Kytkin akselin jarru
Valvoja: pelarusmaisteri
Kytkin akselin jarru
Tein tosiaankin kytkin remontin belkkuun ja nyt on ongelmana, että väliin vaihteet menee päälle ja väliin ei. Jos saa yhden vaihteen päälle (korahtaa) niin sitten menee muutkin normaalisti korahtamatta. Taas jos vaihtaa aluetta niin sama ongelma.
Ensin joutuu vähän väkivalloin laittaa pienen pykälän ja sitten menee loput pykälät helposti. Onko vika vaihteensiirtäjissä, öljyssä vai missä ? Tässä 501:ssä ei taida olla kytkiakselin jarrua kun ei ole sitä vipua josta se säädetään. Mikä tässä jarrutta a kytkinakselin pysähdyksiin, öljytkö ?
Säädin käpälät tarkasti 12 mm, polkimen vapaaliike 50 mm ja servojousi säädetty jotta poljin nousee lattiaan. Välys painelaakerin ja käpälien välissä 4 mm. Eli kytkimen säädöt pitäisi olla oikein.
Ensin joutuu vähän väkivalloin laittaa pienen pykälän ja sitten menee loput pykälät helposti. Onko vika vaihteensiirtäjissä, öljyssä vai missä ? Tässä 501:ssä ei taida olla kytkiakselin jarrua kun ei ole sitä vipua josta se säädetään. Mikä tässä jarrutta a kytkinakselin pysähdyksiin, öljytkö ?
Säädin käpälät tarkasti 12 mm, polkimen vapaaliike 50 mm ja servojousi säädetty jotta poljin nousee lattiaan. Välys painelaakerin ja käpälien välissä 4 mm. Eli kytkimen säädöt pitäisi olla oikein.
Re: Kytkin akselin jarru
Milloin tekee tuota? käytyään jonkin aikaa vai aina startin jälkeen?
Kokeile startata vaihde päällä kytkin pohjassa. Ohita starttaus estin jollain jos sellainen on.
Zetor muistaakseni teki samaa aikansa seisonnan jälkeen, mutta starttaus, vaihde päällä kytkin pohjassa auttoi zetor tosin joka startissa nytkähti hieman.
Eli hanittaisko kytkin uutuuttaan voit myös kokeilla pari kertaa polkea kytkintä ennen vaihdetta.
Kokeile startata vaihde päällä kytkin pohjassa. Ohita starttaus estin jollain jos sellainen on.
Zetor muistaakseni teki samaa aikansa seisonnan jälkeen, mutta starttaus, vaihde päällä kytkin pohjassa auttoi zetor tosin joka startissa nytkähti hieman.
Eli hanittaisko kytkin uutuuttaan voit myös kokeilla pari kertaa polkea kytkintä ennen vaihdetta.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Kytkin akselin jarru
Voipi olla uutuuden jäykkyyttä, että takertelee. Luistata hiukan niin ehkä auttaa. Toinen on, että Agrikymi on myi taipuneen levyn naapuriin oli katkaistava uudelleen ja vaihdettava, melkoinen ruljanssi on vielä kuormaajalla.
Re: Kytkin akselin jarru
Pitää vielä tarkistaa öljyjen määrä vaihdelaatikossa. Jos ne on päässyt vajumaan ja siksi rattaat ei pysähdy tyhjäkäynnillä. Kytkin rempassahan tuli öljyä ulos jonkin verran. Ei ollut vain öljyä mistä lisätä. Ennen kytkinlevyn hajoamista pelasi vaihteet kyllä hyvin, joten kyllä se vika on öljyjen määrässä tai sitten kytkimessä. Liikkeelle lähdettäessä eka vaihteen saaminen on vaikeaa (1/2 tai pakki tai 3/5) ja kun taas vaihtaa aluetta niin sen jälkeen taas eka vaihteen saaminen päälle on vaikeaa. Muuten toimii hyvin vaihteet. Vaikuttaisi ettei rattaat pysähdy ja öljyjen vajaus saattaisi olla syy. Öljyt on hyvät Mobil Mobilube HD 80 W-90. Kytkin levy tuli Unkarista Kelet-Agrolta ja paineasetelma sekä painelaakeri. Olivat aivan samanlaiset kuin alkuperäinen asetelma oli, vain vahvistettu keskeltä, joten alkuperäinen ohje käpälien säädölle pitäisi pitää. Olivat Made in Belarus ja MMM laatua.
Re: Kytkin akselin jarru
Kytkinlevy takertelee kytkinakselilla, laitoithan booreihin esim. kuparipastaa?
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... 111696.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... 111696.jpg
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Kytkin akselin jarru
Laitoin vaseliinia booreihin. Tuota itsekin mietin, että kumpi parempi vaseliini vai kuparitahna .
Re: Kytkin akselin jarru
itsellä oli vähän samanlaista vaivaa kun juuri vähän aikaa sitten sain kytkinremontin tehtyä 501. Vaihdoin uudet 80w90 vaihteistoöljyt sen jälkeen ei ole kurahdellut kun vaihtaa vaihteita oli vanhat öljyt vähän puuroa... jarruttaa vaihteistoa nähtävästi paremmin kun on jämäkämmät öljyt. Tosin osa syy voi olla että kytkinkin on hakenut paikkansa..
Re: Kytkin akselin jarru
Nyt toimii vaihteet. Kytkinremontissa oli tullut (vaihdoin kytkinakselin tiivisteet ja laakerit) 4 litraa öljyä ulos. Nyt on oikea määrä öljyä ja rattaat pysähtyy
Re: Kytkin akselin jarru
Itellä rupeaa 1-R belkussa rusahtelemaan kun useamman tunnin käyttää vaan muutamien metrien siirroilla metrejä lehtiä kerätessä.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Kytkin akselin jarru
Sen olen minäkin huomannut, että kun vaihteistoöljyt lämpiää niin joutuu kauemmin odotteleen ennenkuin hammasrattaat on pysähtynyt. Meillä talvella saa vaihteet huomattavasti nopeammin päälle kuin kesällä ja talvellakin jos ajelee pitempään huomaa eron kun öljyt lämpiää.
Traktorin mukana tullut huoltovihko suosittelee 80 W-90 öljyä. Mitähän ne Venäjällä on käyttänyt vanhemmissa belkuissa olisko suunniteltu jäykemmille öljyille Venäjällä.
Traktorin mukana tullut huoltovihko suosittelee 80 W-90 öljyä. Mitähän ne Venäjällä on käyttänyt vanhemmissa belkuissa olisko suunniteltu jäykemmille öljyille Venäjällä.
Re: Kytkin akselin jarru
Venäjältä on joskus löytynyt sellaista öljyä vaihteistoon mikä lie vastaisi varmaan jotain 110w -130 öljyä, seuraava kiinteys luokka on jo vaseliinia.
Se vanha laatikko öljy ei esim. valu kylmänä käytännössä ollenkaan.
Näin ainakin tuttu venäläinen kertoi kun öljyistä puhuttiin. Sitä en muista mihin laitteeseen öljy oli tarkoitettu mutta lie telakoneiden vetopyörästöihin.
Olikohan CAT;ilta telapillarin vetopyörästöön saatavilla hyvin notkeaa vaseliinia joka kuumana valuu, muttei kylmänä.
Se vanha laatikko öljy ei esim. valu kylmänä käytännössä ollenkaan.
Näin ainakin tuttu venäläinen kertoi kun öljyistä puhuttiin. Sitä en muista mihin laitteeseen öljy oli tarkoitettu mutta lie telakoneiden vetopyörästöihin.
Olikohan CAT;ilta telapillarin vetopyörästöön saatavilla hyvin notkeaa vaseliinia joka kuumana valuu, muttei kylmänä.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Kytkin akselin jarru
Pitäisi Venäjältä jonkun tuoda öljyt ja kokeilla. Olen melko varma, että näissä vanhemmissa belaruksissa joissa ei ole kytkinakselin jarrua vaan öljyt pysäyttää vaihteiston rattaat olisi jäykempi öljy parempi.
Mitenkähän tuo öljyn viskositeetti-indeksi vaikuttaa kun Suomessa myytävissä öljyissä on viskoteetti-indeksi n. 80 - 120. Tuossa Mobilin öljyssä mulla on viskositeetti-indeksi muistaakseni 105. Olisko 97 viskositeetti-indeksi jäykempää kesällä eli 85 W-140?
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... W-140.aspx
Mitenkähän tuo öljyn viskositeetti-indeksi vaikuttaa kun Suomessa myytävissä öljyissä on viskoteetti-indeksi n. 80 - 120. Tuossa Mobilin öljyssä mulla on viskositeetti-indeksi muistaakseni 105. Olisko 97 viskositeetti-indeksi jäykempää kesällä eli 85 W-140?
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... W-140.aspx
Re: Kytkin akselin jarru
Kuta isompi on viskositeetti-indeksi, sitä paremmin öljyn viskositeetti pysyy vakiona lämpötilan vaihdellessa. Ne numerot purkin kyljessä (esim 10W30) on mitattu jotenkin eri tavoin, mitä en nyt muista, mutta tuo jälkimmäinen antaa viskositeetin käyttölämpötilassaan. Jos sulla on öljyä, jonka viskositeetiksi ilmoitetaan 90 jälkimmäisenä lukuna, niin 85:n viskositeetti-indeksin omaava öljy on sitten kylmänä jäykempää kuin 120:n indeksin omaava öljy. Selvää?
Ei sinne lootaan kannata kovin jäykkää öljyä laittaa. Tehohäviöt ja polttoaineenkulutus kasvavat kun vatkaa jäykkää öljyä edestakaisin. Ja pakkasilla tarvii keppiin metrin jatkovarren ennenkuin pykälät menee pesään.
Ei sinne lootaan kannata kovin jäykkää öljyä laittaa. Tehohäviöt ja polttoaineenkulutus kasvavat kun vatkaa jäykkää öljyä edestakaisin. Ja pakkasilla tarvii keppiin metrin jatkovarren ennenkuin pykälät menee pesään.
Re: Kytkin akselin jarru
Tuolta on hyvä opiskella tai virkistää muistia: http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
Minski traktor paras traktor!
Re: Kytkin akselin jarru
Ei toimi taaskaan vaihteet. Katkaisin traktorin uudestaan. Kytkinlevyn laitoin booreihin kytkinakselille ja liikkui tahmeasti. Rasvana oli vaseliniini laadukas. Poistin rasvat ja pesin vauhtipyörän paineasetelman kosketuspinnat kytkimen puhdistusaineella. Laitoin nyt kokeeksi kuparitahnaa booreihin kytkinakseliin. Ihmeen tahmeasti liikkuu tuo levy akselilla. Oisko tuossa tullut liian tiukat välykset kun vanha levy on tosi väljä ja hyvin liikkuu kun kokeilee akselille.
Laitoin nyt traktorin kasaan ja kytkin irroitti aluksi joten kuten ja pienen ajelun jälkeen ei ollenkaan. Kokeilin nytkäytellä edestakaisin traktoria ja väliin kytkin irrotti oikein hyvin ja taas ei. Levy ei vieläkään liiku akselilla kunnolla vaan takertelee.
Outoa kun ei aikaisemmin ole ollut vastaavaa kun olen tehnyt kytkinremontin. Pitäiskö tuo rasva jättää kokonaan pois tuosta kytkinlevyn kohdalta akselillta vai onko nyt sattunut maanantaikappale levy minulle. Mielellään kokemuksia lukisin muiltakin. Kolmas katkaisuko on edessä ja uusi levy Viron pojilta
Oli muuten tuo uusi paineasetelmakin melkoinen maanantaikappale. Käpälän säätöruuvin alla oleva tappi johon säätöruuvi vastaa oli jokaisessa eri mittainen ja 5 mm eroa lyhimmän ja pisimmän välillä. Juuri ja juuri riitti ruuvin säätövara yhdessä ruuvissa kun tappi niin lyhyt. Käpälät kierossa ja painelaakeri ei paina niitä tasaisesti vaan kallellaan 1.5 mm. Haasteellinen säätää käpälät. Painelevy 1. 5 mm kupera reunoilta korkeampi ja syö kytkinlevyn ensin ulkoreunoilta ja varmaankin aika nopeaan kun ei ota koko pinnalta tasaiseen. Vielä liian tiukka levy akselille. Osat tilasin Kelet-Agrolta. Kun vertailin alkuperäisiin osiin niin alkuperäisissä ei mitään moitittavaa.
Laitoin nyt traktorin kasaan ja kytkin irroitti aluksi joten kuten ja pienen ajelun jälkeen ei ollenkaan. Kokeilin nytkäytellä edestakaisin traktoria ja väliin kytkin irrotti oikein hyvin ja taas ei. Levy ei vieläkään liiku akselilla kunnolla vaan takertelee.
Outoa kun ei aikaisemmin ole ollut vastaavaa kun olen tehnyt kytkinremontin. Pitäiskö tuo rasva jättää kokonaan pois tuosta kytkinlevyn kohdalta akselillta vai onko nyt sattunut maanantaikappale levy minulle. Mielellään kokemuksia lukisin muiltakin. Kolmas katkaisuko on edessä ja uusi levy Viron pojilta
Oli muuten tuo uusi paineasetelmakin melkoinen maanantaikappale. Käpälän säätöruuvin alla oleva tappi johon säätöruuvi vastaa oli jokaisessa eri mittainen ja 5 mm eroa lyhimmän ja pisimmän välillä. Juuri ja juuri riitti ruuvin säätövara yhdessä ruuvissa kun tappi niin lyhyt. Käpälät kierossa ja painelaakeri ei paina niitä tasaisesti vaan kallellaan 1.5 mm. Haasteellinen säätää käpälät. Painelevy 1. 5 mm kupera reunoilta korkeampi ja syö kytkinlevyn ensin ulkoreunoilta ja varmaankin aika nopeaan kun ei ota koko pinnalta tasaiseen. Vielä liian tiukka levy akselille. Osat tilasin Kelet-Agrolta. Kun vertailin alkuperäisiin osiin niin alkuperäisissä ei mitään moitittavaa.