Köyhän miehen metsäkone
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Köyhän miehen metsäkone
Onkohan tuo malli L1221 kutos mosalla? pelti vaan pistää silmään ku on pitkän oloinen
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: Köyhän miehen metsäkone
On D260.2 moottorilla.jazzy78 kirjoitti:Onkohan tuo malli L1221 kutos mosalla? pelti vaan pistää silmään ku on pitkän oloinen
http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... e=fullinfo
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Köyhän miehen metsäkone
Oikeassa olet, huolimattomuuttani en tullut kirjottaneeksi, että 1800rpm koneita on myös alentavalla.Jones kirjoitti:Tästä ei ollut kyse mutta kun olen mitannut niin kerrotaan tämäkin oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakio renkailla ja on alentava ainakin toistaiseksi. Tuli vähän remonttia muutenkin niin samalla muutetaan nopeammaksi.EJH10 kirjoitti:Paljonkos muuten kasisataset kulkee navikaattorin mukaan?
Tuotannossa näyttäs olevan semmonen käytäntö, että 1800rpm turpomoottorisiin tulee tuo ylentävä ja 2200rpm koneisiin alentava.
Tätä minäkin lähin hakemaan ja toisena syynä oli että sai kasin ja ysin väliin puuttuvan vaihteen.Vilske kirjoitti:Mielestäni huippunopeuden nostossa jutun juoni on se että lämä tiskissä ajamisen sijaan tiesiirtymät voisi ajaa 40 km/h nopeudella pienemmillä kierroksilla samalla säästäen polttoainetta
Kierrosluvun säädin tapissa ajossa kun moottorin kulutus nousee aika rajusti verrattuna työkierroksiin.
No tämähän ei haittaa sitten yhtään mittäänpelarouskis kirjoitti:Huolimattomuuttani kirjoitin nimimerkkisi väärin, sorry .
Ja tarina jatkuu:pelarouskis kirjoitti:No minua ainakin kiinnostaa, tottakai pitää kertoa.EJH10 kirjoitti:Takasiltaankin tein päivitykset, (niistä voin kertoa myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa) mutta siellä hammasluvut ei muuttuneet, eli välitys pysy samana.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1185.jpg
Oli nuo ison lautaspyörän pultit löysällä, lukkopellit kun taivutteli auki, niin sormin sai pyöritellä mutterit pois. Tasauspyörästössä oli ristitappi kulunut. Arvelutti, että oliko pultinreijät nyt sitten pilalla, niin laitoinpa uutta pinjonin ja ison lautasen (tulevat parina) ja tasauspyörästökin tuli vahvempi 85-alkusella varaosanumerolla, liekkö hänessä sitten ristitappi yhtään häävimpi, en tiijjä, mutta lautaspyörän puoleinen laakeri on leveämpi. Sehän vaati sitten sen, että http://www.agrodetale.lt/components/com ... ry/570.jpg renkulat 29 piti vaihtaa ohuempiin ja säätöpeltejä 17,18 sai laittaa vielä aimo nivaskat.
Jarruakselit vaihtu pisimpiin malleihin (eri malleja 4 per puoli) ja jarruiksi tuli alumperin 1522:een kehitetyt 3-levyiset ajojarrut isoilla levyillä http://www.agrodetale.lt/components/com ... y/7244.jpg ,toisesta vanhasta ajojarrusta tuli sitten erilliskäsijarru. Hienosti pelaa jarrut nyt, mutta ei varmaan kauaa, kun pölyäkin tulee enemmän, koteloihin porasin yläpuolelle pikku reijät, että saa ilmapistoolilla puhallella. Nyt jos olis tuota rakentelemassa, niin märkiin jarruihin pitäs satsata. Nyt on sitten molemmat lukot käytettävissä, eiköhän ala pyöriä takaset samaa tahtia tarvittaessa.
Menee jo ohi otsikon nämä meikäläisen kirjottelut, mutta älkää pahastuko, en kirjota vieläkään ihan kaikkia päivityksiä tähän samaan rytäkkään video
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Köyhän miehen metsäkone
Luin tätä viestiketjua läpi,oli juttua eri nopeuksista.Mulla henk.kokemusta kahdesta 820;sesta.Toinen vm 76 ja toinen 82.ovat ihan eri maatie nopeuksilla.
Vanhempi 820 kulki huomattavasti nopeamalla maatienopeuksella,taatusti yli 40 ehkä lähemmäs 50.Tämä yksilö ei ole enään minulla,joten en voi täsmentää.
Muistan kun silloin oli tapana ajaa viljakuormia osuukauppaan niin ohitin matkalla 3 traktoria ,meni ohi ihan heittämällä,80-luvulla kun oli harvinaista jos traktori kulki yli 30km/h.Ursuksen ohitti pikkupuolella .
Tämä 82 valmistettu sitten hidas,kulkee se 38km/h.Ero on pikavaihteessa, käyttö eripäin.Sitä en tiedä oliko tehtaalta asti vai joku muuttanut sen nopeamaksi.Mielestäni myös pakki oli erillainen.
Vanhempi 820 kulki huomattavasti nopeamalla maatienopeuksella,taatusti yli 40 ehkä lähemmäs 50.Tämä yksilö ei ole enään minulla,joten en voi täsmentää.
Muistan kun silloin oli tapana ajaa viljakuormia osuukauppaan niin ohitin matkalla 3 traktoria ,meni ohi ihan heittämällä,80-luvulla kun oli harvinaista jos traktori kulki yli 30km/h.Ursuksen ohitti pikkupuolella .
Tämä 82 valmistettu sitten hidas,kulkee se 38km/h.Ero on pikavaihteessa, käyttö eripäin.Sitä en tiedä oliko tehtaalta asti vai joku muuttanut sen nopeamaksi.Mielestäni myös pakki oli erillainen.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Re: Köyhän miehen metsäkone
Eipä tuo häiritse yhtäänEJH10 kirjoitti: Menee jo ohi otsikon nämä meikäläisen kirjottelut, mutta älkää pahastuko, en kirjota vieläkään ihan kaikkia päivityksiä tähän samaan rytäkkään video
Mutta sanompa vaan että erinomainen tuo perän sielunelämää selventävä youtube pätkä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Köyhän miehen metsäkone
Tulipa tässä mieleen tämä keskustelu, kun tänään kävin viemässä 920:llä ruiskuorman konneveden myllylle. Se joka on ajanut 69- tietä, tietää, että mäkiä löytyy. Tulipa sitten puolivahingossa testailtua vähän tuota kulkupuoltakin. Kohtuu jyrkässä ja pitkässä alamäessä pääsin 41,3 km/h vauhtiin (oman mittarin mukaan), kierrosten rääkyen 2600rpm paikkeilla. Tämä legendaarinen 38km/h saavutettiin noin 2400 rpm kierroksilla. Tasaisella tiellä, oli kuormaa sitten tai ei, kulkee tuo oma yksilö vajaa 36km/h. Ainoa haitta (lähinnä omasta mielestäni) on tuo suoran etuakselin aiheuttama keulan pompotus siinä 29-32km/h nopeusalueella. Vähän jää kaipaamaan vanhempaa akselimallia.Hasse kirjoitti:Luin tätä viestiketjua läpi,oli juttua eri nopeuksista.Mulla henk.kokemusta kahdesta 820;sesta.Toinen vm 76 ja toinen 82.ovat ihan eri maatie nopeuksilla.
Vanhempi 820 kulki huomattavasti nopeamalla maatienopeuksella,taatusti yli 40 ehkä lähemmäs 50.Tämä yksilö ei ole enään minulla,joten en voi täsmentää.
Muistan kun silloin oli tapana ajaa viljakuormia osuukauppaan niin ohitin matkalla 3 traktoria ,meni ohi ihan heittämällä,80-luvulla kun oli harvinaista jos traktori kulki yli 30km/h.Ursuksen ohitti pikkupuolella .
Tämä 82 valmistettu sitten hidas,kulkee se 38km/h.Ero on pikavaihteessa, käyttö eripäin.Sitä en tiedä oliko tehtaalta asti vai joku muuttanut sen nopeamaksi.Mielestäni myös pakki oli erillainen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Köyhän miehen metsäkone
Harrastelua armeijan ohella Kyllä muuten toimii hienosti tuo T40 huoltotoimien jälkeen. Kaikki pelittää täydellisesti paitsi jarruvalot (katkaisin on rikki )
http://heinila.kuvat.fi/kuvat/Konekuvia/Kuva0287.jpg
http://heinila.kuvat.fi/kuvat/Konekuvia/Kuva0287.jpg
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Re: Köyhän miehen metsäkone
Miten bolt on periaatteella tollanen vetoakseli lukko passaisi 952Gl;ään jos laittaisi ilma levyjarrut ja lukon muuttaisi vetoakseleihin tasauspyörästön sijaan? Lukon kytkennänhän voisi tehdä vaikka kellolla joka olisi laatikon sisällä tai vaijerin päässä.EJH10 kirjoitti:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1185.jpg
Nyt on sitten molemmat lukot käytettävissä, eiköhän ala pyöriä takaset samaa tahtia tarvittaessa.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Köyhän miehen metsäkone
Tämä ikivanha keskutelu jäi häiritsemään, melko varmasti muistan itse asian väärin. Toisin on todistettu tässä keskustelussa.Timukka kirjoitti:Meillä oli 826 across ja muistaakseni kulki lähes 45km/h.Jones kirjoitti: kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi..
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto
Re: Köyhän miehen metsäkone
Joo, se tuo minun muistini ja mielikuvitukseni taisi tehdä tepposet ja kepposet, kun väitin ihan omiani. Kai se lähemmäs 40kmh on lähempänä totuutta, kuten tässä keskustelussa on jopa todistettu . Faktaa minulla ei siis ole esittää. Näin jälkikäteen asiaan palatakseniTimukka kirjoitti:Meillä oli 826 across ja muistaakseni kulki lähes 45km/h.Jones kirjoitti: kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi..
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto
Re: Köyhän miehen metsäkone
Elä veikkonen ole huolissasi.Timukka kirjoitti:Joo, se tuo minun muistini ja mielikuvitukseni taisi tehdä tepposet ja kepposet, kun väitin ihan omiani. Kai se lähemmäs 40kmh on lähempänä totuutta, kuten tässä keskustelussa on jopa todistettu . Faktaa minulla ei siis ole esittää. Näin jälkikäteen asiaan palatakseni
Yksilöitähän nämä on kaikki ja käyttöohjekirjojen nopeustiedot perustuu laskentaan. Alkuperäisten kirjojen mukaan MTZ-80/82 mallien huippunopeus on 34,31kmh 15,5-38 renkailla ja sieltä asti tehtaan jäljiltä on 2200rpm moottoriset ovat olleet alentavalla pikavaihteella (muistetaanpa, että nyt siis puhutaan 800- ja 900-sarjoista). Tuo laskennallinen nopeus on saatu kaavalla 2200rpm x perävälitys (12/41x13/69 = 156/2829 = n. 0,05514) x 2 x renkaan säde kuormitettuna(750mm) x pii x 60min/1000000. Tähän kaavaan jos muutetaan moottorin kierroksiksi esim. 2350rpm ja kuormitetun renkaan säteeksi esim. 770mm (Belshina 16,9R38 F-52) saadaan nopeudeksi 37,61kmh.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Köyhän miehen metsäkone
Jep, en ole huolissani ja näköjään kirjoittelin kahteen kertaan .. Nyt teki muisti tosiaan tepposet.. ei voi laittaa edes promilleiden syyksi..
Re: Köyhän miehen metsäkone
Otsikon aihe on vieläkin ajankohtainen meikäläiselle, mutta taasen myöhästyin kyselyissäni. Pari Belkun nelivetoa huomasin netistä ja eikun kysymään, niin molemmat oli jo lähdössä Latviaan Taitaa kohta kaikki myyntiin tulevat lähteä maalimalle
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Köyhän miehen metsäkone
Rokressi kirjoitti:Otsikon aihe on vieläkin ajankohtainen meikäläiselle, mutta taasen myöhästyin kyselyissäni. Pari Belkun nelivetoa huomasin netistä ja eikun kysymään, niin molemmat oli jo lähdössä Latviaan Taitaa kohta kaikki myyntiin tulevat lähteä maalimalle
Mahtoivatkohan olla agross-hyttisiä kumpikin..? Hyvin tuntuvat kelpaavan maailmalle täältä..
Re: Köyhän miehen metsäkone
Toinen Progres toinen Agross
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!