400:seen

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kokkose
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Heinä 2007, 12:27
Paikkakunta: Muhos

400:seen

Viesti Kirjoittaja kokkose »

hyttiin lämpöä, kun pakkastakin on ja lasit huurtuu. Ilmajäähdytteinen kun on niin ei saa kuin puhalluslämpöä sylintereiden ripojen välistä. Miten sen parhaiten saisi talteen, kun suurin osa puhallus lämmöstä menee ohi pienen suulakkeen tuodessa vain lehmän henkäyksen hyttiin. Vai olisiko ilmalämmitteinen Webasto paras ratkaisu ja mihin se olisi paras sijoittaa?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tottakai webasto on ilmajäähdytteisessä koneessa melkein pakollinen varuste, ainakin kun kylmät taas on tulleet :)
Varmaan toiset 400-sarjan omistajat joilla on kyseinen webasto tai muu lisälämmönlähde voisivat ottaa kuvan kyseisestä systeemistä että kyseinen asia avautuis meille muillekkin asiaa tarvitsiville tai asiasta kiinnostuneille :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

426:ssahan on jo vakiona webasto, siinä konepellin päällä hytin edessä.

Jos ei webastoon halua sijoittaa, voi tukkia vaikka sen koko moottorin sivun pellillä, ainakin vasemmalta puolelta. Lämpöä pitäis sen jälkeen piisata hyvinkin. Pitempään ajaessa tietysti perästä ja hydrauliikasta alkaa hohkata lämmintä. Ja vanha konstihan on kierrättää pakoputki hytin kautta. Se on muuten siinä mielessä tehokas, että pakoputki lämpiää melko lailla heti kun moottori lähtee käyntiin, vaikka vähän sellainen pielavetinen virityshän semmonen on.
Minski traktor paras traktor!
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Juu, 425:ssa Fernmon ruåttin kiskalla on tuo minun.. ilmaWebasto DL3 2.8kW on siinä vakiona. Tarkenee liiankin kanssa - talvihaalari on vähän liikaa. Toisaalta lingotessa sulaa lumipölly takalasiin, ja lähtee pyyhkijällä helposti pois. Progresseissa on Eberi..

Weba on tässä tosiaan moottorin päällä (konepellin alla) olevassa sivulle taittuvassa vasemmassa kotelossa - oikeanpuoleisessa on toinen akuista..
Kuva auttais, jos olisi - otetaan jossain rakosess..

Ulkokuoret koko traktorissahan ovat mallia Agroma, eikä yhtäläisyyksiä ole paljoa T40:een - käytännössä valuosat, moottori, voimansiirto ja renkaat
kokkose
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Heinä 2007, 12:27
Paikkakunta: Muhos

400:seen

Viesti Kirjoittaja kokkose »

Nyt on hommattu webasto hl 18 d, halvalla kun sain, pitäisi uskaltaaa sitä kokeilla. Asennan sen luultavasti hyttiin istuimen viereen oikealle puolelle sopii siihen hyvin, tietysti pitää pakokaasut johtaa ulos hytistä. Polttoaineen otan suoraan Belaruksen tankista. Mitä mieltä tällaisesta?
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: 400:seen

Viesti Kirjoittaja DslCat »

kokkose kirjoitti:Nyt on hommattu webasto hl 18 d, halvalla kun sain, pitäisi uskaltaaa sitä kokeilla. Asennan sen luultavasti hyttiin istuimen viereen oikealle puolelle sopii siihen hyvin, tietysti pitää pakokaasut johtaa ulos hytistä. Polttoaineen otan suoraan Belaruksen tankista. Mitä mieltä tällaisesta?
Hmm... oletkos kuullut millaista melua se tuottaa :?:

Ainakin omassani ei ajossa/hommissa tulisi radion kuuntelusta mitään, jos Weban huuto olisi kopin sisällä...
Tietty, jos kopissa melu on jo muutenkin sitä luokkaa, että Peltorit päässä pitää olla, sopii sinne Weban ujelluskin. Kaikki lämpö kyllä tulisi koppiin.. :D
Itseäni kyllä hiukan arveluttaisi istua "liekinheittimen" vieressä :)

Omassa 425:ssa tuo Weban polttaine on otettu ensiösuodattimen/vedenerottajan kannesta lähtevästä tankkiinpaluusta - ilmisesti paluu menee tankin ohjalle asti, koska Weba pelaa vaikka ei kone pyörisi :roll:
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ilmajäähdytteisissä trukeissa on tuo ilmawebasto kopin takana. Heti webaston jälkeen on ilmaventiili, jolla jaetaan webaston puhallusilma sopivassa suhteessa hyttiin ja ulos. Tuo toimii siis lämmön säätönä, webastohan hönkii aina täysillä. Tuossa mallissa ei tule äänet hyttiin, lisäksi webasto ottaa raikasta ilmaa ulkoa, joten hytin ilma vaihtuu ja lasit pysyvät kirkkaina.

Pakokaasua varten saa sopivaa metalliletkua mm. laakeriliikkeistä. Ei ole hirveän kallista ja kestää. Se tulee tosin hyvin kuumaksi webaston käydessä.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
kokkose
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Heinä 2007, 12:27
Paikkakunta: Muhos

400:seen

Viesti Kirjoittaja kokkose »

Webasto oli ennen pakun pelkääjän puolen istuimen alla, ja pakoputki lattiasta läpi+ polttoaine putki, ei ongelmia kuulemma ole ollut. Mukana tulleessa ohjeessa neuvotaankin asennus tekemään näin, myös kuorma-auton kaaviokuvassa. Mitenkähän paloarkoja nämä webastot loppujen lopuksi mahtaa olla?? Miten pitkän pakoputken kärsii rakentaa? Toimii muuten loistavasti lämmintä tulee, saa nähdä sitten pakkasilla riittääkö lämpö. Äänikin kojeessa on siedettävä.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

On nuo ilmavepastot mulle outoja laitteita, mutta jotakin tietoa niistä on, en vaan löytänyt nyt tuosta kyseisestä mallista tietoja yhtäkkiä.
Lämmönsäätösysteemejähän niissä on vanhemmissa esim. täys/puoliteho (valinta käyttökytkimellä tai edell.+huonetermostaatti)ja siihen ympättynä tuo aikasemmin mainittu jakoventtiili, jolla osa lämmöstä päästetään harakoille. Uudemmissa on sitten käyttökytkimessä potikka, jolla saa valita portaattomasti lämpötilan, tässä mallissa mitataan lämmittimeen sisään imettävän ilman lämpötilaa, joten periaattessa laitettava juurikin pelkkää sisäilmaa kierrättäväksi, niin kuin kuulut tehneen. Muutenhan olis hyvä saada ulkoilmaakin sekaan jotta ilma vaihtuisi, eli että ikkunat pysyisi paremmin huurteettomina.
Muita asennusohjeita mitä muistuu mieleen on että paloilma lämmittimelle pitää ottaa ulkoa, paloilman imuputken maksimi pituus on yleensä sillä kaliiperilla, mikä lämmittimen lähdössä on, luokkaa 1,5m, pakoputkella 2m. Tarkat arvot sais asennusohjeesta, kun sais jostakin semmosen nyt käsiinsä.
Paloarkuuvesta kuvittelisin, että ei pitäs tulla ongelmia, jos vähäkin huolehitaan ettei lämmittimeen kerry pölyjä ja pakoputki on siten asennettu, ettei pääse kuumentamaan mitään kriittistä paikkaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tällaiset asennusohjeet löytyi. Nuo pätevät varmaan suurinpiirtein muihinkin malleihin.

http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 776253.PDF
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
mrjb425
Viestit: 57
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Lämmintä?

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Minulla on 425 vm-83 asennettu kunnon laturi(90A)lisäksi ohjaamon kattoon ruuvattu 1500w invertteri.
Auton sisätilan lämmitin pitää hytin ikkunat auki,eikä kuskiakaan hirmuisesti palele.
Tosin akun varaustilaa täytyy pitää silmällä,mutta toimii näinkin.
Voi muuten käyttää vaikka rälläkkää maastossa, jos tarpeen(ei toimi kaikilla rälläköillä kuitenkaan)
Joskus tuo 230v on tarpeen,luulisin ja uskoisinkin.Tämä ko.Belarus ei ole ollut minulla kuin pari kuukautta...
Iän lisääntyessä lelujen koko kasvaa....
Vastaa Viestiin