Belarus 405 lämmitin
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25 Tammi 2008, 22:50
- Paikkakunta: JKL mlk
Belarus 405 lämmitin
eli mitäs pitäs tuolle eberspäherille tehä kun lähtee kyllä päälle mutta savuaa niin mahottomasti eikä lämpöäkään kyllä juuri hyttään tuu, kone on minulle varsin uusi tuttavuus ja luulisin että täältä löytyy tietoa ko. koneen ongelmaan
Taitais olla pakopesän nuohous ajankohtaista
Palosukka (verkko) kannattaa pestä ja kuivata - tai vaihtaa, jos rikki. Paloilmanotto puhdistaa, paloilmapuhallin puhdistaa. Sekä tietty sisäänpuhallusilman kammio puhdistaa kun auki joutuu ottamaan - ilmakanavatkin luistavat paremmin mikäli eivät sisältä kovin "karvaisia" ole
Lienee rakenne abauttis samanlainen kuin Webaston, joka minulla..
Kunhan EJH10 lukaisee tekstisi, niin saattaa räjäytys/leikkauskuvaa/korjausohjetta palstalle linkata..
Ps. ei tuo 400:n ilmalämppäri kovin yleinen ole. Fernmo ja Progress kopeissa käytetty. Olisiko '78-92 - mitähän noita 405,425, 406 ja 426 belkkuja rekisteröity?
Palosukka (verkko) kannattaa pestä ja kuivata - tai vaihtaa, jos rikki. Paloilmanotto puhdistaa, paloilmapuhallin puhdistaa. Sekä tietty sisäänpuhallusilman kammio puhdistaa kun auki joutuu ottamaan - ilmakanavatkin luistavat paremmin mikäli eivät sisältä kovin "karvaisia" ole
Lienee rakenne abauttis samanlainen kuin Webaston, joka minulla..
Kunhan EJH10 lukaisee tekstisi, niin saattaa räjäytys/leikkauskuvaa/korjausohjetta palstalle linkata..
Ps. ei tuo 400:n ilmalämppäri kovin yleinen ole. Fernmo ja Progress kopeissa käytetty. Olisiko '78-92 - mitähän noita 405,425, 406 ja 426 belkkuja rekisteröity?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25 Tammi 2008, 22:50
- Paikkakunta: JKL mlk
Tästä mitään apua oo, mutta pääsenpähän ilmaiseen itseäni.
Mulla 425 samanlaisella lämmittimellä. Käynnistyessä savuaa ja haisee. Sammuilee aluksi, mutta jonkin ajan kuluttua toimii hienosti. Lumitöiden loppuvaiheessa saa jo paitaa ottaa pois. Sammuttaessa taas hirvee savutus ja haju. Ajossa mökki on kyllä tosi lämmin, mutta koska isäukko tulee lämmittimestä kateelliseksi, on sitä pidettävä päällä.
Pitänee virittää siihen jonkin moinen läppä, jolla sais sekoitettua kylmää ilmaa joukkoon.
Mulla 425 samanlaisella lämmittimellä. Käynnistyessä savuaa ja haisee. Sammuilee aluksi, mutta jonkin ajan kuluttua toimii hienosti. Lumitöiden loppuvaiheessa saa jo paitaa ottaa pois. Sammuttaessa taas hirvee savutus ja haju. Ajossa mökki on kyllä tosi lämmin, mutta koska isäukko tulee lämmittimestä kateelliseksi, on sitä pidettävä päällä.
Pitänee virittää siihen jonkin moinen läppä, jolla sais sekoitettua kylmää ilmaa joukkoon.
No niin, tämmösiä kuvia löyty arkistosta, alemman kuvan osaluettelossa esiintyvät B3L osat on pensalämmittimen, eli niistä ei tarvii välittää.
Lämmittimen normaali toiminta: Päällekytkemisen jälkeen 3 sek. kuluttua käynnistyy puhallin ja 33-70 sek. kuluttua pa-pumppu alkaa tykyttään. Nyt sen pitäis puhaltaa täysillä. Mutta jos liekki ei syty 90 sek. kuluttua siitä kun pa-pumppu käynnistyi, alkaa prosessi alusta. Jos liekki ei syttynyt vieläkään, lämmitin käy jälkikäyntinsä ja sammuu kokonaan. Eli yritykset voi kestää reilun viis minuuttia, jos se ei silloin sammu pois, on se lämminnyt sen verran että lämpötunnistin 7 tulkitsee liekin syttyneeksi. Silloin lämmittimen puhaltama ilma tuntuu kyllä lämpimältä. Kun kerran lämmintä ei tule, ei liekki oo syttyny, kun kerran savua tulee, niin siitä voi päätellä, että polttoainetta tulee ja hehkutustakin tapahtuu. Kun ei ole kokemusta tästä mallista, niin en osaa suoralta kädeltä sanoa mikä mättää, mutta arvataan: Tämähän on sikäli erikoinen lämmitin, että tässä pa pumpataan paloilmapuhaltimeen, jossa on sekoitinpyörä, joka muodostaa palavan seoksen. Osa polttoaineesta ja paloilmasta menee hehkutulpan pesän kautta muodostaen pilottiliekin, joka sitten sytyttää pääliekin. Se että tulee savua johtuu joko viallisesta hehkutulpasta tai sitten liiallisesta pa määrästä tai ilmanpuutteesta. Eli ensiksi hehkutulpan tarkastus: Katsotaan että ei ole karstaa, spiraalissa taipumaa (että kierrokset olis yhdistyny) eikä sulamisia (pullistuma tai pisara) voi koittaa vielä virralla että hehkuu joka kohasta tasasesti. Sitten pa määrä onkin jo hankalampi asia, siitä nyt lähinnä se että pa tulee perille lämmittimeen eikä vuoda välille, jos sitä tulee liikaa niin vika on sitten pa pumpussa tai ohjainlaitteessa (en usko että tästä on kysymys) sitten jää vielä ilman saanti, eli että imu ja pakoputket on varmasti auki, ja että puhallin pyörii riittävän kovaa, puhaltimen kierrosluku pitäisi olla käynnistettäessä lämmitin, kun hehkutus on loppunut luokkaa 4200-4600 rpm. Vuoden -92 kurssi materiaaliin olen näköjään käsin kirjoittanut tiedon paloilmapuhaltimen erikoislaakeri NTN TS 3 / 626C3LLUA 1/4 M, että voiskohan tuo paloilmapuhallin sitten pyöriä huonosti, ja onko kanava hehkutulpalle auki.
Tulihan kauhee sepustus. Ja sitten vielä pienet varoituksen sanat jos vähänkin tuntuu siltä että ei taida jotakin asiaa lämmittimen korjauksessa, niin kannattaa harkita miten asiassa etenee, ettei tulis poltettua rattoria ynnä muuta.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Itselläni on juuri tuo samainen eberin lämmitin Detzissa ( 3,90 vm.- 88 ) . Omassani on ainakin yksi syyllinen on tuo polttoaineen sykepumppu. Deutzissa pumppu on pa. tankin yläpuolella ja nyt vanhemmiten näkyy valuvan letku ja pumppu tyhjiksi polttoaineesta. Eli kun lämmittimen käynnistää niin pumppu pumppaa aluksi ilmaa (helppo tarkistaa kun on läpinäkyvä letku lämmittimelle) vasta aivan lopuksi polttoaine nousee pompulle asti ja sitten alkaa savuttaa. Tuo kestää vain niin kauan ettei kerkeä kunnolla syttymään kun automatiikka jo lopettaa. Vaatii monesti 2 tai 3 käynnistystä ennenkuin ilma on poistunut putkista kokonaan ja polttoaine virtaa tasaisesti. Mitä kylmempi ilma sen huonommin väljä pumppu nostaa ainetta lämmittimelle. Viime talvena oli -20 astetta rajana, jolloin pumppu ei nostanut enää jähmeää talvilaatua ollenkaan ja lämmitin ei toiminut mitenkään uutena toimi vielä -35 asteessa. Suodattimet on kunnossa.
Uusi pumppu tietysti korjaa asian, mutta ajattelin ensin kokeilla tuon pumpun siirtämistä tankin alareunaan, ettei letkuihin ja pumppuun menisi ilmaa. Ko. pumpussa tuo iskutilavuus ja syke on sitä luokkaa ettei siellä kovin paljoa ilmaa tarvitse olla kun imu pienenee olemattomaksi!
Uusi pumppu tietysti korjaa asian, mutta ajattelin ensin kokeilla tuon pumpun siirtämistä tankin alareunaan, ettei letkuihin ja pumppuun menisi ilmaa. Ko. pumpussa tuo iskutilavuus ja syke on sitä luokkaa ettei siellä kovin paljoa ilmaa tarvitse olla kun imu pienenee olemattomaksi!
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Tuota takaiskuventtiliä mietin itsekkin,vaan mistä löytäisi tarpeeksi pienen venttiilin joka vastustaisi imua mahdollisimman vähän ja kestäisi vielä dieseliä. Muistelen jotain pissapojan letkuun tulevia venttiilejä joskus nähneenikin, mutta taisi toiminta perustua kumiläppään (toiminta dieselöljyssä)?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Kyllä niitä pitäisi löytyä ihan vartavasten diesel vehkeitten polttoaineletkuihin. Kaveri sellaista sommitteli autoon, kun oli käynnistäessä ilmavaivoja. Varmaan kokeilemisen arvonen juttu, luulisi autotarvikeliikkeessä selviävän minkälaisia niitä venttiileitä on tarjolla.
Minski traktor paras traktor!
http://www.jaoy.com/misc/diesel_150805.pdf
Tuolta sivu 33 väli venttiilin nimellä.Pitäisi olla takaisku venttiilejä nuo.
Tuolta sivu 33 väli venttiilin nimellä.Pitäisi olla takaisku venttiilejä nuo.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Joo nuo voisi toimiakin. Pitäisi vain vaihtaa vähän isommat letkut, kun taisi olla 5 mm letkuille pienimmät. Alkuperäiset ovat tuota ylivuotokokoa eli 3,2 mm. Kumpi muuten olisi parempi paikka toiminnan kannalta tuolle venttiilille pumpun imu- vai painepuoli?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Jos tosiaankin pumpun imuputki valuu tyhjäksi ja on varmaa että imuputken puolella ei ole vuotoa, on vika sitten pumpun omassa takaiskuventtiilissä. Tämän korvaamisesta ulkopuolisella sellaisella ei oo kyllä kokemusta, mutta jos lähtee siitä ajatuksesta, että pumpun imuvastusta ei enää haluta lisätä yhtään, niin painepuolelle sitten. Jos pumpun kuoret on tiiviit, niin pitäis pelata. Jos sittenkin imuputki tyhjenee, niin sitten imuputkeen ja katsomaan miten käy. Taitaa uus pumppu maksaa sen verran, että jos saa edullisesti laitettua takaiskuventtiilin, niin kannattaahan se kokeilla
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77