Ehkä typerä kysymys mutta miksi ajat dieselillä jos omia ajoja? Moottoripolttoöljy on toistaiseksi huomattavasti halvempaa..katoi kirjoitti:Sehän tässä minullakin poltteli koko syksyn, että milloin pääsee kokeilee eka kerran oikein kunnolla linkousta belkulla (uudet ketjut ja linko). Nyt on päässyt ja onhan se mahtavaa kun on "VOIMAA JA PITOA"silakka10 kirjoitti:on se nyt s.........,toiset kehuu lumella.....pari talvee istunut avantin hytissä kaiken vapaa-ajan ,ja nyt kun on kunnon lumikone(?????) ,ja sormet sauhuaa lumi hommiin ,niin ei p..........kle ,vettä sataa ,ketjut pitäis vielä laittaa,maanantaina kun oli muutama sentti loskaa piti kokeilla ,on sen verran nousua pihalla että pitää laittaa ne..(avantissa on 4x ketjut,fiiatissa takana .....pitoa on ,linko takana .belkussa on kauha edessä ,ja perslevy takana.....MUTTA EI LUNTA......
p.s on ketjut belkkuun taakse.....kannattaako laittaa eteen myös????viimetalvena kun hankin koneen ja ketjut ,en päässyt kokeileen kun kone kilahti... nyt on varmaan ketjuja tarjolla??
Tosin ei tule halvaksi kun diesel jo yli 1.50 e/l. Näillä korkeuksilla normaalitalvena on viikkosotalla 30 - 40 asteen pakkasia ja nyt öllöttää vain plussan puolella. Pitäisi alkaa pikkuhiljaa jäätymään ajourat jotta pääsisi puunajoon ja kokeileen kunnolla miten belkku 0.5 m hangessa kiikuttaa juontokouralla tukkeja.
Pitänee minun vissiin viestittää tuonne yläkertaan, että alkavat toimittaa sinne sinullekin sitä aurattavaa lunta. Täällä jo piisaa
talvi
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: talvi
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: talvi
Kevyet ketjut eteen jos aivan välttämättä haluaa, raskailla saa etuakselin vaan rikki.
Itte en laittaisi ketjuja eteen vaikka italialainen akseli onkin,
liiallinen pito särki tutulta valmetista ensin etuperän ja seuraavaa perää laittaessaan joutui vaihtamaan yhden talven jäljiltä kehdon puslat ja kaikki raidetangon osat ja pari hiusmurtumaakin kehdosta hitsaamaan. Kone oli vaihtokone johon oli tutulle saman vuoden keväällä tullessa puslitettu ja laitettu koko etupää.
Muuan käyttää kuulemma vaan edessä isossa fiiatissa raskaita ketjuja takana ei ole lainkaan.
Itte en laittaisi ketjuja eteen vaikka italialainen akseli onkin,
liiallinen pito särki tutulta valmetista ensin etuperän ja seuraavaa perää laittaessaan joutui vaihtamaan yhden talven jäljiltä kehdon puslat ja kaikki raidetangon osat ja pari hiusmurtumaakin kehdosta hitsaamaan. Kone oli vaihtokone johon oli tutulle saman vuoden keväällä tullessa puslitettu ja laitettu koko etupää.
Muuan käyttää kuulemma vaan edessä isossa fiiatissa raskaita ketjuja takana ei ole lainkaan.
952Gl isme 140L kuormain
Re: talvi
Omia ajojahan ne on vain. Auraan 3km tien pätkää, joka on tiehoitokunnan tietä. Muut eivät kuulemma tarvitse talviaurausta, mutta kummasti kyllä ajelevat sitten mökeille kun tie on auki Omaan piikkiin kaikki menee. En ole uskaltanut ajaa polttoöljyllä kun joutuu ajamaan tiehoitokunnan yleisellä tiellä ja en ole varma saako ajaa pö:llä Laki on ainakin minulle niin vaikeaselkoinen että ei siitä kyllä ota selvää920GL kirjoitti:
Ehkä typerä kysymys mutta miksi ajat dieselillä jos omia ajoja? Moottoripolttoöljy on toistaiseksi huomattavasti halvempaa..
Mitä ollaan siitä mieltä kun vanhat traktorimiehet aikoinaan juttelivat, että pö:llä ajettaessa moottori karstoittuisi huomattavasti enemmän kuin dieselillä.
Re: talvi
Karstoittuuhan se millä hyväänsä jos käyttö on jotain klapikoneen tai muun vastaavan pyöritystä missä kone ruputtaa tyhjäkäyntiä tuntisotalla. Se ei tee kovin hyvää moottorille. Onhan se tietysti ihan eriasia joissakin hienommissa nykypäivän moottoreissa, ne saattavat ajanmyötä karstoittuakin enempi moottoripolttoöljyllä ajettaessa, mutta belarus ei ole siitä moksiskaan. Ei karstoittanut itseään rypsiöljyllä ajettaessa ja ei kyllä takuulla karstoita itseään mpö:llä. Tämä siis normaalikäytössä, missä koneen vääntöominaisuuksiakin käytetään. Toista luokkaa onkin sitten tämä edellämainittu klapikoneenpyöritys yms. Eli en kyllä usko alkuunkaan tuommoiseen Veijon Esson mutupuheeseen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: talvi
Vaa eikös tämä nykyinen moottoripolttoöljy ole prikulleen samaa tavaraa kuin huoltoasemalta autoihin tankattava diesel. On vain lisätty tuo väriaine kertomaan vähemmin verotetusta tavarasta. Lämmityspolttoöljy lienee jo eri tavaraa.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: talvi
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Ainoa ero pitäisi olla verotus ja väriaine.Rokressi kirjoitti:Vaa eikös tämä nykyinen moottoripolttoöljy ole prikulleen samaa tavaraa kuin huoltoasemalta autoihin tankattava diesel. On vain lisätty tuo väriaine kertomaan vähemmin verotetusta tavarasta. Lämmityspolttoöljy lienee jo eri tavaraa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: talvi
Joo nämä minun kuuntelemat vanhojen miesten kommentit on jo 70-luvulta kun sivusta seurasin kun purkivat pari Fordsonia levälleen ja tekivät parhaista osista yhden traktorin. Onhan se varmasti nykyinen polttoöljy ihan eri ainetta ja pakko olla koska niitä pitää pystyä käyttämään nykyisissä hienoissa common rail koneissa. Pitääpä tosiaankin selvittää tuo hintaero ja säästövaikutus. Eikö se niin pitäisis mennä, että jos traktorissa on työkone (esim. linko, kuormaaja) asennettuna niin saa tiellä ajella missä vain polttoöljyllä. Peräkärry perässä ei saa ajaa paitsi jos on maa- tai metsätalouteen liittyvää ajoa. Huoltoon saisi ajaa traktorin ilman työkonettakin. Mutta sitten mikä on maa- ja metsätalouskäyttöä on epäselvä, missä raja menee. Olemme kyllä metsätalouden verotuksen piirissä, joten ei pitäisi olla ongelmia käyttää polttoöljyä. No tämä jutustelu meni kyllä nyt ohi tämän viestiketjun aloittajan talvi aiheen
Re: talvi
Jonkunlaisiin auraustoimenpiteisiin on tässä parin päivän aikana päässyt jo. Lunta nyt ei loppuunsa hirveästi ole, vielä. Kokoajan kuitenkin puskee lisää.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: talvi
Kyllä se tuosta pitäisi selvitä.katoi kirjoitti: Mutta sitten mikä on maa- ja metsätalouskäyttöä on epäselvä, missä raja menee. Olemme kyllä metsätalouden verotuksen piirissä, joten ei pitäisi olla ongelmia käyttää polttoöljyä.
http://www.trafi.fi/polttoainevero/maa- ... suvapaus_2
Pena
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: talvi
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 791%2c2799Rokressi kirjoitti: Lämmityspolttoöljy lienee jo eri tavaraa.
Neste kertoo tuollai. Eli vaikuttaisi kovin samalta aineelta.
Pena
Re: talvi
Yhteen aikaan ainakin oli voiteluominaisuuksissa eroa lämmitysöljyllä ja moottoripolttoöljyllä. Tuo taasen näyttäisi olevan samaa kuin ennenkin, eli käy kumpaiseenkin tarkoitukseen.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: talvi
Tuo oli hyvä linkki. Pitää siirtyä käyttämään moottoripolttoöljyä kun tuo dieselin hinta ryöstäytyi pilviin. Taitaa tulla diesel auton vaihtokin bensa-autoon lähiaikoina.pelarouskis kirjoitti:Kyllä se tuosta pitäisi selvitä.katoi kirjoitti: Mutta sitten mikä on maa- ja metsätalouskäyttöä on epäselvä, missä raja menee. Olemme kyllä metsätalouden verotuksen piirissä, joten ei pitäisi olla ongelmia käyttää polttoöljyä.
http://www.trafi.fi/polttoainevero/maa- ... suvapaus_2
Pena
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: talvi
Kyllä taitaa tosiaan olla maailmankirjat sekaisin. Uskomattomalta tuntuu . Nimimerkillä kaksi dieseliautoa perheessä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012010515046459_au.shtml
Pena
http://www.iltalehti.fi/autot/2012010515046459_au.shtml
Pena
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: talvi
Aattona tankatessa kuormaja pakettiauton "säästi " 45 euroa puolessa tunnissa.Kuorma-auton dieselverohan laski noin 60 euroa / vuosi mutta paku pysyi ennallaan :shock Lunta täällä ei näy kuin lihakaupan ikkunassa , torstaina satoi noin 30 mm vettä nyt -0 pakkasta.Merivesi +70 senttiä kävi tossa yli metrissä.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.