


Vedenlämpömittarista oli anturin johto katkaistu heti mittarin alta :( Pitääkö siihen ostaa koko mittari uusi vai saako sen anturikaapelin erikseen. Missäs se anturi muuten sijaitsee?


[quote"viniimin"]Ja ohjaus klenkkaa niin että ei tielle arvaa lähteä. Ei tuo kyllä ole rekisterissäkään...
[quote/]
Tuossa on vinkkejä ohjauksen korjailuun: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=21
Joo, ostin jo keväällä sen 41-millisen avaimen ja väänsin mitä pystyin. Se auttoikin vähän aikaa, mutta on menyt taas entistä huonommaksi. Oma vika tietty kun kuskaan lumikauhalla sepelikuormia pitkin pihaa :oops:

Tää on tämmöstä turausta kun toimistoihmiset pääsee isojen poikien koneita ropaamaan. 8)
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

525:n ohjausklappi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

viniinim kirjoitti:Joo, ostin jo keväällä sen 41-millisen avaimen ja väänsin mitä pystyin. Se auttoikin vähän aikaa, mutta on menyt taas entistä huonommaksi. Oma vika tietty kun kuskaan lumikauhalla sepelikuormia pitkin pihaa.
Homman juju on siinä, että käytät ohjaustehostajaa hyväksi. Esimerkiksi apuhenkilö valvoo, että tuo 41-millinen avain on kohdalla ja etuakselia vastaan ja sinä pyörität rattia. Sillä tuo kunnon kiristys saadaan aikaan. Minun traktorini kulkee tuon tempun avulla maantiellä kuin juna, vaikka vuosimalli onkin jo 1970.
viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

Re: 525:n ohjausklappi

Viesti Kirjoittaja viniinim »

Pienviljelijä kirjoitti:
viniinim kirjoitti:Joo, ostin jo keväällä sen 41-millisen avaimen ja väänsin mitä pystyin. Se auttoikin vähän aikaa, mutta on menyt taas entistä huonommaksi. Oma vika tietty kun kuskaan lumikauhalla sepelikuormia pitkin pihaa.
Homman juju on siinä, että käytät ohjaustehostajaa hyväksi. Esimerkiksi apuhenkilö valvoo, että tuo 41-millinen avain on kohdalla ja etuakselia vastaan ja sinä pyörität rattia. Sillä tuo kunnon kiristys saadaan aikaan. Minun traktorini kulkee tuon tempun avulla maantiellä kuin juna, vaikka vuosimalli onkin jo 1970.
Nonni. Nyt toimii kierroslukumittari. Vanha vaijeri oli solmussa; mikä lie senkin rikkonut. V-mäinen muuten vaihtaa kun on aika ahdasta siellä etupäässä, eikä meinannut saada pihtejä mistään välistä. Ja nuo etukuormaajan rakenteet ei varsinaisesti helpota asiaa...

Tarina jatkuu. Piti säätää latausjännitettä korkeammaksi ja eikun avaamaan etupeltiä. Ei siellä mitään lataussäädintä ollut, lie jäänyt tarpeettomaksi matkan varrella. Tuo mun laitteeni on muutenkin näemmä sellainen, että paljon on vaihdettu alkuperäistä osaa erilaisiin. Katkaistuja sähköjohdonpätkiä on siellä täällä. Mitäs johtoja ne muuten on siinä tuulettimen kehikossa moottorin puolella ylhäällä, aika lähellä lämpömittarin anturia?

On tää aikamoista turausta; yhden homman kun saa kuntoon niin paljastuu kourallinen uusia :x Mulla menee aparaatin korjailuun varmaan kolme kertaa niin paljon aikaa kun sen käyttöön. Pitäiskö korjata vähemmän vai käyttää enemmän :P

Jäähdytinkin on niin tukossa kaikenlaista kuraa että hirvittää. Uskaltaisko painepesurilla?

Seuraavaksi pitänee katella noita aurauskulmia. Ja toinen raidetanko on löysässä... Niin, ja sit se 41-millinen ruuvi siellä toteemin alla. Aika hankala saada sinnekin avainta sopimaan; ainakin tota mun avaintani.

Sit tähän loppuun vielä kysymyskin ettei pelkkää vuodatusta. Onko startti luonnostaan kylmänä TODELLA hidas pyörittämään, vai kieliikö se s-moottorin (tai akkujen) hyytymisestä? Lämpimänä se kyllä pörähtää iloisesti. Ihmeesti kone kyllä kylmänäkin käynnistyy vaikka vain juuri ja juuri pyörii.
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siinä ylhäällä jäähyttimen tuulitunnelissa olevat systeemit on alunperin olleet johdotuksen jako kummankin puolen valoille.

Se laturihan on melko usein joo vaihettu, katoppa ettei siinä sattumoisin lue lucas :) Meikäläisen kone on jossain välissä ollu selvästi saarivaltiontraktoreita käyttäneellä kaverilla kun sinne tänne on tungettu tuumasia pultteja, virtalukko oli lucaksen ja laturi samoin...

En tiijä onko startti todella hidas, mutta ei se tosiaankaan nopeimmasta päästä ole. Saattaahan siellä startissa olla puslat vähän kuluneet, ne on helppo vaihtaa. Mutta ensinnä ehkä tutkisin sitä akkua, olen ollut huomaavanani että tuo velivenäläisen startti tarvii melko paljon virtaa. Minkäkokonen akku sulla yleensä on? Kokeileppa antaa kylmätarttauksessa lisävirtaa jostain isosta akusta, pyöittääkö nopeammin. Ohuemmista apukaapeleista ei sitten kule riittävästi virtaa jos oma akku on aivan tyhjä. Hienosti rupee sulamaan kaapelit, nim. kok on.
viniinim
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Syys 2007, 13:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja viniinim »

Torsti kirjoitti:Siinä ylhäällä jäähyttimen tuulitunnelissa olevat systeemit on alunperin olleet johdotuksen jako kummankin puolen valoille.

===== Kiitti. Joo, valot on kanssa johdotettu uudestaan jossakin välissä.

Se laturihan on melko usein joo vaihettu, katoppa ettei siinä sattumoisin lue lucas :) Meikäläisen kone on jossain välissä ollu selvästi saarivaltiontraktoreita käyttäneellä kaverilla kun sinne tänne on tungettu tuumasia pultteja, virtalukko oli lucaksen ja laturi samoin...

===== Pitääpä kurkata tarkemmin; näkyvissä olevassa kyljessä ei ollut merkintöjä.


En tiijä onko startti todella hidas, mutta ei se tosiaankaan nopeimmasta päästä ole. Saattaahan siellä startissa olla puslat vähän kuluneet, ne on helppo vaihtaa. Mutta ensinnä ehkä tutkisin sitä akkua, olen ollut huomaavanani että tuo velivenäläisen startti tarvii melko paljon virtaa. Minkäkokonen akku sulla yleensä on?

=== En muista kapasiteettia, mutta siellä on rinnakkain kaksi 12 V akkua. Kurkkaan illalla tarkemmin.

Kokeileppa antaa kylmätarttauksessa lisävirtaa jostain isosta akusta, pyöittääkö nopeammin. Ohuemmista apukaapeleista ei sitten kule riittävästi virtaa jos oma akku on aivan tyhjä. Hienosti rupee sulamaan kaapelit, nim. kok on.
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 24v

Viesti Kirjoittaja Torsti »

kronos kirjoitti:Torsti onko sun koneessa 12 vai 24 voltin startti.Mulla olis ylimääränen 24v kaikki kulutusosat vaidettu.
Mulla on kummassakin 12 volttia, mutta enomiehillä on nuita 24 voltin kamppeita, niillä saattais olla tarvetta...
Vastaa Viestiin