Carrarobelkku töissä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Carrarobelkku töissä

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Viime perjantaina ajelin belkun ranssille Ulvilasta,matkaa kertyi pikkasen alle 200km.Vaihtolavakärryssä kuormana metallipalkkeja,yhdistelmän kokonaispaino vaakan mukaan 16 300 kg.Isoimissa mäissä joutui heittää neloselta kakkoselle,jolloin vauhti tippui alle 20 km/h.Suurin osaa mäistä ei kannattanut koskea keppiin,vaan käyttää vääntöä.
Otin GPS mukaan,ei kulkenut kun 35km/h,kaasuvivustoa kun säädin niin 37km/h.
Kun renkaat lämpes noin 10km ajon jälkeen, lakkas pompotus täysin.Päästelin alamäessä vaihde vapaalla 45km/h eikä pomppinut,joten renkaat pyöreät kunhan lämpeävät.

Sitten ransilla aloitin viljakuivurin perustuksen kaivuun.
Mun pitää kaivaa 4,5 M syvä monttu,ja mitat on 8Mx10M,eli käytännössä jotain 500 kiintomottia.
Mulla on onneksi pitkäpuominen ysi Åkermanni,Joten kaivuu sujuu.
Mun onneksi maa on hiekkamaata,ja lisäksi kuivaa.
NH;lla siirrän hiekan noin 500m entiseen hiekkakuapalle jota täytän.

Carrarobelkkun tehtävänä on toimia penkkakoneena.
Nyt mulle selvisi 16/8 vaihdelatikon perusidea.
Mä kun aikasemmin ihmettelin miksi ne alueet on ristissä(hidas=1 ja 3,nopea =2 ja 4)
No,sä voit valita haluatko nopeamman välityksen eteen tai taakse.
Peruttaessa maata taaksepäin sopivan hidas,eteen taas nopea,tai sitten päivastoin.Suunnanvaihto myös hyvä käyttää,ei rutise.Päävaihteista valitset sopivan nopeuden,kätevä laatikko suunnanvaihtotöihin.
Ainoa mitä häiritsee on että joikka ja nostolaitevipu liian lähellä toisiaan,voi ehkä sätää?
Pakilla puskee komiasti,eli pakko myöntää että tehokkaampi kun 800-sarjalainen.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80