Vuoto suuttimen juuresta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Belkussa havaittavissa (501) kahden suuttimen juuresta nestemäistä vuotoa. Mistähän tämä johtuu :?: Voiko vuoto olla nestetilasta vai onko se polttoainevuotoa :?: Kone toimii hyvin.
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Ei mitään vakavaa. Tehtiin viime syksyllä 501:n täysremontti Mannerin Riston kanssa. Saatu lahjatraktori, joka oli leikkanut kiinni, on nyt hänen omistuksessa (runkonumerolistalla omistaja "vanhakehno"). Aiemmin se oli minun nimelläni. Täysremontti onnistui hyvin, mutta siinä ilmeni silti aivan samaa pikkuvikaa. Ensiksi todettiin, että kyse oli todella pakkasnesteestä eikä löpöstä jonka jälkeen yritettiin kiristää hieman lisää kahta kiinnitysmutteria. Kun tuo ei auttanut ei muuta kuin nestemäistä syyläripaikkausnestettä jäähdyttimen sekaan (2 pikkupurkkia) ja avot: loppui vuoto kun aine reagoi hapen kanssa.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa nuo suuttimien puslat uusiksi, mutta ylämainittu pikaremontti tepsi riittävän hyvin.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Miten se pusla tiivistyy kanteen. Onko se siellä vuotava kupari tai o-rengas tiiviste.
Tässä kuva siitä nro 15 on kai se pusla joka vuotaa http://kuvablogi.com/nayta/3447008/

Noita mönjiä en suostu laittamaan kun ne voivat tukkia vääristä paikoista nesteen kierron :wink:
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Messinkiä lienee se holkki ja tiivistyy kanteenitellään.Mulla ainakin loppu vuodot kun vaihdoin uudet.Sekä sisään että ulospäin.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

MTZ kirjoitti:Messinkiä lienee se holkki ja tiivistyy kanteenitellään.Mulla ainakin loppu vuodot kun vaihdoin uudet.Sekä sisään että ulospäin.
Miten sait vaihdettua. Suutin irti ja pitääkö vetää holkki jollain ulosvetäjällä.

Onko tämä se 501 käypänen holkki http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Tuo varaosanumero ei ole sama kuin varaosakirjassa on 119-C12.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Suutin irti ja kierre tappi pohja reikään.Joutu meistämään kyllä yläpäätä hitusen olivat melko jumissa mutta eipä niitä tarvinut sääliä.
Näyttää samalta tuo holkki.Ja mun vara osakirja näyttää saman numerosarjan :)
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Onko se sinun varaosakirja ja numero mihin belkkuun. Pitäisi olla sama numero 50, 52 ja 501 ja 521. Minun varaosakirja on 501/521 vm. 77 belkun mukana tullut eli oikea pitäisi olla. Siinä on kuvassa erinäköinen tuo holkki ja eri numero http://kuvablogi.com/nayta/3447008/.
Jos saan varmuuden niin tilaan viron pojilta ja vaihdan kesällä. Tulossa Virosta belkkuun uusi takanapa ja muuta tilpetööriä ja eka tilaus sieltä ja hyvin nopeasti toimivat kun tilauksesta 0.5 tunnin päästä tavarat lähtivät liikenteeseen.
Hävisikö paljon nestettä sinulla silloin kun nuo holkit vuoti. Minulla oli 3 l hävinnyt nesteitä ja vähän pelottaa vuotaako kannentiiviste. Holkeista on lähinnä tihkunut, joten 3 l on kyllä niitten kautta paljon. Pitää vielä tutkia öljyt onko lisääntynyt ja onko jossain vuotoa.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Nyt selvisi se holkki homma. Varaosanumero on 50-1003114 holkille ja holkin o-renkaalle 48-1003116. Osat löytyi varaosakirjan moottoriosasta. Greenellä näyttäisi olevan ja hinta vajaa 4 e kun AgriKymillä 35 e/kpl :lol:
Se O-rengas se kuulemma vanhenee ja alkaa vuotaa. Pitää tehdä ulosvetäjä holkille ja vaihtaa O-rengas uusi.
Viimeksi muokannut katoi, 07 Maalis 2012, 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mottimestari
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 12:21

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja mottimestari »

katoi kirjoitti:Belkussa havaittavissa (501) kahden suuttimen juuresta nestemäistä vuotoa. Mistähän tämä johtuu :?: Voiko vuoto olla nestetilasta vai onko se polttoainevuotoa :?: Kone toimii hyvin.
Minulla 825:ssa ainakin 10v.aikana ollut se ilmiö joka talvi pakkasessa seisoessa että suuttimen juuret on ollut märkinä pakkasnesteestä, mutta vuoto on ollut niin pientä että ei ole vaikuttanut nestepintaan jähyttäjässä juuri ollenkaan. Ilmeisesti holkkien tiivistys kovassa pakkasessa ravistuu hiukan että nestettä nihuu jonkinverran ulos.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Korjauskäsikirjasta löytyi hyvät ohjeet sen holkin vaihtoon. Ei riitä pelkkä O-renkaan vaihto vaan vaihdettava myös holkki uuteen. Holkki kärsii niin paljon ulosotossa ja ei taida muutenkaan enää pitää alapäästä jossa ei ole tiivistettä.
Kyllä haiskahtaa siltä, että kannentiiviste alkoi vuotaa kun laitoin uuden termostaatin viime talvena ja paine siten nousi vesitilassa kun vanha termostaatti oli auki jumissa. Katsotaan nyt :(
On hieno homma, että forumi myy korjauskäsikirjaa. Siitä on ollut korvaamaton apu.
Tuolla tosi hyvät sivut ja valikoimat belkkuosia. http://webshop.keletagro.hu/8_belarus-mtz-parts
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Suosiolla kannataa vaihtaa kannen tiivistekkin.Omassa vuoti aikanaan ja oli kovettunut korpuksi iän myötä,ei kuitenkaan ollut palanut.
Suuttimien holkit aiheuttaa myös painetta järjestelmään jos vuotavat kannen välistä.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Aja normaalilämpöinen belkku n. +20 asteen rinteeseen keula alaspäin, jos moottoria kierroksilla käyttäen alkaa jäähdytysnestettä tulemaan ylivuotoputkesta voi melkein sanoa että kannentiiviste on mennyt.
Kahdessa eri belkussa oon tuon ilmiön huomannut sekä D-60 sekä D-240 moottorisarjassa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vilske kirjoitti:Aja normaalilämpöinen belkku n. +20 asteen rinteeseen keula alaspäin, jos moottoria kierroksilla käyttäen alkaa jäähdytysnestettä tulemaan ylivuotoputkesta voi melkein sanoa että kannentiiviste on mennyt.
Kahdessa eri belkussa oon tuon ilmiön huomannut sekä D-60 sekä D-240 moottorisarjassa.
Tuopa on mielenkiintoinen testi. Pitääpä kokeilla.
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Kuinka korkealle takarenkaat pitää peruuttaa lumikasaan, että olleen tossa 20asteen kallistuksessa? Ei viittis heiluri mittaa ruveta väsäämään.
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuoto suuttimen juuresta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tietysti varmin tapa on seurata jäähdyttimen kuplimista koneen ollessa käyntilämpöinen, kuplia tulee runsaanlaisesti kierroksilla jos kannentiivisteessä on sanomista.
Ihmettelin 80-luvun puolivälissä tuorerehu auman päällä talloessa kun belkun keula oli auman reunalla ja takarenkaat auman päällä että mikäs etupäässä vuotaa, puhalsi sitten jäähdyttäjän nesteitä pihalle 505:nen. Samoin 920S puhalsi nesteitä ulos 6 vuotta sitten kun etukuormaimella työntelin täyttömaata penkan reunalla keulan ollessa runsaanlaisesti kallistuneena alaspäin.
Molempiin jouduttiin kannentiiviste vaihtamaan ja kansi oikaisemaan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin