Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Nikuzai kirjoitti:Elikkäs jos haluaa 12 voltistaa uudemman belkun mitä tulee tehdä?
Startti vaihtaa tietenkin,
Kehitin raudasta johdot 12V ja 24V yhteen kehittimen ohi jolloin startille tulee 12 volt.
Pikku johto pääkatkaisijalta irti ja akun plussaan
Pääkatkaisija johdotetaan maakatkaisijaksi
Olet oikeassa, palikasta paksut johot yhteen ja ohjausjohot irti (voipa jopa purkaa koko laitteen pois). Akkujen kans sitten miettii, jättääkö vanhat, jotka kytkee rinnan (plus plussaan ja miinus miinukseen) vai laittaako yhen ison. Niissä kolmossarjalaisissa, joissa on hehkut joka pytyssä, on hehkut samalla jännitteellä kun startti KUVA eli nekin pitäs vaihtaa, hehkun ohjausrele lienee sama molemmissa jännitemalleissa (nyt, kun olis taas keneltä varmistaa :? ) lähinnä, että onko molemmilla tulppatyypeillä sama hehkutusaika???
Kertokaapa, muuten, kolmossarjan käyttäjät, miten paljon ne pyttykohtaset hehkut auttaa kylmäkäynnistymiseen?
Nikuzai kirjoitti:Niin ja onnistuuko belkkua ladata päävirrat päällä startti eli 24V akusta 24V laturilla?
Vai päävirrat pois ja 12V molempiin akkuihin laturista?
Kyllä, sillon kun pääkatkasija on kytkettynä, voi antaa 24V apuvirtaa tai latausta startin päävirtapulttiin tai akkuihin kytkemällä.
Pitempi aikainen lataus kannattaa kuitenkin tehä pääkatkasin auki, ettei koneen oma laturin magnetointikäämi turhaa kuumene/syö virtaa. Jos haluaa ladata molempia akkuja yhtäaikaa, ne voi kytkeä rinnan, mutta silloin täytyy ottaa sarjassa ylemmän akun pluskenkä tai alemman miinuskenkä irti ja kytkennästä tulee niin monimutkanen, että äkkiä tulee vahinko. Suositeltavampi vaihtoehto on ehkä ladata akkuja kahella älylaturilla (tai yhellä älylaturilla yhtä kerrallaan), niin molemmat saa oman tarpeensa mukaisen latauksen.
=MTZ= kirjoitti:...kymillä mittailemassa latausarvoja uudesta kolmossarjalaisesta. Minkälaisia arvoja sait?
Lyhyesti kerrottuna mitattiin jännitettä ja virtaa moottorin eri kierrosluvuilla, kun kaikki kuluttimet oli päällä. Tulos oli karkeasti ottaen, että pitää olla 1800rpm moottorissa, että molempien akkujen latausta tapahtuu normaaliin tahtiin, eli kyseisessä koneessa max kierrokset :shock:
Sitten kokeiltiin alkuperäisen Ø 82mm siivapyörän tilalle Ø 69mm, niin samoihin jännitteisiin päästiin 1400rpm:llä.
Se on jännä, kun laturin valmistaja lupaa max kiekat sille 6000rpm ja tehtaan jäljiltä se pyörii moottorissa vain 4000rpm ja mittausten mukaan siitä neljästätonnista ylöspäin alkaa tulla enemmän tehoja ja virtoja :shock:
2200rpm moottorissa päästiin lähelle sitä 6000rpm pienentämällä laturin siiva 65mm:ksi. Eli 1800rpm koneissa pitäs saaha vielä pienemmäksi, no sehän ei kyllä oikeen onnistu, menee hihnan taivutussäde kovin pieneksi ja kosketus matka lyhyeksi. Eli oikeesti pitäs saaha kampiakselin siivapyörää isommaksi, mikä ompi sitten hankalampi juttu :( . Jokohan nelossarjalaisissa missä ainakin joissakin kuvissa näkyy moniurahihna, olla homma jo kunnossa???
Nuita lataustutkimus raportteja saa multa s-postilla, jos joku tarvii, en osaa laittaa niitä nettiin ladattavaksi (word-tiedostoja).
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Kojo
Viestit: 82
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 19:59

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja Kojo »

Vilske kirjoitti: Laita kuvia niin päätellään mikä versio on kyseessä.
Tuolla pitäs nyt olla muutama kuvatus https://plus.google.com/photos/10177688 ... fKZ2bzBnwE
pelarouskis
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Marras 2011, 19:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

EJH10 kirjoitti: Eli oikeesti pitäs saaha kampiakselin siivapyörää isommaksi, mikä ompi sitten hankalampi juttu
Tuossa juuri vertailin ja mittailin, kun belkku ja pikku natikka ovat tallissa vierekkäin, että Belkussa siivojen halkasijat noin
18 cm ja 10 cm, eli noin 1,8:1 ja natikassa 24 cm ja 6 cm, eli suhde noin 4:1! :shock: Hiukan on eri tilanne alkaa asennella
lisävaloja ja muuta kuormaa. Pikku natikkaan tuskin kellään on tullut tarvetta lisävaloja asennella mutta Belarus onkin jo
eri juttu. :( .

Pena
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Mitenkäs muuten tämän laturin kanssa, kun kestääkö se hetkellisesti mitenkä hirveitä ylikierroksia, kun jos kerran saavutetaan tuolla 65mm hihnalla vajaa 6000rpm moottorin kierrosten ollessa 2200rpm, niin kestääkö miten pitkiä ylityksiä? Tuli vaan mieleen kun ajelin tuota mäkistä tietä myllylle ja välillä sai jarrutella ihan tosissaan, että ei noussu kierrokset kolmeen tonniin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Yli kierroksilla laakerit pettää, eli ei hirveää hätää jos ei muut parempaa tiedä.

Itte kyselin joskus aikanaan, niin laturi korjaaja sanoi laakereiden olevan kierros herkin paikka, liika kierroksilla laturin teho heikkenee ja hiilet kuluu nopeammin, mutta mitään akuuttia 3200Rpm ja poks tapahtumaa tuskin tulee.


Jarruttelusta tuli mieleen onko kukaan ajatellut pakokaasu jarrua?
Turbon kompressoria ahdistamalla todennäköisesti pettää turbon laakerit, mutta miten jos turbon jälkeen perhos venttiilin asentaisi?
952Gl isme 140L kuormain
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Nikuzai kirjoitti:Yli kierroksilla laakerit pettää, eli ei hirveää hätää jos ei muut parempaa tiedä.

Itte kyselin joskus aikanaan, niin laturi korjaaja sanoi laakereiden olevan kierros herkin paikka, liika kierroksilla laturin teho heikkenee ja hiilet kuluu nopeammin, mutta mitään akuuttia 3200Rpm ja poks tapahtumaa tuskin tulee.


Jarruttelusta tuli mieleen onko kukaan ajatellut pakokaasu jarrua?
Turbon kompressoria ahdistamalla todennäköisesti pettää turbon laakerit, mutta miten jos turbon jälkeen perhos venttiilin asentaisi?
Sillä vaan ajattelin, kun tosiaan tuolla välillä mitä tuonne myllylle ajaa on aika paljon jyrkkiä nousuja ja näinollen myös laskuja. Ois rääkässy kyllä ihan reippaasti yli kolmentonnin yhessä mäessä, ellen ois ruvennu jarruttamaan ihan urakalla. Näkipähän ainakin paljonko pitäs olla kierroksia eri vauhdeille. Mutta eiköhän tuo nyt sen kestä. Pitää sitä siivaa ruveta kehittelemään jostakin. Tänään tutkailin tuota mittaria, niin tosiaan ei muilla asetuksilla näyttänyt vähempää kuin mitä tuo 6068, täyskaasulla 2100, kun taas 243g näytti 2250, mikä pitäs olla ihan paikkansapitävä. Paljonko sitä nousua sitten tapahtuu kaikenkaikkiaan, en usko, että ihan satasen pudotus riittää asteikossa? Ja otetaan nyt oletusarvoksi se 65mm siiva näin 2200rpm kiertävässä koneessa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos sitä laturia pyörittäis sähkömoottorilla, niin pysyis kierrokset aina stabiilina. :D
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Nuissa pelkkujen radiovolna latureissa tuntuu laakerit hiukan jukertavan jo uudesta asti, eli eipä mahtas olla noitumista vaihtaa niihin länsilaakerit heti kättelyssä. Boschin latureihin muistelen ilmotetun max. kiekoiksi 10000. Ja kun ei tiijä onko se tuossa radiovolnassa aateltu särkymisen kannalta se max.6000rpm vaiko tehonlaskun suhteen. Luulisin, että kestää hetkellisiä kovia kierroksia. 65mm pyörällähän 10000rpm tarkottas n.3850rpm kampiakselilla.
=MTZ= kirjoitti:Tänään tutkailin tuota mittaria, niin tosiaan ei muilla asetuksilla näyttänyt vähempää kuin mitä tuo 6068, täyskaasulla 2100, kun taas 243g näytti 2250, mikä pitäs olla ihan paikkansapitävä. Paljonko sitä nousua sitten tapahtuu kaikenkaikkiaan, en usko, että ihan satasen pudotus riittää asteikossa?
Tilanne on sikäli hankala, tuossa AR70.3813 mittarissa voi vain valita käyttöön ennalta määritellyt parametriryhmät (moottorin malli ja rengaskoon mukainen renkaan säde kuormitettuna), eli tuota laturin välityssuhetta ei pysty muutteleen mielesä mukaan. Sen tilalle jos heittäs tuon KD 8083:n, niin siinäpä saakin syöttää laturin, ulosoton ja perän välityssuhteen ja renkaan säteen ihan numeroilla.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... ture29.jpg
Nikuzai kirjoitti:Jarruttelusta tuli mieleen onko kukaan ajatellut pakokaasu jarrua?
Tuolta kuorma-autopuolelta on havainto, että pelkkä läppä pakopuolella on suhteellisen tehoton, mutta siihen kun yhistetään Jaakopinjarru (valmistaja Jacobs) niin johan alkaa tehoja löytyyn.
http://www.youtube.com/watch?v=7FSkNSOe ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Ae_D2Coo ... re=related
Eri merkeillä löytyy sitten eri variaatioita samasta ilmiöstä. Minskin moottoriin sopivia jarrun koneistoja ei ehkä ole valmiina tarjolla, mutta tuohan on silleen yksinkertanen rakennelma, että tarvittaessahan sen tekee.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

EJH10 kirjoitti:
=MTZ= kirjoitti:Tänään tutkailin tuota mittaria, niin tosiaan ei muilla asetuksilla näyttänyt vähempää kuin mitä tuo 6068, täyskaasulla 2100, kun taas 243g näytti 2250, mikä pitäs olla ihan paikkansapitävä. Paljonko sitä nousua sitten tapahtuu kaikenkaikkiaan, en usko, että ihan satasen pudotus riittää asteikossa?
Tilanne on sikäli hankala, tuossa AR70.3813 mittarissa voi vain valita käyttöön ennalta määritellyt parametriryhmät (moottorin malli ja rengaskoon mukainen renkaan säde kuormitettuna), eli tuota laturin välityssuhetta ei pysty muutteleen mielesä mukaan. Sen tilalle jos heittäs tuon KD 8083:n, niin siinäpä saakin syöttää laturin, ulosoton ja perän välityssuhteen ja renkaan säteen ihan numeroilla.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... ture29.jpg
http://webshop.keletagro.hu/192_belarus ... ts?lang=en

Tuolla nuita näyttäs ainakin olevan. Ongelmana on sitten, että tunnit ei näy oikein uudessa mittarissa, mutta voihan sen tietysti vaan ynnätä siihen tarpeen vaatiessa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

EJH10 kirjoitti: http://webshop.keletagro.hu/192_belarus ... ts?lang=en

Tuolla nuita näyttäs ainakin olevan. Ongelmana on sitten, että tunnit ei näy oikein uudessa mittarissa, mutta voihan sen tietysti vaan ynnätä siihen tarpeen vaatiessa.
Tuolla näkysi olevan mittaria missä on myös öljyn paineen mittari.

Löytyiskö 952 malliin puolipuristinta ihan tehdas tekoisena? Jäisi puolet sovittamisesta pois, tarviisi vaan tehdä läppä pakoputkeen
952Gl isme 140L kuormain
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tarkennan tuota jaakopinjarrun toimintaa siltävaralta, ettei se kaikille vielä avautunut. Moottorijarrutuksessa puristustahin aikana liike-enerkiaa käytetään ilman puristamiseen. Nyt, jos jatketaan normaalisti, niin yläkuolokohan jälkeen se sama puristunu ilma alkaakin painaa mäntää alaspäin ja syntyykin liike-enerkiaa, mitä ei tässäkohtaa haluta. Mutta, kun puristustahin lopussa päästetäänkin se puristunu ilma pakoventtiiliä avaamalla pihalle, niin sepä ei ookkaan enää painamassa mäntää alaspäin ja moottorijarrutus tehostuu. Jaakopissa ylimääräiseen pakoventtiilin avaukseen käytetään jonkun toisen, sopivasti liikkuvan keinuvivun liikettä öljyn välityksellä.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

On myös ilmalla kaikki pakoventtiilit avaavia malleja.

Ja tiedän miten tunnetummin, jakebrake toimii, olen ajanut autolla missä sellainen on
Työn antajan piru ei antanut ottaa volvosta äänenvaimenninta pois :evil: olisi ollut komeampi soundi jarrutuksessa :twisted:

Puolipuristin raottaa pakoventtiilejä joten vaikutus olisi toimiva, puolipuristin sallii moottorin kierrosten kasvun startilla pyöritettäessä, jotta vauhtipyörän massa lykkää koneen käyntiin kun puolipuristin poistetaan.
Veivaamalla ei fordson super majoria saa menemään puristuksesta yli ilman rannevamman vaaraa, mutta puolipuristin päällä, veivillä vauhtia, veivi irti puolipuristin pois ja vóila fordson käy :D jos ei käy jumpataan uudestaan :lol:
Uudestaan pyöritettäessä takapotkun vaara kasvaa joten silloin PP;n käyttö on tarpeellista. Tuttu varoitti, talossa missä oli ollut renkinä oli takapotkussa veivin lyömänä kuollut mies ja juuri uudelleen veivauksessa, lämmin kone oli pyörinyt paremmin jolloin liian lähellä oli jaksanut veivata ilman PP;tä ja veivi oli lyönyt rintaan kuolemaan johtavalla voimalla.
952Gl isme 140L kuormain
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Nikuzai kirjoitti:Löytyiskö 952 malliin puolipuristinta ihan tehdas tekoisena?
Eipä oo minskin moottoreissa tullu puolipuristussysteemeitä vastaan :(
Nikuzai kirjoitti:On myös ilmalla kaikki pakoventtiilit avaavia malleja.
Kyllä. Mersun (kuorma-auto)moottoreissa käytetään erillisiä venttiileitä. Ihan samanlainen kun pakoventtiili, mutta lautanen paljo pienempi.

Sitten asiasta kolmanteen. Tulihan kirjoteltua tänne voorumille nyt Joulunalla ja Jouluna mahottomasti. Huomenna onkin sitte paluu arkeen ja työhön, niin normalisoituu tämä kirjotustahtikin. :wink:
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Pyttykohtaiset hehkut
Kylmäkäynnistyksiä olen startannut aika harvoin, nuuka kun pistää moottorin totutusti letkun päähän etukäteen.

Sen verran olen kokeuillut, että aina on lähtenyt kuin kesällä ja heti vrt. nykyrieselhenkilöautot.
Relekin tuntuu toimivan niin, että jälkihehku jatkaa vielä moottorin käynnistyttyä.

Käyttö on huoletonta, kun ei tarvitse tankata "trangiaa".
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi

Viesti Kirjoittaja 920GL »

EJH10 kirjoitti:
Nikuzai kirjoitti:Elikkäs jos haluaa 12 voltistaa uudemman belkun mitä tulee tehdä?
Startti vaihtaa tietenkin,
Kehitin raudasta johdot 12V ja 24V yhteen kehittimen ohi jolloin startille tulee 12 volt.
Pikku johto pääkatkaisijalta irti ja akun plussaan
Pääkatkaisija johdotetaan maakatkaisijaksi
Olet oikeassa, palikasta paksut johot yhteen ja ohjausjohot irti (voipa jopa purkaa koko laitteen pois). Akkujen kans sitten miettii, jättääkö vanhat, jotka kytkee rinnan (plus plussaan ja miinus miinukseen) vai laittaako yhen ison. Niissä kolmossarjalaisissa, joissa on hehkut joka pytyssä, on hehkut samalla jännitteellä kun startti KUVA eli nekin pitäs vaihtaa, hehkun ohjausrele lienee sama molemmissa jännitemalleissa (nyt, kun olis taas keneltä varmistaa :? ) lähinnä, että onko molemmilla tulppatyypeillä sama hehkutusaika???
Kertokaapa, muuten, kolmossarjan käyttäjät, miten paljon ne pyttykohtaset hehkut auttaa kylmäkäynnistymiseen?
Nikuzai kirjoitti:Niin ja onnistuuko belkkua ladata päävirrat päällä startti eli 24V akusta 24V laturilla?
Vai päävirrat pois ja 12V molempiin akkuihin laturista?
Kyllä, sillon kun pääkatkasija on kytkettynä, voi antaa 24V apuvirtaa tai latausta startin päävirtapulttiin tai akkuihin kytkemällä.
Pitempi aikainen lataus kannattaa kuitenkin tehä pääkatkasin auki, ettei koneen oma laturin magnetointikäämi turhaa kuumene/syö virtaa. Jos haluaa ladata molempia akkuja yhtäaikaa, ne voi kytkeä rinnan, mutta silloin täytyy ottaa sarjassa ylemmän akun pluskenkä tai alemman miinuskenkä irti ja kytkennästä tulee niin monimutkanen, että äkkiä tulee vahinko. Suositeltavampi vaihtoehto on ehkä ladata akkuja kahella älylaturilla (tai yhellä älylaturilla yhtä kerrallaan), niin molemmat saa oman tarpeensa mukaisen latauksen.
=MTZ= kirjoitti:...kymillä mittailemassa latausarvoja uudesta kolmossarjalaisesta. Minkälaisia arvoja sait?
Lyhyesti kerrottuna mitattiin jännitettä ja virtaa moottorin eri kierrosluvuilla, kun kaikki kuluttimet oli päällä. Tulos oli karkeasti ottaen, että pitää olla 1800rpm moottorissa, että molempien akkujen latausta tapahtuu normaaliin tahtiin, eli kyseisessä koneessa max kierrokset :shock:
Sitten kokeiltiin alkuperäisen Ø 82mm siivapyörän tilalle Ø 69mm, niin samoihin jännitteisiin päästiin 1400rpm:llä.
Se on jännä, kun laturin valmistaja lupaa max kiekat sille 6000rpm ja tehtaan jäljiltä se pyörii moottorissa vain 4000rpm ja mittausten mukaan siitä neljästätonnista ylöspäin alkaa tulla enemmän tehoja ja virtoja :shock:
2200rpm moottorissa päästiin lähelle sitä 6000rpm pienentämällä laturin siiva 65mm:ksi. Eli 1800rpm koneissa pitäs saaha vielä pienemmäksi, no sehän ei kyllä oikeen onnistu, menee hihnan taivutussäde kovin pieneksi ja kosketus matka lyhyeksi. Eli oikeesti pitäs saaha kampiakselin siivapyörää isommaksi, mikä ompi sitten hankalampi juttu :( . Jokohan nelossarjalaisissa missä ainakin joissakin kuvissa näkyy moniurahihna, olla homma jo kunnossa???
Nuita lataustutkimus raportteja saa multa s-postilla, jos joku tarvii, en osaa laittaa niitä nettiin ladattavaksi (word-tiedostoja).
Piti oikein tänään tarkistaa metsässä sahan tankkaamisen yhteydessä 952.3:sta kun muistelin ettei siinä oo minkäänsortin hehkuja ja oikeassa olin.. Onko kolmossarjalaisia siis yleisestikin olemassa hehkuilla ja ilman?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vastaa Viestiin