826 vaihdekeppi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

826 vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Moikka
Sovitin 826 pyöritettävän vaihdeaskinkannen tohon mun progress 805;teen.Ensteks näytti ettei ole helppo homma,mutta kun homma eteni niin palaset loksahti paikalleen.Siellä se nyt jököttää ja pelaa niin kun pitääkin,yksi juttu kuitenkin mua ihmetyttää.
Kuuluuko sen kepin liikkua myös pikkasen sivusuunnassa,jotta pystyy kiertämään keppiä myös silloin kun on jo vaihde päällä?
Multa jäi kamera ottamati mukaan,etten nyt saa kuvaa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei keppi liiku sivusuunnassa vapaalla, eikä vaihdepäällä



t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

OK.Kiitti vastauksesta,sitä aavistelin koska vaihdekepin alaosassa on "akselinpätkä"joka kuuluu ilmeisesti koloon.Mulla ei ole vastavaa vastakappaletta,mutta ratkaisin asian toisella tavalla.
Niin, jos sattuu olemaan ylimääräinen pyöritettävän vaihdekepin nuppi niin ostaisin sellaisen.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Pyhinä ollut onneksi vapaata muista töistä,että sain vaihdekepin siirtotyön valmiiksi. Muutama kuva nr 38 39 ja 40 http://kuvablogi.com/nayta/831827/ tein kotelon lattialle jotta 826;sen vaihdelaatikon kansi sopii paikalle.Lisäksi jouduin tekemään käsijarrukahvalle uuden paikan,tuli paremmaksi käyttää.Keppi mahtuu ihan just liikkuun kun kippasin nostolaitevipusysteemin ihan taakse.

Vaihdekepin "t-kahva" on hydraulikan t-liitin jonka jenkasin jotta sain sen ruuvattua paikalleen,päihin leikkasin kumiletkusta pätkät.Hyvin sopii käteen.
Jo vain ,kyllä nyt kelpaa vaihdella.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Moi, kerroppa nyt miten se oikeen toimii ku vähä on vaikea kuvitella miten siitä voi löytyä 9+2 jos se liikkuu vaan eteen-taakse että korvaako pyöritys sivuttais liikkeen? tractor clubilla sillon kyselin ja ukki vastas siihen mutta en muista miten se oikein oli, sillon olin kaupoissa vanhasta agrossista ja siks kiinnosti. Ja henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että tuo sun tekemä nuppi on fiksumman näkönen kun se piparkakun muotoinen mikäli sitte käytännössä on huonompi.
mtz-50 501 & 526 HX
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Moikka.
Oikeassa olet,pyörittämmällä korvaat sivuliikkeen.
Pyöritys-systeemissä on jousipainotteinen kuula jotta löydät vaihteet,sitten vaan keppiä eteen tai taakse.Toimiva systeemi kunhan tunnin ensin tottuu.Kiitos nuppi kommentista,mun käteen on mukava käyttää.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Itse oon kokeillut vaikka minkälaista nuppia vaihdekepin päässä mutta tarvikenupit ei oikein taho kestää rankkaa käyttöä niinpä oon palaillut takaisin alkuperäisiin nuppeihin ja taitaa greenlinerissä olla nyt käytössä vanhan 505:sen pakeliittinuppi :)
Saattaa muuten olla millikierre mutta en oo ihan varma.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Pyöritettävässä on M12 x 1,25 eli hienompi kierre.
Toi t-kahva tuli pakon sanelemana kun en muutakaan keksinyt kun piti mennä koeajamaan.Pengoin varastoani ja vahingossa törmäsin hydrauliikkaliittimien säylytyslaatikkoon,ja siellähän se ratkaisu oli.

Mä olen vaihtanut monet nupit belkuista.Esm. Halpahallin ja Motonetin tuninkiosastosta olen ostellut,ne ruvataan kiinni kolmella kuusiokoloruuvilla jotka on liian lyhkäset.Pitemillä ruuveilla ei jää nuppi käteen vaikka kuinka tempois.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Ei auta muu kun raaka voima,kahdella lenkkiavaimella toisella pitää vastaan ja toisella väntää.Voi tarvita kaverin ja varo ettet särje lasia tai kättäsi jos luiskahtaa.Ei ne vivut vissiin ole vaikeasti irrotettavissa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Vielä tyhmä kysyy, likkuuko se eteen ja taakse vaan yhden pykälän ja pyörii sitte kierros kaupalla? eli pitääkö miettiä että esim. kaks kierrosta toiseen suuntaan ja kerran eteen sitte löytyy joku vaikka 5:nen vai miten sieltä saa jonkun tietyn vaihteen päälle ja onko vaan yhessä kohassa vapaa?? ois mukava päästä kokeilemaan tollasta "kaaviota" laittais omaan niin ei ainakaan kukaan muu varmasti osais käyttää... tuli tuossa eilen tarjottua vanhusta lainaan ja siinä on tosi jämyt vaihteet mutta kaveri vaan tuumas että ne on eri miehet jotka noilla osaa ajaa ja jatko taavetin ilmaamista :lol:
mtz-50 501 & 526 HX
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Se on aika jämptti vaihtaa.
Vaihteet löytyy näin,eli kun pyörität oikealle niin pitkälle kun menee löytyy eteen ykkönen ja taakse pakki,vapaalla kun pyörität vasemalle noin 30astetta tuntuu oikea kohta ja löytyy kakkonen ja vitonen(ysi)
seuraavassa pykälässä kolmonen ja nelonen,ja kun pyörität tappiin vasemalle löytyy alue.
Eli pyörimisliike tapista tappiin on noin 180astetta eli puol kierrosta.
Mä teen kärryn kanssa näin,liikkeelle kakkosella pikavaihde pienellä(nuppi keskelle ja keppi taakse),sitten nelonen (keppi vapaalle, kierrä pykälä vasemalle ja keppi taakse,sen jälkeen pikavaihde isolle,ja sitten yhtäaikaa pikavaihde pienelle ja keppi vapaalle ,kierto pykälän oikealle ja eteen.Senjälkeen pikavaihde isolle ja vauhtia on 45km/h.
Iso plussa kierettävässä on että keppi vatii vain eteen /taakse tilan,eli ergonomisesti OK.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kiitos Hasse säästit mut monelta sydämmen epätahdilta :D
Eli logiikka on harvinaisen selvä :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

No niin nyt selvensi paljo, eikä se nyt kovin moni mutkaiselta vaikuta vaikkakin varmasti harjottelua vaatii. pitää ensin koittaa saisko kiristämällä vivut HX:stä välykset pois, ja vaihteet paremmiks tai sitte jos saa vieläkin arpoa niin hommaa tollasen kannen jostain.
mtz-50 501 & 526 HX
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hx:ssä löytyy säätöjä vaihdelaatikon öljyntäyttöaukon vierestä olevasta pultista jota kiristämällä tai löysäämällä voi säätää vaihteensiirtotangon herkkyyttä. Säätö on sitten tosi herkkä!!
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Kiitti, täytyy heti koittaa ku ehtii! niin oliko se säätö siinä vaihteiston kyljessä vaiko siinä siirtäjä systeemissä joka on vaihteiston päällä? ku ei oo tullu öljyjä vaihdettua niin on korkki vielä hukassa :oops:
mtz-50 501 & 526 HX
Vastaa Viestiin