525 hankalaa saada käyntiin
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Minulla on kahdessa traktorissa nestekaasulämmitin.
Majuriin tein jo - 66, kun ajoin lovipankolla tukkia ja silloinen majurin startti oli varmaan viallinen, jota ei edes korjaamossa saatu kuntoon
kolmen asteen pakkaslla jo täytyi lämmittää.
Tämä sama lämmitin on jo toisessa majurissa, se on tehty aika ohut seinäisestä putkesta vesitilaa puolellaan on 10-12 mm.
Belarukseen tein vastaavan, kun ajoin sillä metsäajoa. Eipä siinä kylmä kerkiä tuleen varrotessa traktoria lämpiin.
Minulle ei ole sattunut sellaista pulloa josta ei kaasu ulos tullut. Tiedän kyllä näikin käyvän, karavaanareiden mukana euroopasta kulkeutuu
sellaisia pulloja jossa on metaania ja suomeen tullessa ne ei saa sitä ulos, niin ne menee vaihdossa , johon vaan lisätään propaania.
Propaani kaasuuntuu neljäkymmentäkaksi asteisena ja butaani 0 asteisena.
Nämä sytyttimet sisältää butaania, hatausmaalla en saanut kynttilöitä sytytetyä, kun luulin sytytintä tyhjäksi.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2885207.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2885208.jpg
Majuriin tein jo - 66, kun ajoin lovipankolla tukkia ja silloinen majurin startti oli varmaan viallinen, jota ei edes korjaamossa saatu kuntoon
kolmen asteen pakkaslla jo täytyi lämmittää.
Tämä sama lämmitin on jo toisessa majurissa, se on tehty aika ohut seinäisestä putkesta vesitilaa puolellaan on 10-12 mm.
Belarukseen tein vastaavan, kun ajoin sillä metsäajoa. Eipä siinä kylmä kerkiä tuleen varrotessa traktoria lämpiin.
Minulle ei ole sattunut sellaista pulloa josta ei kaasu ulos tullut. Tiedän kyllä näikin käyvän, karavaanareiden mukana euroopasta kulkeutuu
sellaisia pulloja jossa on metaania ja suomeen tullessa ne ei saa sitä ulos, niin ne menee vaihdossa , johon vaan lisätään propaania.
Propaani kaasuuntuu neljäkymmentäkaksi asteisena ja butaani 0 asteisena.
Nämä sytyttimet sisältää butaania, hatausmaalla en saanut kynttilöitä sytytetyä, kun luulin sytytintä tyhjäksi.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2885207.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2885208.jpg
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
syöttöpumpun ilmausruuvi auki, pitää tulla reiän täydeltä naftaa,paineputki irrotus ruiskutussuuttimesta ,pitää tulla
naftaa, käytän moottorilämmitintä,lämmitän puhaltimella
imusarjan,en hehkuta käytän starttipilotia
naftaa, käytän moottorilämmitintä,lämmitän puhaltimella
imusarjan,en hehkuta käytän starttipilotia
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
auton sähköpumppu tankista tulevaan letkuun ,belaruksen
siirtopumppu paikAllaan,nopea ilmaus,säästää starttia ja akkkua
siirtopumppu paikAllaan,nopea ilmaus,säästää starttia ja akkkua
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
veneen käsipumppu tankilta tulevaan letkuun ei ole enään ongelmia jos oma käsipumppu on huono mulla on 521.sessä nestekaasulämmitys kovalla pakkasella hyd.pumppu poispäältä ja pitkä hehku jos voimaa akuissa riittää niin lähtee käymään
starttipilottia en käytä koskaan vihoviimeinen aine on hajonnu yksi kuormurin kone ja sen jälkeen pilottikäyttö loppu
starttipilottia en käytä koskaan vihoviimeinen aine on hajonnu yksi kuormurin kone ja sen jälkeen pilottikäyttö loppu
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Saksalaisilla on omanlaisensa moottorinlämmittimet Belarukseen : http://wup.lt/news-presse/307-motorvorw ... toren.html
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Saksalaisilla on omanlaisensa moottorinlämmittimet Belarukseen : http://wup.lt/news-presse/307-motorvorw ... toren.html
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
onhan tuo kätevän näköinen kapine mutta perinteinen letkulämppäri riittää kyllä ihan hyvin920GL kirjoitti:Saksalaisilla on omanlaisensa moottorinlämmittimet Belarukseen : http://wup.lt/news-presse/307-motorvorw ... toren.html
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
kun johto irtoaa sähköpumpusta pitää suorittaa ilmaus irrottamalla
(löysäämällä) ruiskutuspumpun ilmausruuvi ,jonka jälkeen käynnistys ellei
käynnisty sitten paineputken ilmaus
(löysäämällä) ruiskutuspumpun ilmausruuvi ,jonka jälkeen käynnistys ellei
käynnisty sitten paineputken ilmaus
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Tässä kun on kaiken näköistä käynnistystä helpoittavaa pohdittu niin ei kannata unohtaa hydrauliikkapumpun pois kytkentää kylmäkäynnistyksen avittamiseksi. Vaikka pumppu onkin aina vapaakierrolla niin pois kytkentä vaikuttaa aika paljon käynnistyskierroksiin, varsinko kovilla pakkasilla kun hydrauliöljykin on jäykkää. Samoin vaikuttaa se että on unohtanut jonkin hydraulivivun "työ asentoon" kokeiltu on
Belarus MTZ 52 -69
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
jep ei lähde kovin helposti mun 521.nen jos pakkasella on pumppu päällä mutta pumppu pois niin kummasti hörähtäätapsa 86 kirjoitti:Tässä kun on kaiken näköistä käynnistystä helpoittavaa pohdittu niin ei kannata unohtaa hydrauliikkapumpun pois kytkentää kylmäkäynnistyksen avittamiseksi. Vaikka pumppu onkin aina vapaakierrolla niin pois kytkentä vaikuttaa aika paljon käynnistyskierroksiin, varsinko kovilla pakkasilla kun hydrauliöljykin on jäykkää. Samoin vaikuttaa se että on unohtanut jonkin hydraulivivun "työ asentoon" kokeiltu on
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Löydetyt viat ja korjaukset:
Siirtopumppu heikko tehoinen, lisätty letkulinjaan halpa solenoidi dieselpumppu ja surkean ilmauspumpun avuksi ja lisäksi perämoottorin kumiputkipumppu, ettei ilmauksessa mene nuoruus. Jakajapumpun kyljessä oleva jousikuormitteinen banjoliitin (jousi kuula) on vaihdettu uuteen, joka oli koottu alunperin väärinpäin ja jousi oli melto. Pitäisi olla noin 1 bar avautumispaine.
Hienosuodatin; kummallinen kolmilohkonen kötöstys alunperin on vaihdettu lasikupilliseen hienosuodattimeen. Syynä tähän, että varaosat löytyy lähikaupasta.
Kone putkitettu , männät ja renkaat uusittu ja kiertokangen laakerit uusittu. Kannentiiviste vaihdettu. 2 suutinta ja 2 kokonaista suutinrunkoa vaihdettu.
Ilmasuodatin vaihdettu (hilpeyttä herättävä muoviheinäpaali).
Remontit melko yksinkertaisia, jos verrataan polkupyörän korjaukseen eli esim. vanteen rihlaus ja Shimanon 5 vaihteisen napavaihteen korjaus, jääpi tekemättä.
Siirtopumppu heikko tehoinen, lisätty letkulinjaan halpa solenoidi dieselpumppu ja surkean ilmauspumpun avuksi ja lisäksi perämoottorin kumiputkipumppu, ettei ilmauksessa mene nuoruus. Jakajapumpun kyljessä oleva jousikuormitteinen banjoliitin (jousi kuula) on vaihdettu uuteen, joka oli koottu alunperin väärinpäin ja jousi oli melto. Pitäisi olla noin 1 bar avautumispaine.
Hienosuodatin; kummallinen kolmilohkonen kötöstys alunperin on vaihdettu lasikupilliseen hienosuodattimeen. Syynä tähän, että varaosat löytyy lähikaupasta.
Kone putkitettu , männät ja renkaat uusittu ja kiertokangen laakerit uusittu. Kannentiiviste vaihdettu. 2 suutinta ja 2 kokonaista suutinrunkoa vaihdettu.
Ilmasuodatin vaihdettu (hilpeyttä herättävä muoviheinäpaali).
Remontit melko yksinkertaisia, jos verrataan polkupyörän korjaukseen eli esim. vanteen rihlaus ja Shimanon 5 vaihteisen napavaihteen korjaus, jääpi tekemättä.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
-
Viimeksi muokannut Ville_K, 27 Marras 2014, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Tää mun 80 oli kompuran pyörityselämässä tosi huono käynnistymään.Sitten aloin seuraamaan mikä asiaan vaikutti ja huomattiin jos jätti yöksi perspään ylämäkeen niin aamulla lähti kuin palmun alta mutta jos nokka jäi ylös loppui akuista tehot ennenkuin starttasi.Koska aurinkokin paistaa joskus risukasaan tulee mullekin oivalluksia .Siirtopumpun imuventtiili kusi yön aikana pumpun tyhjiksi ja vika hävisi kun pumppu vaihdettiin.Nykyään vaikka se seisoiskin pitkään niin oikein peljästyy kun starttaa ja saman tien pamahtaa.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Moottoriin vaihdettu putket, männät, mänän renkaat, kiertokangen laakerit, suuttimet, suuttimen holkin tiivisteet, hehkut ja lisäksi 1800 W lämmitin moottorin kylkeen(näppärä lämmitin) + plus varalla nestekaasu letkulämmitin. Nyt hyrähtää -10 C asteen pakkasella ilman lämmitystä kevyesti käyntiin.
Re: 525 hankalaa saada käyntiin
Kyllä propaani suomen talvessa tullee pullosta ulos, mutta joskus sattuu saamaan keskieuroopasta kulkeutuneen pullon, jossa on butaania pohjalla niin se eiTorsti kirjoitti:Minkälainen tekemäsi nestekaasulämmitin on rakenteeltaan?
Ainoa haittapuoli mikä itelle tulee mieleen tuossa nestekaasulämmityksessä on, että kaasupullon täytyy olla lämmin.
kaasuunnu pakkasella. Sellainen pullo toimii niin kauan, kun siellä on propaania. Hattulassa oli sellainen kyläkauppias, jolla oli nestekaasulla toimiva
hella, hän kertoi, että hänen ei tarvitse ostaa kaasua, kun asiakkaat tuo puolillaan olevia pulloja vaihtoon.