Olet oikeassa, palikasta paksut johot yhteen ja ohjausjohot irti (voipa jopa purkaa koko laitteen pois). Akkujen kans sitten miettii, jättääkö vanhat, jotka kytkee rinnan (plus plussaan ja miinus miinukseen) vai laittaako yhen ison. Niissä kolmossarjalaisissa, joissa on hehkut joka pytyssä, on hehkut samalla jännitteellä kun startti KUVA eli nekin pitäs vaihtaa, hehkun ohjausrele lienee sama molemmissa jännitemalleissa (nyt, kun olis taas keneltä varmistaa ) lähinnä, että onko molemmilla tulppatyypeillä sama hehkutusaika???Nikuzai kirjoitti:Elikkäs jos haluaa 12 voltistaa uudemman belkun mitä tulee tehdä?
Startti vaihtaa tietenkin,
Kehitin raudasta johdot 12V ja 24V yhteen kehittimen ohi jolloin startille tulee 12 volt.
Pikku johto pääkatkaisijalta irti ja akun plussaan
Pääkatkaisija johdotetaan maakatkaisijaksi
Kertokaapa, muuten, kolmossarjan käyttäjät, miten paljon ne pyttykohtaset hehkut auttaa kylmäkäynnistymiseen?
Kyllä, sillon kun pääkatkasija on kytkettynä, voi antaa 24V apuvirtaa tai latausta startin päävirtapulttiin tai akkuihin kytkemällä.Nikuzai kirjoitti:Niin ja onnistuuko belkkua ladata päävirrat päällä startti eli 24V akusta 24V laturilla?
Vai päävirrat pois ja 12V molempiin akkuihin laturista?
Pitempi aikainen lataus kannattaa kuitenkin tehä pääkatkasin auki, ettei koneen oma laturin magnetointikäämi turhaa kuumene/syö virtaa. Jos haluaa ladata molempia akkuja yhtäaikaa, ne voi kytkeä rinnan, mutta silloin täytyy ottaa sarjassa ylemmän akun pluskenkä tai alemman miinuskenkä irti ja kytkennästä tulee niin monimutkanen, että äkkiä tulee vahinko. Suositeltavampi vaihtoehto on ehkä ladata akkuja kahella älylaturilla (tai yhellä älylaturilla yhtä kerrallaan), niin molemmat saa oman tarpeensa mukaisen latauksen.
Lyhyesti kerrottuna mitattiin jännitettä ja virtaa moottorin eri kierrosluvuilla, kun kaikki kuluttimet oli päällä. Tulos oli karkeasti ottaen, että pitää olla 1800rpm moottorissa, että molempien akkujen latausta tapahtuu normaaliin tahtiin, eli kyseisessä koneessa max kierrokset=MTZ= kirjoitti:...kymillä mittailemassa latausarvoja uudesta kolmossarjalaisesta. Minkälaisia arvoja sait?
Sitten kokeiltiin alkuperäisen Ø 82mm siivapyörän tilalle Ø 69mm, niin samoihin jännitteisiin päästiin 1400rpm:llä.
Se on jännä, kun laturin valmistaja lupaa max kiekat sille 6000rpm ja tehtaan jäljiltä se pyörii moottorissa vain 4000rpm ja mittausten mukaan siitä neljästätonnista ylöspäin alkaa tulla enemmän tehoja ja virtoja
2200rpm moottorissa päästiin lähelle sitä 6000rpm pienentämällä laturin siiva 65mm:ksi. Eli 1800rpm koneissa pitäs saaha vielä pienemmäksi, no sehän ei kyllä oikeen onnistu, menee hihnan taivutussäde kovin pieneksi ja kosketus matka lyhyeksi. Eli oikeesti pitäs saaha kampiakselin siivapyörää isommaksi, mikä ompi sitten hankalampi juttu . Jokohan nelossarjalaisissa missä ainakin joissakin kuvissa näkyy moniurahihna, olla homma jo kunnossa???
Nuita lataustutkimus raportteja saa multa s-postilla, jos joku tarvii, en osaa laittaa niitä nettiin ladattavaksi (word-tiedostoja).