Startti!

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

belarus 826
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Elo 2007, 09:33
Paikkakunta: Keski-Suomi

Startti!

Viesti Kirjoittaja belarus 826 »

Belarus tietäjille kysymys... Voiko 826 laittaa 12v startin 24v tilalle? En näe mitään järkeä 24v startissa. Edellinen 505 lähti vallan mainiosti 12v käyntiin. Jos jollain kyseinen startti myynnissä, ostaja olis täällä.
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Voi vaihtaa,mutta ei ehkä suositteltavaa.505 ei vaadi paljonkaan kierroksia startatakseen,suorasuihkukone vaatii sitten kunnon pyörityksen.
Mulla oli VM-77 mallinen 820 12V startilla ,vaati isot akut että lähti talvella käymään.(mulla oli 3kpl 88A akkuja)

Sen 24v startin voi muuttaa 12volttiseksi hiiliä vaihtamalla,ainakin toisinpäin onnistuu,solenoidi voi vaatia jonkun pienen toimenpiteen johdotuksen osalta jossakin tapauksissa.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

12 ja 24 voltin startilla ei taida olla juuri muuta eroa kuin eri nousu bendix rattaalle moottorin akselissa. Muistaakseni niin päin että 24 volttisessa pienemmällä nousulla, ilmeisesti solenoidi vetäisee nopeammin isommalla jännitteellä, ja tuolla nousulla hidastetaan startin rattaan kytkeytymistä sen verran, että startti kerkiää kiihdyttää vähän.

12 volttinenkin kestää jonkin aikaa 24 V järjestelmässä, ehkä vähän lyhemmät startit kuitenkin paikallaan.

Nykyään saa muuten belarukseenkin sellaisia pikkustartteja, joissa on melko pieni mutta nopeakierroksinen moottori, jonka kierrokset on sitten välityksellä muutettu pienemmäksi. Semmonen 12 volttisenakin pyörittää melko nopeasti, ainakin nopeammin kuin vanhanmallinen startti. Ja kai tuommonen pikkustartti vie vähemmän virtaakin. On vieläpä edullinenkin vanhaan starttiin verrattuna...
Minski traktor paras traktor!
belarus 826
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Elo 2007, 09:33
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja belarus 826 »

Luulis lähtevän 12v käyntiin. Onhan muillakin merkeillä 12v käynnistys ja isompiakin moottoreita. Tää vaikuttaa kovin venäläiseltä systeemiltä. Ei me sentään missään siperiassa olla. :lol:
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo onhan se vähän semmonen ja tämmönen kieltämättä. Taitaa olla vaan se 12 voltin startti semmonen laiskanpuoleinen luonteeltaan. Sen takia ehkä 24V pitäny kehittää :roll: Siperiassahan on sitten ne bensakäyttöset apurit, nepä ne vasta venäläisiä onkin 8)
Minski traktor paras traktor!
belarus 826
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Elo 2007, 09:33
Paikkakunta: Keski-Suomi

Startti!

Viesti Kirjoittaja belarus 826 »

Juu, uusi startti tilattu jo... 24v. Ei voi pitkään konetta seisottaa.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Ihan hyvin lähtee 800- sarjalainen 12v tartilla tulille, keli ku keli.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

=MTZ= kirjoitti:Ihan hyvin lähtee 800- sarjalainen 12v tartilla tulille, keli ku keli.
Jep. Samaa mieltä. Ja jos/kun ei enää lähde käyntiin avaamisenkaan jälkeen (puslan hionta jne), niin silloin haetaan Petroskoista ihkauusi kilohinnalla..
rytö
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 13:35
Paikkakunta: Lieksa

joo

Viesti Kirjoittaja rytö »

Itellä oli tuossa 825 kans se 24v hassäkkä ja muutin sen 12v;lle ja hyvin pelaa
Paljon voimaa ja vielä enemmän ominaisuuksia!
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Torsti kirjoitti: Nykyään saa muuten belarukseenkin sellaisia pikkustartteja, joissa on melko pieni mutta nopeakierroksinen moottori, jonka kierrokset on sitten välityksellä muutettu pienemmäksi. Semmonen 12 volttisenakin pyörittää melko nopeasti, ainakin nopeammin kuin vanhanmallinen startti. Ja kai tuommonen pikkustartti vie vähemmän virtaakin. On vieläpä edullinenkin vanhaan starttiin verrattuna...

Meillä on tuossa turbo 800:sessa sellainen pieni Iskran startti. Rajamäeltä hommattu ja hinta ei silloin (3-4 vuotta sitten) ollut kyllä kummoinen ja hyvin on tähän päivään asti pelittänyt :) ja on paljon mukavempi asentaa kun ei paina ku puolet alkuperäisestä startista :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Kysymys: kuinka monelta on pamahtanut se muuntaja-mötikkä akkujen vierestä 800-sarjalaisessa? meillä tuossa toisessa on jo kolmas menossa :?
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

On menny kaks kertaa yhden viikon aikana ja kerran sulake mutta korjasin sen joka kerta, nyt on toiminu pitkään ilman mitään... kop kop :?
mtz-50 501 & 526 HX
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja antero »

Tuo startti askarruttaa vieläkin 525;ssa. Ei startannut tänään taas ensteks ollenkaa, normaalisti toisella tai kolmannella kerralla on taas nykyaikaan startannut. Tänään juuri kuin olin laskeutumasa alas hakeen jotain rautaa että yrittäisin yhdistää navat suoraan startista hoksasin, että tässähän on se varmuuskytkin joka estää starttaamisen vaihde päällä ja ronklasin vaihdekeppiä eestakasin jonka jälkeen starttasi.
Onko kokemuksia johtuisikohan vika tuosta varmuuskytkimestä ??
En ole koskaan startin navoista yhdistämällä tätä Belkkua startannut on aina jotensakkin muuten lähtenyt liikkeelle ...
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kyllä, juurikin näihin varmuuskytkimiin, joita on vaihekepissä tai kytkinpolkimessa liittyy paljon starttivaivoja.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
antsal
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja antsal »

Minulla oli myös samanlaiset oireet, starttasi milloin sattui, jos ollenkaan.
Vaihdoin vaihdekepin juuressa olevan kytkimen uuteen, siihen loppui ongelmat. On muuten aika kinkkinen vaihtaa, jos ei pura lattiaa pois,
varsinkin piuhojen kytkeminen.
Vastaa Viestiin