Köyhän miehen metsäkone

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

No niin, nyt alkaa selkiytymään nuo nopeudet. Olen kyllä itsekkin siinä käsityksessä kuten er3004, että pikavaihde on nopeutava. Näyttää tuossa pikavaihteellissa mallissa löytyvän enemmän noita metsään sopivia pakkivaihteita. Zetorissa on pakkien nopeudet 2,6km/h ja 11,5km/h ja eivät oikein sovi metsään :( . Tuon rankakouran kanssa touhutessa pakkivaihteen merkitys korostuu, kun joutuu menemään peruuttamalla pitkiäkin matkoja pistotietä pitkin kasoille.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja katoi »

Pakkien nopeudet 501/521 ovat 4,4 km/h ja 7,5 km/h. Mikähän se olisi ihanne nopeus ?
Kesällä ajelin juontokuralla puita ja joutui peruuttamaan ja minusta isompi pakki oli ihan sopiva peruuttaessa ajouria pitkin.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

katoi kirjoitti:Pakkien nopeudet 501/521 ovat 4,4 km/h ja 7,5 km/h. Mikähän se olisi ihanne nopeus ?
Menee tietysti jo vähän "hifistelyn" puolelle, mutta jos kerran saisi toivoa niin noita 5km/h ja alle nopeuksia saisi olla useampiakin. Tuo Zetorin 2,6km/h alkaa olla jo tarpeen alarajoilla. 825-mallissa on aika passelit välitykset, no tietysti 1 hitaampi pakki olisi ehkä hyvä, mutta siinnä on jo voimaa niin paljon että se jaksaa mennä tyhjäkäynnilläkin. :D

Riippuu tuo vaudin tarve melkoisesti maastosta. Mutta tuo 7,5km/h on minulle liikaa metsässä. Totesin tuo hyvin kun oli tuo 505 belkku jossa oli käytössä vain ison perän vaihteet (vika). Joutui rankakouran kanssa kytkimellä luistattelemaan vähän väliä pakittaessa, mikä ei hjyvä pitemmän päälle.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Belaruksen esitteestä nappasin tuollaisella "korimallilla" olevan ajonopeustaulukot.
Mikä lie vuosimalli. Tuostakin näkyy selvästi, että 800:nen kulkee hitaammin samalle
kierrosnopeudelle muutettuna kuin 500:nen, pikavaihteen alennuksesta johtuen.

Kierrosnopeus 1800 rpm

Kuva

Kierrosnopeus 2200 rpm

Kuva
Kuva


Älä välitä er3004, kyllä paikallinen Belarus myyjä syötti minullekin aikoinaan täyttä pajunköyttä
belkun pikavaihteesta sanomalla sen nopeuttavan vauhtia. Ihmettelin kyllä usein ajaessani kun
kierroslukumittari näytti kovia lukuja meillä jo entuudestaan olleeseen 520: verrattuna, että
miksei vauhti kuitenkaan ole sen kovempi kun on tuo hieno nopeuttava pikavaihdekin. Asian oikea laita
alkoi selvitä kun lueskelin suurella mielenkiinnolla juuri tullutta Belarus Pravda lehteä numero 1/87.
Siinä toimittaja kehui kuinka pikavaihde nopeuttaa ajoa 30 % mutta vieressä olleessa voimansiirron
toiminta kaaviossa rattaiden koot kertoivat selkeästi pikavaihteen alentavan nopeutta.

Asia tuli uudestaan todella ajankohtaiseksi kun syntyi ajatus parantaa metsärensseleissä olevan 520
ominaisuuksia asentamalla siihen tuollainen 820:sen pikavaihde. Menin erääseen Belarus
merkkihuoltoon, (kaveri on myös jo kauan purkanut belkkuja varaosamyyntiä varten), kun kerroin
haluavani ostaa 800: pikavaihde rattaiston kamat , jotta saisin 500:ni kulkemaan metsässä hitaammin.
Kaveri päästi hörönaurun ja sanoi, että kyllähän hän sellaiset minulle myy mutta älä sitten masennu
kun belkkusi alkaakin kulkea nopeammin. Näin ammattilainen. Otin kuitenkin kamat ja asentelin ne paikoilleen.
Kyllä siinä niin vain kävi, että 500:ni löytyi sen jälkeen ihanat pienemmät nopeudet ja varsinkin tuo hitaampi
pakki on tarpeen.
Toinen käytettävyyttä merkittävästi parantava ominaisuus tuli kun nyt liikkeelle lähtiessä toiseksi suurimmalta
vaihteelta loikkarille siirryttäessä vaihdeväli on paljon pienempi kun sen voi tehdä tuolla pikavaihteella eikä
perusvaihdelaatikolla. Vanhoilla 500:lla ajavat kyllä tietävät, mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Pena
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kyllähän se on niin, että meitä on höynäytetty , ei vaan ole osannut epäillä. :evil:
Kun katselee 825 nopeustaulukkoa, niin asia selviää,kun kerran vaihde 18 on suora, vaihde 17 on merkitty nopeaksi onkuitenkin noin
kahdeksan kilometriä hitaampi. On pikavaihde hitaalla, tai nopealla niin traktorissa on sama huippunopeus ja niin sanottu
nopea alue on käytännössä tehty taajentaan välityksiä, mutta samalla tehnyt vaihdekaaviosta sekaisemman.
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja diesel »

JOS haluaa lisävauhtia belarukseen pitää kääntää yksi hammspyörä (19,19a)ziand katalookissa uusia osia ei tarvita
http://www.ziand.com/html/en/catalog/Ge ... d=2&n=1032
tämä vanhoihin 19/4"lootiin" uudemmissa pitää ostaa uusi hammaspyörä 16/8 (olen varmaan kirjoittanut tästä aiemminkin "muistaakseni")
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Ahaa, tuohan tekee asian mielenkiintoiseksi, siis tuo rattaiden käännettävyys. Onkos tässä nyt käynyt sitten niin,
että laitoin vähän kuin vahingossa rattaat siten, että kertojasta tuli alentava? Vai ovatko nuo 19 rattaat juuri kyseessä olevat?
En vielä diesel, linkistäsi löytänyt ko. rattaita. Joka tapauksessa omaan 520: laitoin rattaat samalla lailla kuin Belarus lehdessä
oli kuva ja sain hitaampia vaihteita. Mutta jos ne onkin eri tavoin 800:ssa niin suurempi nopeus tuleekin suuremman kierros-
luvun ja nopeuttavan kertojan yhteisvaikutuksesta. Näinkös se siis menee :shock: . Hajotuskuva olisi hyvä, siitähän tuon luulisi
selviävän.

Rokressille tuosta vinssin nokalle laitosta sen verran, että sen kanssa kannattaa pitää maltti mukana, kun vinssailee isoja
puita sivulta päin. Naapurilla ilmeisesti liian rajun vinssailun seurauksena etupyörän akseli väsyi hiljalleen ja kerran sitten
maantiellä ajaessa akseli juuresta poikki ja seuraksena komea kaato tien poskeen :cry: .
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Vilske »

diesel kirjoitti:JOS haluaa lisävauhtia belarukseen pitää kääntää yksi hammspyörä (19,19a)ziand katalookissa uusia osia ei tarvita
http://www.ziand.com/html/en/catalog/Ge ... d=2&n=1032
tämä vanhoihin 19/4"lootiin" uudemmissa pitää ostaa uusi hammaspyörä 16/8 (olen varmaan kirjoittanut tästä aiemminkin "muistaakseni")
Tuossa kuva ylläolevasta linkistä.

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

pelarouskis kirjoitti: Rokressille tuosta vinssin nokalle laitosta sen verran, että sen kanssa kannattaa pitää maltti mukana, kun vinssailee isoja
puita sivulta päin. Naapurilla ilmeisesti liian rajun vinssailun seurauksena etupyörän akseli väsyi hiljalleen ja kerran sitten
maantiellä ajaessa akseli juuresta poikki ja seuraksena komea kaato tien poskeen :cry: .
Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tuo rankakoura vinssilliseen malliin, mutta aika vähän taitaa olla käytettynä tarjolla :(
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja diesel »

Vielä samasta aiheesta. Täma hammaspyörä (19) ei ole symmetrinen eli laakerit eivät ole samalla etäisyydellä holkin päistä, jos haluaa tarkan lopputuloksen pitää "muistaakseni" koneistaa uusi lukkorengasura holkin sisään.(Viimeksi ostanut Pärnun liikkeestä tämän hammaspyörän ja koneistus tuli kaupanpäälle ei tullut omaan B:seen) Siis hammspyörien koskets pitää tulla aivan keskelle vastapyrää. terveiset kaikille lunta odotellessa.
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Elikkäs kun rataspari 19 käännetään niin silloinhan myös 8 ja 13 tarvii vaihtaa keskenään.
Niiden on siis reiältään oltava samanlaisia. Tuosta kuvasta katsoen rattaiden koot ovat: 8 pienempi kuin
19 ja 13 isompi kuin 19 a, elikkä nopeus laskee voiman kiertäessä näiden kautta?

Pena
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

Tuossa kuva omasta 520:stä, kun lisävaihde menossa kokoon. Jos ne on 800:ssa vakiona näin päin,
niin kovasti kiinnostaisi tietää missä kohtaa on erilainen välitys, tasauspyörästössä vai viimeisessä
alennuspyörästössä. Kuka osaisi sanoa?

Pena

http://pentin.kuvat.fi/kuvat/Traktorit/520_8.jpg/full
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

No niin, avaudumpa minäkin tähän keskusteluun. Rakensin kans omaan 505:een tuon lisävaihteen ylentävänä versiona.
Kuva ensimmäisestä versiosta, niin on helppo verrata pelarouskiksen kuvaan, joka on alentava:

http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_0992.jpg

Siitä näkyy, miten alapyörä on toisinpäin. Ylempiä pyöriä ei kyllä pysty keskenään vaihtaan, toisessa on sisällä poorit ja toisessa laakeripinta. Minä laitoin nuo alapyörän paskankeräyspellit laakereitten sisäpuolelle, kun ovat nykyään suositellu niin tehtäväksi. Pakkipyörän akselin telkirauvan näyt kans tehneen vahvemman, tuossa omassa alkuperänen oli pullistunut ja päästänyt pakkirattaan ja akselin useamman millin eteenpäin.
Lopullisesta versiosta tulikin sitten synkronoitu malli, se on koottu useamman mallin muokatuista osista:

http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1046.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1053.jpg

Perävälityksestä rohkenen väittää, että Suomessa olevissa 500-, 800-, 900- ja1000-sarjalaisissa on samat välitykset ja päävaihteiston suurin vaihe on suora (tähänkin kyllä löytyy poikkeus, nimittäin portaaliperä, jos jollakulla semmonen sattuu olemaan). Huippunopeus riippuukin sitten moottorin huippukierrosluvusta, em. lisävaihteen tyypistä ja rengaskoosta. Se, että millä perusteella aikonaan tuli 805/825 Progressin esitteeseen ja korjausohjekirjaankin huippunopeudeksi 38,7km/h, on hiukan vaikea ymmärtää. Sehän tarkottaa laskennallisesti sitä, 15,5-38 renkailla pitäs koneen kiertää 2500rpm. Sen aikaset venäläiset opukset ilmottaa huipuiksi 34,3km/h 2200rpm 15,5-38 renkailla. Joitain 80/800-sarjalaisia on tullu Suomeen ylentävänä, pari kappaletta ainakin omistajien mukaan olis ollu niitä. Paljonkos muuten kasisataset kulkee navikaattorin mukaan?
Tuotannossa näyttäs olevan semmonen käytäntö, että 1800rpm turpomoottorisiin tulee tuo ylentävä ja 2200rpm koneisiin alentava.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Pari kertaa olen ajellut Joensuusta Juukaan eri 800-sarjan Belaruksella. Tien varressa oli silloin vielä nopeusnäyttötaulu ja talla pohjassa päästelin tulemaan. Kierroksia oli se 2200 ja renkaat molemmissa 15.5/38 ja molemmat myöskin nelivetoisia. 820-malli meni tasan 40 km/h ja 825-mallille taulu näytti 39 km/h :D
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

[quote="Rokressi" Kierroksia oli se 2200 ja renkaat molemmissa 15.5/38 ja molemmat myöskin nelivetoisia. 820-malli meni tasan 40 km/h ja 825-mallille taulu näytti 39 km/h :D[/quote]

Aika haipakkaa. Ottakaapa kasisatasmiehet, kuten EHJ ehdotti, navigaattori matkaan kun lähdette tien päälle, saataisiin luotettavaa tietoa
800:n huippunopeudesta. Toinen tarkka vaihtoehto on jos lähistöllä sattuisi olemaan tielaitoksen kilsanpituinen mittarin tarkistus pätkä.
Kännykän sekuntaattorilla tarkka aika muistiin. Kuinkahan tarkkoja muuten todellisuudessa belaruksen kierroslukumittarit ovat?

Pena
Vastaa Viestiin