Sivu 7/10

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 28 Marras 2011, 16:25
Kirjoittaja Markus
Nikuzai kirjoitti:En voi korostaa tarpeeksi tilanteen vaarallisuutta, mutta suhteen antaa se jos paskalla olevaa karhua potkaisee perseelle.
:D

Juu, kyllä näitä virityshommia kannattaa miettiä. Meidän entinen 426 meni välitysten vaihdolla navigaattoriin 38km/h (ennen n.29,5km/h). Tosin navigaattorin yhteys oli tuolloin jotenkin huono, eikä nopeutta näkynyt jatkuvasti. Omien laskelmieni mukaan sen olisi pitänyt kulkea 42km/h jos renkaat olisivat olleet uudet... :)

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 29 Marras 2011, 11:06
Kirjoittaja Torsti
Siihen nyt ainakin kannattaa kiinnittää huomiota, että päivitetään nopeuden lisäksi myös ohjaus ja jarrut!

Ne kun ei aina varsinkaan vanhemmassa kalustossa ole riittävät edes siihen entiseen vauhtiin...

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 29 Marras 2011, 11:55
Kirjoittaja Vilske
Mielestäni huippunopeuden nostossa jutun juoni on se että lämä tiskissä ajamisen sijaan tiesiirtymät voisi ajaa 40 km/h nopeudella pienemmillä kierroksilla samalla säästäen polttoainetta :)
Kierrosluvun säädin tapissa ajossa kun moottorin kulutus nousee aika rajusti verrattuna työkierroksiin.

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 29 Marras 2011, 12:58
Kirjoittaja jazzy78
olishan se kiva jos toi 50.nen kulkis 40. Mutta tosin mulla ei ole kiirettä niin ehdin körötellä hieman hitaamminkin :lol:
ja kun ei lätkä lattiassa huudata menemään niin säästyy kone ja polttoainetta :D

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 29 Marras 2011, 20:35
Kirjoittaja lannenmies
Niinkuin Torsti totesi ne jarrut ja ohjustus.Meillä oli hommissa 502 kompin pyörittöjönö ja siihen laitettiin taakse 16.9/30 tr 1 vanhojen 28" tilalle ja kun pumppumies sääti sitä hiukan se kulki inan alta 50km/h oli ylä tai alamäki :D .Talvella kun sitä joutu siirtämään oli kuin taxissa eli matkustajana.Homman teki viellä haastavaksi Valmetin surkeat mekaaniset jarrutmhelkutinmoinen takapainoisuus sekä että sitä ei voinut ajaa jalkakaasulla vain käsikaasu toimi.5 km kaupunkiajoa vastasi vuoden kirkossa käyntejä ainakin rukousten määrässä.Lisää aktiviteettiä tuli 4 m pitkistä poranteristä ym kurkkupurkeista joita roikku jopa ovenkahvoista :) :) Olo oli kun tinurilla vanhassa leffassa.Tietysti aika kultaa muistot mutta muistaisin ton omankin 80 paukutelleen yli 40ä.

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 29 Marras 2011, 20:56
Kirjoittaja Torsti
Niinpä niin, eipä se vauhti tunnu juuri miltään jos ohjaus ja muut ajo-omituisuudet on hyvät.

Jos vaikka tuolla meikäläisen 525:llä ajaa 30 km/h, pitäisi nykyaikaisella länsitraktorilla varmasti ajaa kaheksaakymppiä päästäkseen samaan vauhdinhurmaan :wink:


Tietysti tuo Vilskeen ja jazzy78:n mainitsema kierrosluvun lasku on varmasti niitä parhaita hyötyjä.

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 08:44
Kirjoittaja Nikuzai
Itte olen tyytyväinen nopeuteen vaan kierroksia saisi olla lisää jotta isompaa pykältäessä olisi ahto kierroksilla.

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 09:45
Kirjoittaja Vilske
Nikuzai kirjoitti:Itte olen tyytyväinen nopeuteen vaan kierroksia saisi olla lisää jotta isompaa pykältäessä olisi ahto kierroksilla.
Pumpusta vaan syöttöä lisää, ahtopainemittari olisi hyvä asentaa samalla.

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 15:39
Kirjoittaja Markus
Vilske kirjoitti:Mielestäni huippunopeuden nostossa jutun juoni on se että lämä tiskissä ajamisen sijaan tiesiirtymät voisi ajaa 40 km/h nopeudella pienemmillä kierroksilla samalla säästäen polttoainetta :)
Kierrosluvun säädin tapissa ajossa kun moottorin kulutus nousee aika rajusti verrattuna työkierroksiin.
Nimenomaan on paljon mukavempaa kun kierrokset tippuu. Varsinkin kevyessä maantieajossa on turhauttavaa ajella 2200rpm 30km/h...

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 19:47
Kirjoittaja Nikuzai
Vilske kirjoitti:
Nikuzai kirjoitti:Itte olen tyytyväinen nopeuteen vaan kierroksia saisi olla lisää jotta isompaa pykältäessä olisi ahto kierroksilla.
Pumpusta vaan syöttöä lisää, ahtopainemittari olisi hyvä asentaa samalla.
Minkä valmistajan pumppu sinulla on ja olisko kuvaa siitä?
Mikä mittakello muuten kuuluu siihen imusarjan päälle? se on teille ja turuille kadonnut pelkkä reikä jäljellä :shock:

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 20:21
Kirjoittaja Vilske
Nikuzai kirjoitti: Minkä valmistajan pumppu sinulla on ja olisko kuvaa siitä?
Mikä mittakello muuten kuuluu siihen imusarjan päälle? se on teille ja turuille kadonnut pelkkä reikä jäljellä :shock:
Ruiskutuspumppu D-243 moottoriin kuuluva ja ilman ahtopaineen tunnustelijaa.
Kuva
Tehdasturbon ruiskutuspumppu ahtopaineen tunnustelijalla
Se mittakello on ilmanputsarin tukkoisuuden ilmaisin, omassa vihreessä se on aika herkkä sytyttämään kojetaulun vasemmanpuoleisen oranssisen merkkivalon kun ahtopaineet nousee kuormituksessa.
Kannattaa muuten se reikä tukkia :wink:

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 30 Marras 2011, 21:22
Kirjoittaja mrjb425
Tämä jo menee kauas metsäkoneaiheesta, mutta tuosta maantiellä ajamisesta ja varsinkin ilman kuormaa hommasta.
Tuli kerran mieleen 425 körötellessä, että jos laittaisin toiseen eturattaaseen ketjuvälitteisen hydraulivedon, vapaakytkimellä.
Tällainen kuljettaisi traktoria maantiellä varmaan liikaakin, mutta ajatuksena tässä onkin tuo koneen turha isoilla kierroksilla huutaminen.
Reilu 1000r/min ja sama 30-40km/h?
Olisiko mieltä? Kovin kallis ei kuitenkaan masinistimiehelle värkätä, eikä vaatisi muutoksia koneeseen, ainakaan isoja...

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 01 Joulu 2011, 19:22
Kirjoittaja kronos
:D Tussa olis varmaan hyvä mertsäkone hinta vaan ei ole kovin halpa :wink:

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 01 Joulu 2011, 22:30
Kirjoittaja jazzy78
No nyt puhut asiaa tollainen kone se tähänkin pihaan sopisi. Se vaan että eipä taida olla laittaa tarpeeksi rahaa pöytään
muuten kyllä käyttöä tolle koneelle olis :D

Re: Köyhän miehen metsäkone

Lähetetty: 01 Joulu 2011, 22:35
Kirjoittaja koras
Voisin kysyä latviasta mitä mtz pohjaiset metsätraktorit maksaa.

koitan liittää kuvat alle malleista joita välittävät.


http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... =shortinfo

http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... =shortinfo