kevyt lumilevy keulaan / jäänrouhija

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

hoho
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Joulu 2007, 19:03
Paikkakunta: Raahe

kevyt lumilevy keulaan / jäänrouhija

Viesti Kirjoittaja hoho »

Olisiko mitään järkeä viritellä belaruksen keulalle pientä lumilevyä ?
Oisko kellään vinkkejä ? Ajattelin jotain maasturiin kiinnitettävän "lumiauran" oloista laitetta:
http://fbasennus.mediaforge.fi/?p=66
tai sitten jotain tämmöstä (toki pienemmällä levyllä): http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=68508165
Laite tulisi sekä lumen lykkäykseen, että ratsastuskentän tasoitushommiin.

Toinen vinkkitarve olisi jäänrouhija. Ratsastuskenttä jäätyy välillä vaarallisen tasaiseksi. Jonninmoinen perässävedettävä "jäänrouhija" voisi parantaa tilannetta.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ite ehkä kääntyisin ennemmin perälevyn hankintaan. On monikäyttöinen kesät ja talvet. Toki sen voi niskoja säästääksen levyn laittaa eteenkin, mutta siinä on suurempi työ.

Jos takalana on sellainen että levy on melko lähellä perää, niin hammasterällä saattaisi se saattaisi pystyä vähän jäähänkin. Belaruksessahan on kaksitoiminen nostolaite. Mutta jos jäähän pitäisi kunnolla pystyä niin kyllä härvelin pitäisi varmaan olla jokin jyrsijä-tyylinen, jossa on jonkilainen pyörivä terä?
Minski traktor paras traktor!
hoho
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Joulu 2007, 19:03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja hoho »

Itsetehty takalana mulla jo onkin, mutta se on aika kehno. Mulla on myös lumikauha. jolla yleensä siivoilen pihaa. Helpottais hommia, kun samalla olisi jonkinmoinen levy edessä.

Jäätä oon joskus raapinut tuommoisella vanhalla, sanotaanko sitä siipikarhiksi, mutta se taitaa loppua siinä hommassa. Jäänraapijaksi olen joskus miettinyt leveää metalliritilää, johon hitsailis tieheästi harjateräksen pätkiä.
Mitenkähän nuo jääkiekkokaukaloiden jääkoneet höylää jään ?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Mahtaa niissä joku jyrsin olla millä ne jääkoneet sen pinnan rikkoo :?
Minski traktor paras traktor!
hoho
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Joulu 2007, 19:03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja hoho »

Niissä näyttää olevan leikkaava terä: http://entertainment.howstuffworks.com/ice-rink6.htm , joten siitä ei saa ideaa.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

latukoneessakin on joku pyörivä terä jolla entinen ladun pinta möyhennetään. Hommaa joku peltojyrsin ja rupea tekemään kehitystyötä :P
Minski traktor paras traktor!
hoho
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Joulu 2007, 19:03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja hoho »

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Vois toimia, tekee nostolaitesovitteisen, ja riittävän järeän niin uskaltaa painattaa. Varppina rikkoo jään.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Pulttaa siihen lumikauhan takaosaan verkkoterä (oletan että sulla on sellainen takakauha nostolaiteisiin) ja hydraulinen työntövarsi.
Eteenpäin ajaessa lyhennät työntövartta että kauhan takaseinään pultattu verkkoterä raapii jäätä ja takaisin perettäessä pitennät taas työntövartta että huulilevy vastaa jään pintaa ja työnnät irtautuneen jäähileen pois.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
hoho
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Joulu 2007, 19:03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja hoho »

Kiitos ideoista - tuo vilskeen ehdotus pitää toteuttaa. Olin vähän samanlaista ajatusta meinannut soveltaa toiseen tarkoitukseen. Olin aikonut laittaa kauhan takaosaan suoran levyn, jotta voisin sillä tasoitella kenttää. Isäukko meinaan repes, kun puhkasin kenttää tasoitellessa sen edellisen lumikauhan. Levyyn olin ajatellut saranaa, jotta sen saisi tarvittaessa pois.

Tuo nurmikonilmastusvehje-ajatus saa jäädä vielä hautumaan. Se olisi kätevä, kun se ei siirrä tavaraa, joten kesälläkin voisi "tampata" kenttää.
Vastaa Viestiin